Από το βιβλίο:
Αγ. Παϊσίου Αγιορείτου: ΛΟΓΟΙ
Α’ «Με Πόνο και Αγάπη για τον
Σύγχρονο Άνθρωπο», Έκδ. Ιερόν Ησυχαστηρίον «Ευαγγελιστής Ιωάννης ο Θεολόγος» Σουρωτή
Θεσσαλονίκης 1998, σελ. 14-15
«Τα
χρόνια που περνούμε είναι πολύ δύσκολα και πολύ επικίνδυνα, αλλά τελικά θα
νικήση ο Χριστός» .
Ο περισσότερος κόσμος της εποχής μας
είναι
μορφωμένος κοσμικά και τρέχει με την κοσμική μεγάλη ταχύτητα. Επειδή όμως του λείπει ο φόβος
του Θεού–«αρχή σοφίας φόβος Κυρίου»–, λείπει το
φρένο, και με ταχύτητα, χωρίς φρένο, καταλήγει σε
γκρεμό. Οι άνθρωποι είναι πολύ
προβληματισμένοι και οι περισσότεροι
πολύ ζαλισμένοι. Έχουν χάσει τον προσανατολισμό τους. Σιγά-σιγά κατευθύνονται
προς το να μην μπορούν να ελέγχουν τον εαυτό τους. Αν αυτοί
που
έρχονται στο Άγιον Όρος είναι τόσο πολύ συγχυσμένοι, τόσο
μπερδεμένοι, με τόσο άγχος, σκεφθήτε οι άλλοι που είναι
μακριά από τον Θεό, από την Εκκλησία, πώς θα
είναι! Και
βλέπεις σε όλα τα κράτη φουρτούνα, ζάλη μεγάλη! Ο καημένος ο κόσμος –ο Θεός να
βάλει το χέρι Του! –βράζει σαν την χύτρα ταχύτητος. Και οι μεγάλοι πώς τα
φέρνουν! Μαγειρεύουν-μαγειρεύουν, τα ρίχνουν όλα στην χύτρα
ταχύτητος και σφυρίζει τώρα η χύτρα! Θα πεταχθή σε λίγο η βαλβίδα! Είπα σε
κάποιον που είχε μία μεγάλη
θέση: «Γιατί μερικά πράγματα δεν τα προσέχετε; Τί
θα
γίνει;».
«Πάτερ μου, μου λέει, λίγο χιόνι ήταν πρώτα το κακό, τώρα
έχει γίνει
ολόκληρη χιονοστιβάδα. Μόνο ένα θαύμα μπορεί να
βοηθήση». Αλλά και με τον τρόπο που πηγαίνουν μερικοί
να
βοηθήσουν την κατάσταση, κάνουν μεγαλύτερη την χιονοστιβάδα του κακού. Αντί
να
λάβουν ορισμένα μέτρα για την παιδεία κ.λπ.,
κάνουν χειρότερα. Δεν κοιτάζουν πώς να διαλύσουν αυτήν την χιονοστιβάδα, αλλά
την κάνουν μεγαλύτερη. Βλέπεις, το χιονάκι είναι λίγο στην
αρχή. Αν κυλήση στον κατήφορο, γίνεται
ένας σβώλος. Ο σβώλος, καθώς μαζεύει και άλλο χιόνι,
ξύλα, πέτρες κ.λπ.,
γίνεται σιγά-σιγά μεγαλύτερος-μεγαλύτερος, και τελικά
γίνεται
ολόκληρη χιονοστιβάδα. Έτσι και το κακό λίγο-λίγο έχει γίνει πια
χιονοστιβάδα και κυλάει, τώρα θέλει βόμβα για να σπάση.
–Αγωνιάτε, Γέροντα;–Άχ, τί άσπρισαν
τα γένια μου πρόωρα; Εγώ πονάω δυο φορές, μία, όταν
προβλέπω μία κατάσταση και φωνάζω, για να προλάβουμε ένα
κακό που πρόκειται να γίνη, και μία, όταν δεν δίνουν σημασία –ίσως όχι
από περιφρόνηση –, και συμβαίνη μετά το κακό και μου ζητούν
τότε την συμπαράστασή μου. Τώρα καταλαβαίνω τί
τραβούσαν οι Προφήτες. Μεγαλύτεροι Μάρτυρες ήταν οι Προφήτες! Πιο μεγάλοι
Μάρτυρες από όλους τους Μάρτυρες, παρ' όλου που δεν πέθαναν όλοι με μαρτυρικό
θάνατο. Γιατί οι Μάρτυρες για λίγο
υπέφεραν, ενώ οι Προφήτες έβλεπαν μία
κατάσταση και υπέφεραν συνέχεια. Φώναζαν-φώναζαν, και οι άλλοι τον χαβά τους.
Και όταν έφθανε η ώρα και ερχόταν η οργή του Θεού εξ αιτίας τους, βασανίζονταν και
εκείνοι μαζί τους.
Τουλάχιστον όμως τότε τόσο έφθανε το μυαλό των
ανθρώπων. Άφηναν τον Θεό και προσκυνούσαν τα είδωλα. Σήμερα που καταλαβαίνουν, είναι η μεγαλύτερη
ειδωλολατρία. Δεν έχουμε
συνειδητοποιήσει ότι ο διάβολος
βάλθηκε να καταστρέψη τα πλάσματα του Θεού. Έχει κάνει παγοινιά,να
καταστρέψη τον κόσμο. Λύσσαξε, γιατί άρχισε να
μπαίνη στον κόσμο
η καλή ανησυχία. Είναι πολύ αγριεμένος, γιατί γνωρίζει ότι είναι λίγη η δράση
του. Τώρα κάνει όπως ένας εγκληματίας πού,
όταν τον κυκλώνουν, λέει: «Δεν έχω σωτηρία! Θα με
πιάσουν!» και τα κάνει όλα γυαλιά-καρφιά. Ή όπως οι στρατιώτες, που εν
καιρώ πολέμου, όταν τελειώσουν τα
πυρομαχικά, βγάζουν την λόγχη ή το σπαθί και ρίχνονται και
ό,τι γίνει. Σού λέει:
«Έτσι κι αλλιώς χαμένοι είμαστε, ας σκοτώσουμε όσο πιο
πολλούς μπορούμε». Ο κόσμος καίγεται! Το καταλαβαίνετε;
Έπεσε πολύς πειρασμός. Τέτοια
πυρκαγιά έχει βάλει ο διάβολος, που ούτε όλοι οι πυροσβέστες αν μαζευθούν, δεν
μπορούν να κάνουν τίποτε,
αναγκάζονται οι άνθρωποι να στραφούν στον
Θεό και να Τον παρακαλέσουν να ρίξη μία βροχή
γερή, για να σβήση. Έτσι και για την πνευματική πυρκαγιά που άναψε ο διάβολος,
μόνον προσευχή χρειάζεται, για να βοηθήση ο Θεός. Όλος ο κόσμος πάει να γίνη μία περίπτωση.
Γενικό ξεχαρβάλωμα! Δεν είναι να πής: «Σ' ένα σπίτι χάλασε
λίγο το
παράθυρο ή κάτι άλλο, ας το διορθώσω». Όλο το σπίτι είναι ξεχαρβαλωμένο. Έχει γίνει χαλασμένο
χωριό. Δεν ελέγχεται πια η κατάσταση. Μόνον από πάνω, ό,τι κάνει ο Θεός.
Τώρα είναι να
δουλεύη ο Θεός με το κατσαβίδι, με χάδια, με σκαμπίλια, να
το διορθώση. Μία πληγή έχει ο κόσμος που κιτρίνισε και
θέλει σπάσιμο, αλλά ακόμη δεν ωρίμασε
καλά. Πάει να ωριμάση το κακό, όπως τότε στην Ιεριχώ που ήταν για απολύμανση.
Πηγή μας: