Δημήτριος
Τσελεγγίδης:
Γιατί
ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης ἀναγνωρίζει
ἕνα μόρφωμα τό ὁποῖο ὁ ἴδιος εἶχε καταδικάσει;
«Ὁ Βαρθολομαῖος μπορεῖ νά δώσει
αὐτοκεφαλία
στή "Μακεδονική Ἐκκλησία" γιά νά ἐνισχύσει
τό προφίλ του»
Ἀπό Φανῆ Χαρίση
Γιά «ἐκκλησιαστικό
μόρφωμα» κάνει λόγο ὁ τέως καθηγητής Δογματικῆς
Θεολογίας τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ ΑΠΘ , κ.
Δημήτρης Τσελεγγίδης σχολιάζοντας τήν ἀπόφαση τῆς Ἱεραρχίας
τῆς Ἐκκλησίας
τῆς Ἑλλάδας νά
ἀναγνωρίσει
τήν αὐτοκεφαλία
στήν Οὐκρανική
μή κανονική Ἐκκλησία.
Ὁ κ.
Τσελεγγίδης μιλώντας στό Sputnik ἀναφέρεται
στήν ἀπόφαση τοῦ Οἰκουμενικοῦ
Πατριάρχη νά ἀναγνωρίσει ὄχι μία
σχισματική ἐκκλησία ἀλλά ἕνα ἐκκλησιαστικό
μόρφωμα, πού ὁ ἴδιος εἶχε
καταδικάσει πρίν ἀπό χρόνια ἀλλά καί ὅτι μέ τήν
πράξη τοῦ αὐτή εἰσπήδησε
σέ περιοχή πού ἀνήκει στό Πατριαρχεῖο τῆς Μόσχας
τό ὁποῖο εἶναι ὅπως ἀναφέρει
τό ἁρμόδιο
γιά νά εἶχε ζητηθεῖ ὁ τόμος τῆς αὐτοκεφαλίας.
Μάλιστα, ὁ τέως
καθηγητής στίς ἀρχές Σεπτεμβρίου ἔστειλε ἐπιστολή
στόν Ἀρχιεπίσκοπο
Ἀθηνῶν, Ἱερώνυμο, ἀλλά καί
σέ ὅλα τά
μέλη τῆς Ἱεραρχίας
τῆς Ἐκκλησίας
τῆς Ἑλλάδος
διατυπώνοντας τίς θέσεις του καί τίς ἐνστάσεις
τοῦ
προκειμένου νά ληφθοῦν ὑπόψη στήν
Ἱερά
Σύνοδο.
«Πρῶτα,
δηλαδή, θά πρέπει νά ἐξεταστεῖ, ἄν τό
«μόρφωμα» αὐτό πληροί τίς προϋποθέσεις τῆς Ἐκκλησιαστικῆς
Κοινότητας.
Ἄν, ἀντίθετα, ἀναγνωριστεῖ τό «Αὐτοκέφαλό»
του, τότε αὐτομάτως ἀναγνωρίζεται
καί ἡ ἐκκλησιαστική
«νομιμότητα» τῆς Σχισματικῆς Ἐκκλησίας.
Ὡς
γνωστόν, γιά τήν Σχισματική Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας ἔχει
προηγηθεῖ
Πανορθόδοξη καταδίκη μέ καθαιρέσεις καί ἀφορισμούς.
Αὐτή ἡ
Πανορθόδοξη καταδίκη δέν ἔχει ἀνακληθεῖ.
Τελευταία, μέ Τόμο Αὐτοκεφαλίας τοῦ Οἰκουμενικοῦ
Πατριαρχείου (11-1-2019), ἔγινε μιά ἁγιοπνευματικού
καί ἐκκλησιολογικού
χαρακτήρα θεσμική ὑπέρβαση, ποῦ
δημιουργεῖ εὔλογα ἐρωτήματα
γιά τήν ἐκκλησιαστική
νομιμότητά της», στήν ἐπιστολή τοῦ ὁ
Τσελεγγίδης.
«Ἡ ἀλήθεια
πρέπει νά διατυπώνεται κι ἔχει εὐθύνη αὐτός πού
τήν ἀποκρύπτει»
εἶπε ὁ
Τσελεγγίδης προσθέτοντας ὅτι ὅπως ἔγινε
γνωστό ἑπτά Ἱεράρχες
(σύν τόν Κερκύρας πού ἔλειπε στό Ἰάσιο ἀλλά ἔστειλε ἐπιστολή)
ζήτησαν τήν ἀναβολή τῆς
συζήτησης τοῦ θέματος τῆς Οὐκρανίας ἀπό τήν Ἱερά
Σύνοδο.
Τό 1992, ὁ μοναχός
Φιλάρετος Ντενισένκο εἶχε καθαιρεθεῖ ἀπό τό
Πατριαρχεῖο Μόσχας καί μάλιστα ἀνεθεματίσθη
γιά τήν πρόκληση σχίσματος ἀλλά καί γιά ἄλλες ἀντικανονικές
ἐνέργειες.
«Μιλάω γιά ἐκκλησιαστικό
μόρφωμα γιατί ἔκαναν ἀντικανονικές
ἐνέργειες ὅπως χειροτονήσεις
ἤ αὐτοχειροτονήσεις
καί τό Πατριαρχεῖο τῆς Μόσχας
τούς καθαίρεσε. Μάλιστα τό 1999 ὁ Οἰκουμενικός
Πατριάρχης, Βαρθολομαῖος εἶχε
στείλει ἐπιστολή
στό Πατριαρχεῖο Μόσχας συμφωνώντας μέ τήν καθαίρεση. Τί ἄλλαξε ἀπό τότε
καί τώρα ἀναγνωρίζεται ἡ ἴδια ἐκκλησία
μέ μητροπολίτη τόν Ἐπιφάνιο; Γιατί ἀναγνωρίζει
ἕνα
μόρφωμα τό ὁποῖο ὁ ἴδιος εἶχε
καταδικάσει;» διερωτᾶται ὁ
Τσελεγγίδης.
Ἐπιπλέον, ὅπως ἐπισημαίνει
τό Οἰκουμενικό
Πατριαρχεῖο εἶναι ἀναρμόδιο
γιά νά δώσει αὐτοκεφαλία καθώς ἡ Οὐκρανία ἀνήκει στό
Πατριαρχεῖο τῆς Μόσχας.
«Σαφῶς ἡ Μόσχα θά
ἔπρεπε νά
κρίνει τό αἴτημα. Βέβαια δέν θά συζητοῦσε ἕνα αἴτημα
καθηρημένων. Ὁ νόμιμος μητροπολίτης τῆς οὐκρανικῆς ἐκκλησίας
εἶναι ὁ Ὀνούφριος»
τόνισε ὁ
καθηγητής τοῦ ΑΠΘ πού χαρακτηρίζει ἀδιανόητη
τήν νομιμοποίησή της μή κανονικῆς οὐκρανικῆς ἐκκλησίας.
Προτείνει μάλιστα τή μετάνοια
τόσο γιά τόν Οἰκουμενικό Πατριάρχη ὅσο καί «ὅσους ἐδῶ
σιγοντάρουν αὐτή τήν κατάσταση. Νά μετανοήσουν ὅλοι ὅσοι λένε ὅτι ἀγαποῦν τόν
Χριστό καί τήν Ἐκκλησία».
«Μακεδονική Ἐκκλησία»
Στήν ἐρώτησή
του Sputnik γιά τό τί θά κάνει τό Οἰκουμενικό
Πατριαρχεῖο ἐάν
ζητήσει τόν τόμο, δηλαδή τήν αὐτοκεφαλία καί ἡ λεγόμενη
«Μακεδονική Ἐκκλησία» τῆς Β.
Μακεδονίας (σ.σ. ἡ ὁποία ἀποτελεῖ
σχισματική καθώς δέν ἀναγνωρίζεται ἀπό τό
Πατριαρχεῖο τῆς
Σερβίας), ὁ Τσελεγγίδης εἶπε ὅτι «μέ
τήν ἴδια
λογική της αὐθαιρεσίας μπορεῖ νά τό
κάνει γιά ἐνισχύσει τό προφίλ του».
«Σέ μία τέτοια περίπτωση θά ἔχει εἰσπηδήσει
σέ ἄλλη Ἐκκλησία,
αὐτή τῆς
Σερβίας», τόνισε.
Οἱ ἀντιδράσεις
στό ἐσωτερικό
της Ἱεραρχίας
τῆς Ἐκκλησίας
τῆς Ἑλλάδος εἶναι
πολλές, ὡστόσο, ἡ Ἱερά
Σύνοδος ἀναγνώρισε
τό δικαίωμα τοῦ Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίου νά
χορηγήσει αὐτοκεφαλία καθώς καί τό προνόμιο τοῦ ἀρχιεπίσκοπου
Ἱερώνυμου
νά χειρισθεῖ περαιτέρω τό ζήτημα.
Τήν προσεχῆ
Παρασκευή 18 Ὀκτωβρίου ὁ Οἰκουμενικός
Πατριάρχης, Βαρθολομαῖος θά πραγματοποιήσει διήμερη ἐπίσκεψη
στή Θεσσαλονίκης κατόπιν προσκλήσεως τοῦ
μητροπολίτη Θεσσαλονίκης, Ἄνθιμου. Μάλιστα μία μέρα μετά, τό
Σάββατο θά τελέσει Πατριαρχική Θεία Λειτουργία στόν Ἱερό
παλαιοχριστιανικό Ναό Παναγίας τῆς Ἀχειροποιήτου
ἐνῶ σύμφωνα
μέ πληροφορίες οἱ ὁποῖες δέν ἔχουν ἐπιβεβαιωθεῖ ἀκόμα, θά
παραστεῖ καί ὁ Ἀρχιεπίσκοπος,
Ἱερώνυμος ἐνῶ λέγεται ὅτι θά
μνημονεύσουν ἀπό κοινοῦ τόν
μητροπολίτη Ἐπιφάνιο.
Τί θά γίνει ὅμως σέ αὐτή τήν
περίπτωση; «Ἡ Ἐκκλησία μᾶς πιθανόν
νά ἀντιμετωπίσει
πρόβλημα ἀκοινωνησίας μέ ἄλλες
τοπικές Ἐκκλησίες.
Θά ἔχουμε μία
φρικτή κατάσταση ἐνδεχόμενης πολυδιάσπασης μεταξύ Ἐκκλησιῶν»,
κατέληξε ὁ Τσελεγγίδης.
Πηγή μας: