Τετάρτη 9 Οκτωβρίου 2019

Τι έλεγε ο Άγιος Πορφύριος για την αξία και την θεραπευτική δύναμη της μουσικής.



Ο σοφός ιατρός της ψυχής, Άγιος Πορφύριος, δίδασκε για την Βυζαντινή μουσική: (1)


«Η βυζαντινή μουσική είναι πάρα πολύ ωφέλιμη. Κανένας χριστιανός δεν πρέπει να υπάρχει χωρίς να ξέρει βυζαντινή μουσική.

Πρέπει όλοι να μάθομε. Έχει άμεση σχέση με την ψυχή. Η μουσική αγιάζει τον άνθρωπο αναίμακτα. Χωρίς κόπο, αγαλλόμενος, γίνεσαι άγιος». Ειδικά για την θεραπεία της κατάθλιψης η βυζαντινή μουσική είναι ένα πολύ αποτελεσματικό μέσο. Η Βυζαντινή μουσική, δίδασκε, θεραπεύει την κατάθλιψη.

«Μιά φορά (διηγείται ο Γέροντας) είχε κάποιος δαιμόνιο, ο βασιλιάς Σαούλ, και πήγαινε ο Δαβίδ και του έψαλλε και ο δαίμονας έφευγε. Πήγαινε με το ψαλτήρι-το ψαλτήρι ήταν όργανο. Όταν τον έπιανε το δαιμόνιο της μελαγχολίας, πήγαινε ο Δαβίδ και του ‘παιζε το ψαλτήρι κι έτσι έφευγε ο δαίμονας. Πού ‘ναι αυτοί που τρέχουνε να βρούνε θεραπεία για την κατάθλιψη.

Όταν μάθουνε βυζαντινή μουσική και ιδούνε τη μαυρίλα να ‘ρχεται, παπ! ένα δοξαστικό κι η μαυρίλα που έρχεται να σε καταλάβει, ως ένα είδος ψυχικής μελαγχολίας, γίνεται ύμνος προς τον Θεό. Εγώ το πιστεύω αυτό. Απόλυτα το πιστεύω. Σας το λέω ότι ένας μουσικός, που αγαπάει τη μουσική, που είναι ευσεβής, μπορεί μια δυσκολία του να τήνε κάνει έργο μουσικό ή ένα έτοιμο έργο να το ψάλει, να το αποδώσει. Έτσι, προκειμένου να κλαίει και να καταπιέζεται, προσφέρει μια δοξολογία στον Θεό».


Ο υγιής άνθρωπος ζεί μέσα στην αρμονία. Η αρετή είναι αρμονία. Έλεγε ο Γέροντας: «Η βυζαντινή μουσική είναι πάρα πολύ εύκολη, όταν την ερωτευθεί η ψυχή. Είναι τόση η ωφέλεια της αρμονίας στην ψυχή! Αυτός που ξέρει μουσικά και έχει ταπείνωση, έχει την χάρι του Θεού. Πάει να θυμώσει, να εκραγεί, αλλά φοβάται τη δυσαρμονία, διότι και ο θυμός και όλες αυτές οι αμαρτωλές καταστάσεις δεν είναι μέσα στην αρμονία. Κι έτσι μισεί σιγά σιγά την κακία και εγκολπώνεται την αρετή, που είναι αρμονία.

Όλες οι αρετές έχουν αρμονία. Ούτε στενοχώριες μπορεί να έχεις, ούτε… Μπορείς να ζεις μέσα στη χαρά. Άμα καταλάβεις πως έρχεται καμιά μαυρίλα στον ορίζοντα της ψυχής σου, λέεις ένα ωραίο τροπάριο και η μαυρίλα γίνεται ύμνος στον Θεό. Τη δύναμη αυτή που θα σε στενοχωρούσε και θα σε καταπίεζε, την ίδια δύναμη τη βουτάς και την αγιάζεις».


Έλεγε πάλι ο Άγιος Πορφύριος για την αξία της μουσικής: (2)

«Ἀκομε πό τήν τηλεόραση να κονσέρτο το Schumman γιά πιάνο καί ρχήστρα.

Γέροντας: — Κοίταξέ την ατή τήν μικρή, πς παίζει. Εναι λη δοσμένη. Παίζει μέ τήν ψυχή της. Καί μαέστρος χει πάθος, λλά χι ρρωστο πάθος, γιές. Εναι νέος καί γιής. Συναισθηματικό εναι ατό πού παίζουν.

Ατή εναι μουσική γιά τούς γιες καί εγενες. λλη, τζάζ καί κάτι λλες, εναι μουσική γιά τούς μπερδεμένους. Μουσική μπερδεμένη, πού νταποκρίνεται στα μπερδέματα τν νθρώπων.

μένα μο ρέσει μουσική νά χει καί τό θρησκευτικό μέσα. Τότε εναι πιό ραία, πιό τέλεια. Θά μο ρεσε νά πς στήν ρημιά, στήν ξοχή κα ν’ κούσεις ξαφνικά ρμόνιο. Καί νναι νας σκητής πο παίζει. Πς σο φαίνεται, σχημο; Μέ παρεξηγες; — χι, Γέροντα. Μο φαίνεται μεγαλειδες καί συγκινητικό. — Ναί, κι γώ τσι τό νιώθω. νας μοναχός μως ν μ’ κουγε θά μέ παρεξηγοσε. γώ μως τό νιώθω πολύ ραο. — Τό ρμόνιο σς ρέσει πιό πολύ πό τό πιάνο; — Ναί, γιατί χει πιό μαλακό καί γλυκό χο. χει καί μιά εκολία νά τό μάθεις. χει λόκληρες ξίες, χι ξηκοστά τέταρτα κ.λπ. πού χει τό πιάνο. Κάθε μουσική χτυπ κι λλο. Σέ λλο μέρος τς ψυχς πατριωτική, σέ λλο σοβαρή, σέ λλο τό τραγούδι, σέ λλο τζάζ.»

Μαθητεύοντας στόν Γέροντα Πορφύριο, σελ. -287-289


Πηγές μας: