Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου 2019

π. Ἀναστάσιος Γκοτσόπουλος: Μικρή συμβολή στό διάλογο γιά τό Οὐκρανικό "Αὐτοκέφαλο"


π. ναστάσιος Γκοτσόπουλος: 
Μικρή συμβολή στό διάλογο γιά τό Οκρανικό "Ατοκέφαλο"

Πρωτοπρεσβύτερος
ναστάσιος Κ. Γκοτσόπουλος
φημέριος Ι. Ν. γ. Νικολάου Πατρών
τήλ. 6945-377621, agotsopo@gmail.com

Μικρή συμβολή στό διάλογο γιά τό Οκρανικό «Ατοκέφαλο»

Α΄.

πάγεται Οκρανία στή δικαιοδοσία το Οκουμενικο Θρόνου;

διαμφισβήτητα μονομερής πόφαση το Οκουμενικο Πατριάρχου νά χορηγήσει καθεστώς Ατοκέφαλης κκλησίας στήν Οκρανία δημιουργε σοβαρότατο κκλησιαστικό πρόβλημα, τινάζει στόν έρα τήν πανορθόδοξη νότητα καί συνεργασία καί κλονίζει τό πανορθόδοξο κύρος το Οκουμενικο Πατριαρχείου, ς συντονιστο τν ρθοδόξων Ατοκεφάλων κκλησιν καί κατ’ ξοχήν κφραστού τς πανορθό-δόξου νότητος.

πό τή Σύνοδο Φερράρας-Φλωρεντίας στή Σύνοδο τς Κρήτης: Μελετώντας τά στορικά στοιχεα το Οκρανικο προβλήματος, πως τά χουν καταγράψει γκριτοι στορικοί μελετητές1, διαπιστώνει κανείς τι δημιουργήθηκε τό πρτον ς συνέπεια τς Συνόδου Φερράρας-Φλωρεντίας (1438-1439), καλλιεργήθηκε συστηματικά καί μεθοδικά πί αἰῶνες μέ τήν Ονία (Σύνοδος Βρέστης, 1596) καί λοκληρώθηκε σήμερα ς συνέπεια τς Συνόδου τς Κρήτης (2016)2. Καί τότε, πίσω πό τή διαίρεση τν ρθοδόξων βρίσκονταν ο πολιτικές σκοπιμότητες πο συραν τούς Βυζαντινούς στήν ταλία νά πογράψουν τήν ψευτοένωση μέ τόν πάπα, λλά καί σήμερα πίσω πό τή χορήγηση το Ατοκεφάλου βρίσκονται καί πάλι πολιτικές καί γεωστρατηγικές σκοπιμότητες. Δέν χει συμβε στήν στορία χορήγησης Ατοκεφάλου τέτοια ντονη, φορτική καί μή παρέμβαση γιά χορήγησή του πό πολιτικές δυνάμεις κτός της διας της νδιαφερόμενης χώρας. Ατό ποδηλώνουν χωρίς μφιβολία ο εχαριστίες το Οκρανο Προέδρου Ποροσένκο στίς ΗΠΑ γιά τήν «νεργό ποστήριξή τους στή διαδικασία χορήγησης το ατοκεφάλου»3. λλωστε, οτε ο διες ο ΗΠΑ χουν τόν παραμικρό δισταγμό νά δηλώσουν τι «ο νωμένες Πολιτεες τς μερικς ποστηρίζουν τήν χορήγηση ατοκεφαλίας στήν Οκρανική ρθόδοξη κκλησία», πως ναφέρει σέ νακοίνωσή της κπρόσωπος Τύπου το πουργείου ξωτερικν τν ΗΠΑ Χίθερ Νάουερτ4. Γιατί νά τό κρύψωμεν, λλωστε...

ποκαλυπτική π’ ατο εναι καί δήλωση το νέου “Προκαθημένου” πιφανίου τι “υπηρξε μία κομβικης σημασίας στήριξη πό τίς ΗΠΑ καί στό πλαίσιο ατό, πιστεύω τι θά διατηρήσουμε παφή γιά νά διασφαλισουμε τι ατοκεφαλία τς Οκρανικς κκλησίας θά χει τήν δια ποστήριξη καί στό μέλλον»5. δήλωση ατή εναι παράλληλα καί τραγική διότι ποκαλύπτει τό πνευματικό διέξοδό της «Ατοκέφαλης» κκλησίας καί το δίου το τάχα καί «Μητροπολίτου Κιέβου» πιφανίου. Τί θλιβερό! κκλησιαστικός «γέτης» νά μολογε δημόσια τι στηρίζει τίς λπίδες του τι τήν «ατοκεφαλία» τους θά τή διασφαλίσουν ο ΗΠΑ! Σημαίνει μεταξύ λλων τι νέα «Ατοκέφαλη» ποδέχεται τό ρόλο μαριονέτας στά χέρια τν «προστατριών» τς Δυνάμεων το κόσμου τούτου μέ καταστροφικές συνέπειες γιά τούς πιστούς καί λόκληρη τήν ρθοδοξία. Οσιαστικά ποδέχεται τό ρόλο τοκπροσώπου” τν Δυτικν Δυνάμεων στήν οκογένεια τν ρθοδόξων κκλησιν, μέ ,τι ατό συνεπάγεται… Σέ ατό τό πλαίσιο κατανοεται καί δήλωση το «Προκαθημένου» πιφανίου ναφορικά μέ τά δικαιώματα τν σοδομιστν, κίναιδων κλπ ΛΟΑΤ: «Φυσικά, εμαι πέρ τς ναρξης μεταρρυθμίσεων στήν κκλησία γιά νά μήν πάρχει συντηρητισμός, γιά νά πομακρυνθομε πό τήν Ρωσική παράδοση καί γιά νά εναι κκλησία νοιχτή καί νας πνευματικός δηγός γιά τόν Οκρανικό λαό. Κινούμαστε πρός τήν Ερώπη καί συνεπς θά πρέπει νά πομακρυνθομε πό τήν συντηρητική Ρωσική παράδοση. κκλησία θά πρέπει νά εναι πιό νοιχτή, διότι Ρωσική ρθοδοξία εναι πολύ συντηρητική … Ατό εναι να δύσκολο ζήτημα τό ποο δέν πρέπει νά προβάλουμε στήν ρχή το ταξιδιο μας, διότι γνωρίζετε τόν τρόπο πο Οκρανική κοινωνία ντιλαμβάνεται ατό τό θέμα. Τώρα πρέπει νά ργαστομε πάνω σέ ατό γιά νά τό δεχτε Οκρανική κοινωνία. Εναι μιά μακρά πορεία. Θά συζητήσουμε καί θά ναζητήσουμε παντήσεις σέ ατά τά περίπλοκα ζητήματα»6. Ποιός μφιβάλλει τι πό τέτοιους «προκαθημένους»7 καί «μείζω τούτων ψει» πί τό λαϊκότερον, καί μή χειρότερα…

πό στορικό-κανονικς πλευρς χουν τεθε, μεταξύ λλων, δύο βασικά ζητήματα, πό τή μελέτη τν ποίων κρίνεται ν πολλος κανονικότητα μή τς χορηγήσεως το Ατοκεφάλου:

1. κκλησία τς Οκρανίας πάγεται κανονικά στό Οκουμενικό Πατριαρχεο στό Πατριαρχεο τς Ρωσίας; καί

2. Δικαιοται τό Οκουμενικό Πατριαρχεο νά χορηγε τό Ατοκέφαλο κατ’ ατόν τόν τρόπο;


Α. Τό ζήτημα άν κκλησία τς Οκρανίας πάγεται στό Οκουμενικό Πατριαρχεο εναι κομβικς σημασίας, διότι σέ ντίθετη περίπτωση Ατό δέν χει κανονικό δικαίωμα νά παρεμβαίνει σέ δικαιοδοσία λλης τοπικς κκλησίας, διότι τότε διαπράττει σοβαρά κανονικά δικήματα καταδικασμένα πό πολλούς ερούς κανόνες (Β-2, Γ-8, Πενθέκτης-39, ντιοχείας-13, -22, Σαρδικς-3 κ.α.) καί σύνολη τήν κκλησία-στική παράδοση.

Κωνσταντινούπολη8 καί σοι ποστηρίζουν τίς νέργειες Της9 απαντον μέ βεβαιότητα τι νέκαθεν κκλησία τς Οκρανίας ς Μητρόπολις Κιέβου παγόταν κανονικς στό Οκουμενικό Πατριαρχεο, οδέποτε κχωρήθηκε στή δικαιοδοσία τς κκλησίας τς Ρωσίας καί οδέποτε τό Πατριαρχεο Κωνσταντινουπόλεως ποδέχθηκε τήν παγωγή της στή Μόσχα. Συνεπς, χει κάθε δικαίωμα Κωνσταντινούπολη νά κινεται λεύθερα στήν Οκρανία, γιατί εναι παρχία πό τήν κανονική Της δικαιοδοσία.

Μάλιστα, τό Οκουμενικό Πατριαρχεο γιά νά στηρίξει τήν ποψή του ατή πικαλεται τό «Συνταγμάτιο»10, στό ποο ναγράφεται στήν 60η θέση Ρωσία ς Μητρόπολη το Οκουμενικο Θρόνου11. ναμφισβήτητα στό σημεο ατό πιχειρ-ματολογία το Οκ. Πατριαρχείου εναι πλή καί συνάμα ξαιρετικά σχυρή:  πλή καί μόνο ναγραφή μις Μητροπόλεως στό Συνταγμάτιο το Οκουμενικο Θρόνου δηλώνει πέραν κάθε μφιβολίας ντιρρήσεως τι ατή πάγεται κανονικς στήν Κωνσταντινούπολη!

μως!

Κωνσταντινούπολη γιά νά ποδείξει τι τό Κίεβο πάγεται κανονικς στή δικαιοδοσία τής επικαλειται μόνο τά ρχαία Τακτικά (το Λέοντος Σοφο, 11ου α.) καί σιωπ γιά τά πόμενα, σάν κκλησιαστική ζωή στήν περιοχή ατή νά σταμάτησε τότε! σφαλς καί δέν τίθεται πό μφισβήτηση τι τότε, πως καί τούς μετέπειτα πέντε-ξι αἰῶνες, μέχρι τόν 16-17ο α., λόκληρη κκλησία τς Ρωσίας (ρχικά μία Μητρόπολη πό τόν Κιέβου12 καί ργότερα δύο Μητροπόλεις πό τόν Κιέβου καί τόν Μόσχας) πήγετο κανονικς στό Οκουμενικό Πατριαρχεο, τό ποο σκοσε πλήρως τά κανονικά δικαιώματά Του, καί κυρίως τίς χειροτονίες καί τίς κρίσεις τν πισκόπων13.

Δύο κρίσιμες χρονολογίες: 
α) Τό τος 1593 με πόφαση τν τεσσάρων Πατριαρχν τς νατολς νακηρύσσεται σέ Πατριαρχεο κκλησία τς Ρωσίας14 καί β) τό τος 1686-1687 ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Διονύσιος Δ΄ μέ Πατριαρχικη καί Συνοδική Πράξη «ποφαίνεται να γιωτάτη επαρχια Κιέβου εη ποκειμένη πό το γιωτάτου πατριαρχικο θρόνου τς Μεγάλης καί θεοσώστου πόλεως Μοσχοβίας»15 [σέ πιστολή το Πατριάρχης Διονύσιος Δ΄ «πρός τούς βασιλες τς Ρωσίας» διευκρινίζει γιά νά μήν πάρξει παρερμηνεία: « Μητρόπολις ατη Κιόβου στω ποκειμένη πό τόν γιώτατον Πατριαρχικόν της Μοσχοβίας θρόνον, καί ο ν ατή ρχιερατεύοντες, τέ δη καί μετά τοτον, γινώσκωσι γέροντα καί προεστώτα ατόν τόν κατά καιρούς Πατριάρχην Μοσχοβίας ς π’ ατο χειροτονούμενοι»16].

Τό ζητούμενο, λοιπόν, εναι τι γίνεται πό τόν 16-17ο α. μέχρι τόν πρίλιο 2018, πο νακοινώνεται πίσημα τι Οκουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαος σκέπτεται νά κχωρήσει τό Ατοκέφαλο. Τί χει συμβε, λοιπόν, τούς τρεισήμισι τελευταίους αἰῶνες; Πο πάγεται Μητρόπολη Κιέβου καί γενικότερα Οκρανία σύμφωνα μέ τήν πανορθόδοξη κκλησιαστική συνείδηση λλά καί τήν ατοσυνειδησία το Οκουμενικο Πατριαρχείου;

1. κολουθώντας τήν πιχειρηματολογία το δίου το Οκουμενικο Θρόνου ας ναζητήσουμε τίς παντήσεις πό τόν διάψευστο μάρτυρα τς κανονικς δικαιοδοσίας τν Θρόνων, δήλ. τά «Συνταγμάτια», σέ ποιά δικαιοδοσία πάγεται κκλησία τς Οκρανίας. καταγραφή σέ ατά εναι ακαταμαχητο στοιχειο γιά τό πο πάγεται κκλησιαστικά Οκρανία.

i) «ΤΑΚΤΙΚΑ» (NOTITIA EPISCOPATUUM): ν λοιπόν λα τά σωζόμενα «Τακτικά» (Notitia Episcopatuum 10 – 20)17 από τόν α΄-έ΄ α. ναγράφουν τήν παρχία τς Ρωσίας-Οκρανίας (ς Μεγάλη, Μικρή Ρωσία Κυέβου) ς κκλησιαστική παρχία το Οκουμενικο Πατριαρχείου, τό Τακτικό 2118 τού στ΄ α. δέν ναφέρει τή Ρωσία τήν Οκρανία στίς ποκείμενες στό Οκουμενικό Πατριαρχεο κκλησιαστικές παρχίες!

ii) ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΟ ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ (1715)19: πατριάρχης εροσολύμων Χρύσανθος (Νοταρς) στό περίφημο Συνταγμάτιό του (σ. ξστ-ξθ) ναφέρει λεπτομερς τίς πό τόν Κωνσταντινουπόλεως κκλησιαστικές παρχίες, στίς ποίες δεν περιλαμβάνει τή Μητρόπολη Κιέβου λλη πισκοπ τς Οκρανίας.

πιπλέον, πό τή σέλ. γ κ.ξ. ναφέρεται στά «περί το γιωτάτου πατριαρχικο Θρόνου τς Μοσχοβίας». ρχικά μνημονεύει πς δόθηκε στή Μόσχα πατριαρχική ξία καί τιμή (σ. γ-δ) καί κολούθως στίς σ. δ-ε ναφέρεται στά ρια τής «Μοσχοβίας» στά ποία περιλαμβανει καί τήν Οκρανία. Τό πόμενο κρίσιμο κεφάλαιο πο πιγράφεται «Περί τν ποκειμένων Θρόνων τ πατριάρχη Μοσχοβίας» (σ. στ κ.ξ.) ναφέρει τό Κίεβο καί τή Γαλικία (« Κιοβίας καί λικίας») καθώς καί λλες περιοχές τς Οκρανίας («Μεγάλης Νοβογορονδίας», «Σουσδαλίας», «Τσερνιγβίας», «Χολμογορίας» κ.α.) ς υπαγόμενες κκλησιαστικά στόν Πατριάρχη Μόσχας! Τέλος, στή σ. ζ ναφερόμενος «περί τν προνομίων τν κατά τήν Μοσχοβίαν ρχιμανδριτν» παριθμε στούς «πισημοτέρους ρχιμανδρίτες» το Πατριαρχείου Μόσχας καί Οκρανούς ρχιμανδρίτες ν ος πρώτος « το Κιεβοπετζερσκίου» καί κολουθον λλοι πό τήν Οκρανία (π.χ. « τς Τζερνιγοβιγίας»).

Συμπερασματικά: 

κκλησιαστική συνείδηση στίς ρχές το 18ου α., πως χει καταγραφε τό 1715 πό τόν Πατριάρχη εροσολύμων Χρύσανθο στό Συνταγμάτιό του, θέλει χωρίς καμία νσταση στω πλή πιφύλαξη τήν παρχία το Κιέβου καί τς Οκρανίας νά πάγεται κκλησιαστικά στό Πατριαρχεο τς Μόσχας καί χι στό Οκουμενικό Πατριαρχεο. Σημειώνεται τι δέν πρξε ποτέ καμία νσταση κατά το Συνταγματίου το Χρυσάνθου πό τό Οκουμενικό Πατριαρχεο.

iii) ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΟ 1855. Σύμφωνα μέ τό «Συνταγμάτιο περί τς τάξεως τν πατριαρχικν Θρόνων καί τν Ατοκεφάλων Συνόδων», ν θήναις 1855, σ. 3-12 δέν πάγεται στό Πατριαρχεο Κωνσταντινουπόλεως Μητρόπολη Κιέβου καί περιοχή τς Οκρανίας. Στίς σ. 16-18 το Συνταγματίου ναγράφεται « Κιέβου καί Γαλικίας» ς Μητροπολίτης «παρχίας πρώτης τάξεως» τής «Ατοκεφάλου κκλησίας τς Ρωσσίας» καθώς καί λλες παρχίες τς σημερινς Οκρανίας!

iv) ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΟ 189620: Στό «ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΟΝ τν πό τόν Οκουμενικόν Θρόνον Μητροπολιτν καί πισκόπων» πο ξεδόθη «ν Κωνσταντινουπόλει εκ το Πατριαρχικο Τυπογραφείου» τό 1896, δέν ναφέρεται Μητρόπολη Κιέβου λλη περιοχή τς Οκρανίας ς κκλησιαστική παρχία πό τόν Κωνσταντινουπόλεως. Επίσης, καμία ερά Μονή τς Οκρανίας δέν ναγράφεται στόν κατάλογο το Συνταγματίου μέ τίτλο «Α τ Οκουμενικ Θρόνω ποκείμεναι σταυροπηγιακαί Μοναί» (σ. 13-17).

v) ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΟ 190221, «κ το Πατριαρχικο Τυπογραφείου»: Στό «ν χρήσει ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΟΝ τν πό τόν Οκουμενικόν Θρόνων Μητροπολιτν καί πισκόπων» πο ξεδόθη «ν Κωνσταντινουπόλει κ το Πατριαρχικο Τυπογραφείου» τό 1902, δέν ναφέρεται Μητρόπολη Κιέβου λλη περιοχή τς Οκρανίας ς κκλησιαστική παρχία πό τόν Κωνσταντινουπόλεως. πίσης, καμία ερά Μονή τς Οκρανίας δέν ναγράφεται στόν κατάλογο το Συνταγματίου μέ τίτλο «Α τ Οκουμενικ Θρόνω ποκείμεναι σταυροπηγιακαί Μοναί» (σ. 13-17). Μόνο τό «Μετόχιον Πατριαρχικόν γίου Σεργίου» ν Μόσχα καταχωρεται (σέλ. 17).

vi) Ο Γ. Ράλλης-Μ. Ποτλής στό περίφημο ργο τους «Σύνταγμα τν θείων καί ερν Κανόνων» (΄ κδοση 1855) δημοσίευσαν τήν «Τάξιν τν Θρόνων τς ρθοδόξου νατολικς κκλησίας» καί δεν περιλαμβάνουν τήν Οκρανία στίς παρχίες το Οκουμενικο Πατριαρχείου, λλά στήν «Ατοκέφαλο κκλησία τς Ρωσσίας»22. πως δηλώνουν ντλον τά στοιχεα τους πό τά Συνταγμάτια.

vii) Τό κατ’ τος κδιδόμενο «μερολόγιον το Οκουμενικο Πατριαρχείου»  πό τό 2015 κ.ξ.  «πετηρίς το Οκουμενικο Πατριαρχείου» μέχρι καί το τους 2018 ναγράφει τι η κκλησία τς Οκρανίας πάγεται κανονικς στή Μόσχα. Καμία ναφορά τι τό Κίεβο πάγεται κκλησιαστικά στήν Κωνσταντινούπολη!

Συμπερασματικά, δια η κκλησιαστική καί κανονική συνείδηση το Οκουμενικο Θρόνου μέχρι καί τό 2018, πως καταγράφεται μέ τόν πλέον πίσημο καί διαμφισβήτητο τρόπο στά πίσημα «Συνταγμάτια», «μερολόγια» καί «πετηρίδες», τά ποία τό διο τό Οκουμενικό Πατριαρχεο χει κδώσει κόμα καί πό τό δικό του ν Κωνσταντινουπόλει «Πατριαρχικόν Τυπογραφεον» προκύπτει τι δεν θεωροσε μέχρι τά μέσα 2018 ς κανονικό του δαφος τήν Οκρανία, τήν ποία ναγνώριζε μέ τόν πλέον πίσημο καί σαφ τρόπο τι πάγεται στήν κανονική δικαιοδοσία το Πατριαρχείου τς Ρωσίας.

2. α) Ατή τήν δια κκλησιαστική συνείδηση τι Οκρανία χει παραχωρηθε πό τό Οκουμενικό Πατριαρχεο καί πάγεται πλέον στήν κκλησία τς Ρωσίας ξέφρασε καί ο διος Οκουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαος τό 2008 αναφερόμενος στήν Πατριαρχική καί Συνοδική Πράξη το 1687. Λέει πί λέξει  Πατριάρχης Βαρθολομαίος απευθυνομενος πρός τόν Οκρανικό λαό: « πί προφανε θυσία τν δίων δικαιωμάτων οφειλετικη διακονία το Οκουμενικο Πατριαρχείου ν τή ρθοδόξω κκλησία χει τήν περισσοτέραν κφρασιν ες τήν λην ξέλιξιν τς σχέσεως ατο πρός τήν κλεκτήν μεταξύ τν θυγατέρων κκλησιν, τήν Εκκλησιάν της Οκρανίας, ποία πήγετο πό τήν κανονικήν δικαιοδοσίαν το πί πτά συναπτούς αώνας, τοι πό το Βαπτίσματος τς μεγάλης γεμονίας το Κιέβου (988-1687), μέχρι τς προσαρτήσεως ατς πό το Μ. Πέτρου ες τό ρωσικόν κράτος. Πράγματι, Μήτηρ κκλησία προσέφερε προθύμως επι πτά αώνας καί κ το στερήματος ατς, …Οτως, Οκουμενικός Πατριάρχης Διονύσιος Δ', μετά τήν προσάρτησιν τς Οκρανίας ες τήν Ρωσίαν καί πό τήν πίεσιν το Μ. Πέτρου, κρινεν ναγκαίαν, πό τάς περιστάσεις κείνας, καί τήν κκλησιαστικήν παγωγήν ατς ες τό Πατριαρχεον Μόσχας (1687), παρά τήν μόφωνον καί σθεναρν ντίθεσιν τς εραρχίας τς Οκρανίας διά τήν πόφασιν ταύτην, καί πί προφανε ζημία τν κανονικν δικαίων τς Μητρός κκλησίας, να μή α δοκιμασίαι το εσεβος οκρανικο λαο καταστον παχθέστεραι πό τήν ρθόδοξον πολιτικήν γεσίαν»23. χουμε, δηλαδή, κατά τόν Οκουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαο, Πατριαρχική πόφαση γιά «τήν κκλησιαστικήν παγωγήν ατς (τς Οκρανίας) ες τό Πατριαρχεον Μόσχας (1687), … πί προφανε ζημία τν κανονικν δικαίων τς Μητρός κκλησίας». Μάλιστα διος Βαρθολομαος μολογε μέ σαφήνεια τι η κκλησία τς Οκρανίας, παγόταν «πό τήν κανονικήν δικαιοδοσίαν το πί πτά συναπτούς αώνας … (988-1687), μέχρι τς προσαρτήσεως ατς πό το Μ. Πέτρου ες τό ρωσικόν κράτος» !

β) Στίς πό 7.4.1997 καί 26.8.1999 παντητικές πιστολές του πρός τόν Πατριάρχη Μόσχας, Οκουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος αναγνωριζει τίς καθαιρέσεις πο πέβαλε τό Πατριαρχεο Μόσχας στόν πρώην Μητροπολίτη Φιλάρετο σημειωνοντας πί λέξει: « καθ’ μς γία του Χριστο Μεγάλη κκλησία αναγνωριζουσα ες τό κέραιον την πί το θέματος αποκλειστικην ρμοδιότητα τς φ’ μς γιωτάτης κκλησίας τς Ρωσίας αποδεχεται τά Συνοδικς ποφασισθέντα περί το ν λόγω, μή πιθυμοσα τό παράπαν να παρέξη οανδήτινα δυσχέρειαν ες τήν καθ’ μς δελφήν κκλησίαν». Μέ λλα λόγια Πατριάρχης Βαρθολομαίος αναγνωριζει στό Πατριαρχεο Ρωσίας τά δύο θεμελιώδη δικαιώματα τς κκλησιαστικς παγωγς: Τό δικαιο χειροτονιών (jus ordinandi), καί τό δικαιο κρίσεως τν πισκόπων (jus jurandi), τά ποία συνιστον καί ταυτόχρονα ποδεικνύουν την πληρότητα τς παγωγς τς Μητροπόλεως Κιέβου πό τόν Πατράρχη Μόσχας καί συνεπς τή μή ξάρτησή της πό τόν Κωνσταντινουπόλεως.

πί πλέον δέ, οδέποτε μέχρι τόν πρίλιο 2018 Οκουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαος διατύπωσε τήν καινοφαν καί τεκμηρίωτη στίς πηγές ποψη τι τάχα, πάντοτε, συνεχς καί διαλείπτως, Οκρανία παγόταν κκλησιαστικά στό Οκουμενικό Πατριαρχεο!

Συνεπς,  διος Πατριάρχης Βαρθολομαος καί τά κείμενα πο χει κδώσει τό διο τό Οκουμενικό Πατριαρχείο σε νύποπτο χρόνο εναι πολύτως κατηγορηματικοί τι η Οκρανία πάγεται στήν κκλησία τς Μόσχας καί μέ κανένα τρόπο δέν δικαιολογον τούς ψιμους σχυρισμούς πο διατυπώνονται στό κείμενο μέ τίτλο « Οκουμενικός Θρόνος καί κκλησία τς Οκρανίας, μιλον τά κείμενα», Σεπτέμβριος 201824: «Τό Οκουμενικόν Πατριαρχείον ουδεποτε παρεχώρησε τήν Μητρόπολιν Κιέβου, διά νά ποτελ κανονικόν δαφος το Πατριαρχείου Μόσχας» (σ. 12). Μάλιστα ρμηνεύοντας τήν Πατριαρχική καί Συνοδική Πράξη το 1686 το Πατριάρχου Διονυσίου Δ΄ σημειώνει τι «τό νόημα τς «παγωγς» τς Μητροπόλεως Κιέβου ες τόν Πατριάρχην Μόσχας συνίστατο, κατ' οσίαν, μόνον ες τήν δειαν τς χειροτονίας το Μητροπολίτου Κιέβου» (σ. 7) καί «δέν πρόκειται περί πλήρους κχωρήσεως τς παρχίας Κιέβου ες τόν Πατριάρχην Μόσχας» (σ. 8) καί καταλήγει τι μέ τήν ναγνώριση το Ατοκεφάλου της κκλησίας τς Πολωνίας «διά το τρόπου τούτου εμμεσως γινε δεκτόν πό λας τάς ρθοδόξους κκλησίας, πλήν κείνης τς Ρωσσίας, καί τό κυριαρχικον δικαίωμα του Οκουμενικο Θρόνου πί τς μητροπόλεως το Κιέβου καί τς Οκρανίας» (σ. 15).

τελευταία φράση ποδηλώνει καί τήν πενία τν πιχειρημάτων καί, τελικά, τό κκλησιαστικό διέξοδο τν πατριαρχικν σχυρισμν τι, τάχα, διαθέτει «κυριαρχικό δικαίωμα» πί το Κιέβου. Κωνσταντινούπολη γνωρίζει τι εναι κρως παραίτητη πανορθόδοξη συμφωνία γιά τή δικαιοδοσία σέ κάποια κκλησιαστική παρχία. πειδή, λοιπόν, δέν τήν διαθέτει, τήν νάγκην φιλοτιμίαν ποιουμένη, ρκεται γιά να τέτοιο μειζον θέμα στην ποτιθέμενη «μμεση αποδοχη … πό λας τάς ρθοδόξους κκλησίας, πλήν κείνης τς Ρωσσίας»! Παραβλέπει μως τι πέρ τν κανονικν δικαιωμάτων τς κκλησίας τς Ρωσίας πάρχει χι κάποια «μμεση ποδοχή», λλά αμεση καί ρητή καί κπεφρασμένη πολυμερς καί πολυτρόπως πανορθόδοξη βεβαιότητα λων τν ρθοδόξων τοπικν κκλησιν! Μήπως γιά τό λόγο ατό καί δέν συγκαλε Σύναξη Προκαθημένων;

3. Στό ρώτημα ν πάγεται κκλησία τς Οκρανίας στό Πατριαρχεο τς Ρωσίας χει ποφανθε καί  πανορθόδοξη κκλησιαστική συνείδηση, πως χει καταγραφε στά κατ’ τος κδιδόμενα «μερολόγια»  «Δίπτυχα»  «πετηρίδες» τν Τοπικν ρθοδόξων κκλησιν. λες, χωρίς καμία ξαίρεση, ο κατά τόπους Ατοκέφαλες ρθόδοξες κκλησίες καί τά Πατριαρχεία αναγνωριζουν τι κκλησία τς Οκρανίας πάγεται στήν κανονική δικαιοδοσία τς Μόσχας. Όλες, χωρίς καμία ξαίρεση, ο κκλησίες θεωρον ς μοναδικό κανονικό Μητροπολίτη Κιέβου τόν νούφριο, πο πάγεται στήν κκλησία τς Ρωσίας. Μέ ατόν καί τήν περί ατόν Σύνοδο καί μόνο εχαν κοινωνία στά διορθόδοξα καί πανορθόδοξα συλλείτουργα καί στίς πιτροπές λες ο ρθόδοξες κκλησίες. Ατή η μοφωνία κφράζει τήν πανορθόδοξη-οκουμενική κκλησιαστική συνείδηση τς ρθοδοξίας, τήν ποία κανένας δέν χει δικαίωμα νά περιφρονήσει χωρίς σοβαρές συνέπειες.

4. Παράλληλα πρός τήν διάψευστη μαρτυρία τν Τακτικν-Συνταγματίων, μέ τούς ψιμους καί τεκμηρίωτους σχυρισμούς τς Κωνσταντινούπολης δεν συμφωνον καί γκριτοι στορικοί - στελέχη το Οκουμενικο Πατριαρχείου25, ο ποοι σέ νύποπτο χρόνο χουν δημοσιεύσει μελέτες στίς ποες καταδεικνύουν ατό πο μαρτυρον καί τά Συνταγμάτια, τι τούς τελευταιους τρεισήμισι αἰῶνες τό Κίεβο δέν νήκει στήν κανονική δικαιοδοσία το Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, λλά πάγεται κανονικς στήν κκλησία τς Ρωσίας! νδεικτικς:

1. α) ρχειοφύλακας το Οκουμενικο Θρόνου, ρχιμ. Καλλίνικος Δελικάνης, στό περίφημο ργο το «Τά ν τος Κώδιξι το Πατριαρχικο ρχειοφυλακείου σωζόμενα πίσημα κκλησιαστικά γγραφα» τ. Α-Γ, πο κδόθηκε «ν Κωνσταντινουπόλει εκ το Πατριαρχικο Τυπογραφείου» τό 1902-190526 δημοσιεύει «Γράμμα Συνοδικόν του Οκουμενικο Πατριάρχου Παϊσίου πρός τόν Μόσχας Νίκωνα», στό ποο Οκουμενικός ποκαλε τόν Μόσχας «Πατριάρχη Μοσχοβίας μεγάλης τέ καί μικρς Ρωσσίας»27. ς γνωστό «μικρά Ρωσσία» εναι σημερινή Οκρανία!

β)  διος  Αρχειοφύλακας Κ. Δελικάνης αναφερομενος στόν «χωρισμόν τς Μητροπόλεως Κιέβου πό τς Μόσχας» σχολιάζει: « ατοτέλεια ατη διήρκεσε μέχρι το 1686, τε τν παρχιν τούτων νακτησασν πό τν Πολωνν τήν δίαν ατν ατονομίαν, ο Τσάροι… ξητήσαντο, πρός προφυλακήν τούτων πό τς Ονίας τς λυμαινομένης τάς ρθοδόξους κκλησίας τς Λιθουανίας καί Πολωνίας, πό το Οκουμενικο Πατριαρχείου τήν καί αθις συνένωσιν της Μητροπόλεως Κιέβου … μετά το Πατριαρχικο Θρόνου τς Μόσχας, ο προΐστατο Πατριάρχης ωακείμ . ες ν ατησιν επενευσεν Οκουμενικός Πατριάρχης Διονύσιος Δ΄ Μουσελίνης, συναποφαινομένου ν τ κδοθέντι Συνοδικ Τόμω καί το εροσολύμων Δοσιθέου»28. ξιοσημείωτο τυγχάνει τι πολύ καλός γνώστης τν Πατριαρχικν γγράφων καί ρχειοφύλακας το Οκουμενικο Θρόνου χαρακτηρίζει τήν Πατριαρχική καί Συνοδική Πράξη το Πατριάρχου Διονυσίου Δ΄ ς «Συνοδικό Τόμο» στόν ποο συμμετεχε ς «συναποφαινόμενος» εροσολύμων Δοσίθεος!

γ) πίσης σέ λλο σημεο παναλαμβάνει: « δέ Μητρόπολις Κιέβου ξηκολούθη κυβερνωμένη διά Τοποτηρητών μεχρί της ξαρτήσεώς της πό το Πατριαρχικο Θρόνου Μόσχα τ 1686»29.

πισημαίνουμε καί πάλι τι νωτέρω ργασία το Κ. Δελικάνη κδόθηκε «ν Κωνσταντινουπόλει εκ το Πατριαρχικο Τυπογραφείου» καί νατυπώθηκε τό 1999 ποφάσει το Οκουμενικο Πατριάρχου Βαρθολομαίου!

2. Ο καθηγητής (τώρα καί πρωτοπρεσβύτερος) Θεοδ. Ζήσης – παλαιός κληρικός, συνεργάτης καί σύμβουλος το Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως – σέ Διεθνές Σεμινάριον το ν Chambesy τς Γενεύης ρθοδόξου Κέντρου το Οκουμενικο Πατριαρχείου τόν Μάιο το 1988: «Ο ρθόδοξοι Ρσσοι ατν τν χωρν μέ δρα τό Κίεβον ξηκολούθησαν, ς διαιτέρα μητρόπολις, νά πάγωνται πό τήν δικαιοδοσίαν το Οκουμενικο Πατριαρχείου καί μετά τήν χειραφέτησιν τς Μόσχα πό τήν Κωνσταντινούπολιν μεχρί του τους 1686, ποτε … συνεδέθη καί πάλιν τό Κίεβον μέ τήν Μόσχαν καί ποκατεστάθη νότης μέ γκρισιν το Οκουμενικο Πατριαρχείου»30.

3. Ο καθηγητής τς Θεολογικς Σχολς τς Χάλκης Βάσ. Σταυρίδης, κ τν σοβαροτέρων μελετητν τς στορίας το Οκ. Πατριαρχείου δεν μνημονεύει στόν κατάλογο τν παρχιν το Οκουμενικο Θρόνου ουτε τή Μητρόπολη Κιέβου οτε τήν Οκρανία31.

4. Ο καθηγητής Γρ. Λαρεντζάκης, ρχων Μ. Πρωτονοτάριος το Οκουμενικο Πατριαρχείου, σέ πρόσφατο ρθρο το μμέσως πλήν σαφς ποδέχεται τι Οκρανία πάγεται στή Μόσχα: «Τό Πατριαρχείο Μοσχας μως τώρα γωνίζεται μέ κάθε μέσο να διατηρήσει τήν πικυριαρχία τού καί στήν Οκρανία»32.

5. Ιδιαιτέρως παραπέμπω στόν καθηγητη Βλ. Φειδά, ποος εναι μότιμος καθηγητής τς κκλησιαστικς στορίας, κ τν σημαντικοτέρων στελεχν το Οκουμενικο Θρόνου, τιμηθες μέ τό φίκιο το ρχοντος Διδασκάλου τς κκλησίας, ν σήμερα πηρετε ς Κοσμήτορας το νστιτούτου Μεταπτυχιακν Σπουδν ρθοδόξου Θεολογίας το ρθοδόξου Κέντρου το Οκουμενικο Πατριαρχείου στό Σαμπεζύ τς Γενεύης. Σέ σειρά πιστημονικν του δημοσιευμάτων σέ διάστημα 40 τν (1966-2005) γράφει καθηγητής Φειδς τά ξς, πο καθιστον πολύτως σαφ τήν πληρη καί κανονική δικαιοδοσία τς κκλησίας τς Ρωσίας πί τς Οκρανίας:

α) « Κωνσταντινουπόλεως Διονύσιος πήγαγε τή Μητρόπολιν Κιέβου πό τήν κανονικήν δικαιοδοσίαν το Πατριάρχου Μόσχας (1687)»33.

β) Ο Μ. Πέτρος καταργε τόν Πατριαρχικό θεσμό στή Μόσχα καί εσάγει Σύνοδο. Τήν πόφασή του ατή τήν επικυρωνει Οκουμενικός Πατριάρχης. Έτσι στή Σύνοδο τς κκλησίας τς Ρωσίας ς ένα πό τά τρία μόνιμα μέλη συμμετέχει Μητροπολίτης Κιέβου (μαζί μέ τόν Μόσχας καί τόν Πετρουπόλεως)34.

γ)  Θεολογική καδημία το Κιέβου εναι μία πό τίς τέσσερις σημαντικότερες καδημίες το Πατριαρχείου Μόσχας35.

δ)  Μητροπολίτης Κιέβου διετέλεσε προεδρός της Πανρωσικς Συνόδου το 1917, στήν ποία ποκαταστάθηκε Πατριαρχικός Θεσμός στή Ρωσία36.

ε) διαίτερα σημαντική με διορθόδοξη, μάλιστα, συμμετοχή ειναι η Σύνοδος το 1945. Γράφει καθηγητής Φειδς: «Ες τήν Σύνοδο το 1945 λαβον μέρος πατριάρχης Αλεξανδρειας Χριστοφορος, πατριάρχης Αντιοχειας Αλεξανδρος Γ΄, πατριάρχης-«καθολικός» της κκλησίας τής Γεωργιας Καλλιστρατος, ντιπρόσωπος το πατριάρχου Κωνσταντινουπολεως μητροπολιτης Θυατείρων Γερμανός, ντιπρόσωπος το πατριαρχείου Ιεροσολυμων αρχιεπισκοπος Σεβαστείας θηναγόρας, ντιπρόσωπος τής Σερβικης Εκκλησιας μητροπολίτης Σκοπίων ωσήφ, πίσκοπος ωσήφ τς κκλησίας Ρουμανιας κ.α… Σύνοδος συνέταξε καί τόν «Κανονισμόν διοικήσεως τς ρθοδόξου κκλησίας τς Ρωσίας». Σύμφωνα μέ τό ρθρο 19 το Κανονισμο στήν ξαμελ Διαρκ Συνοδο συμμετέχει ς μόνιμο μέλος Μητροπολίτης Κιέβου37! πάρχει πλέον παραμικρή πιφύλαξη σέ κάθε καλοπροαίρετο τι Κιέβου δέν πάγεται στήν κκλησία τς Ρωσίας, σύμφωνα μέ τήν ομογνωμη ποψη τν πιό πάνω κκλησιν;

στ) Τέλος, κατά τόν καθηγητή Βλ. Φειδά, στίς παρχίες τς κκλησίας τς Ρωσίας πάγεται καί τό Κίεβο καί λόκληρη Οκρανία καθώς καί ο Μονές τς Οκρανίας38!

πό τά νωτέρω στορικά στοιχεα πο παραθέτουν πίλεκτα στελέχη καί συνεργάτες το Οκουμενικο Πατριαρχείου, προκύπτει τι ο εν Οκρανία ρθόδοξοί τους τελευταίους αἰῶνες συμμετεχαν σέ λες τίς πτυχές τς κκλησιαστικς ζως το Πατριαρχείου τς Ρωσίας (μοναχισμός, θεολογικές Σχολές, διοίκηση καί σέ ατή τήν Ι. Σύνοδο, διωγμούς κόκ) καί χι το Οκουμενικο Πατριαρχείου.

[χοντας π’ ψιν τά νωτέρω πιστημονικά συμπεράσματα το σεβαστο καθηγητο Βλ. Φειδά (δημοσιευθέντα σέ διάστημα 40 τν — 1966-2005!) προκαλον ελογη πορία ο ρτιφανες σχυρισμοί του σέ πρόσφατο δημοσίευμα39 (π.χ. περί βιαίας προσαρτήσεως τς Οκρανίας στήν κκλησία τς Ρωσίας, ντικανονικς συμμετοχς το Μητροπολίτου Κιέβου στήν Πατριαρχική Σύνοδο τς Μόσχας κόκ): «μέ τή συγκεκριμένη Συνοδική Πράξη το Οκουμενικο Πατριαρχείου (1686) χι μονο δέν παραχωρήθηκαν πλήρως ριστικς στή δικαιοδοσία το Πατριαρχείου Μόσχας οι νατολικές παρχίες τς Οκρανίας καί τς Λευκορωσσίας, πως ισχυριζονται κρίτως ο θεολογικοί σύμβουλοι το Πατριαρχείου Μόσχας αλλ’ ντιθέτως διακηρύχθηκε το παραβίαστό της κανονικς δικαιοδοσίας το Οκουμενικο Πατριαρχείου σέ λόκληρη τήν κταση τς Μητροπόλεως το Κιέβου», «τό Πατριαρχεο Μόσχας αγωνιζεται πί πέντε αώνες να πιβάλη βιαίως καί μέ καθαρς πολιτικά θνοφυλετικά κριτήρια τήν ντικανονική ξίωσή του γιά τήν παγωγή τς κκλησίας τς Οκρανίας στή δυναστικη δικαιοδοσία του, γι’ ατό κκλησιαστική εραρχία, . Κλρος καί ελαβής λαός τς Οκρανίας αρνηθηκαν πάντοτε νά δεχθον τήν ξάρτηση ατή» καί «Βεβαίως, διότυπη ατή παχθς νεξαρτησία κατοχυρώνεται μέ τόν Καταστατικό Χάρτη της, φο Ι. Σύνοδος τς κκλησίας τς Οκρανίας κλέγει καί χειροτονε χι μόνο λους τους ρχιερες τς Οκρανίας, λλά καί τόν Προκαθήμενό της Μητροπολίτη Κιέβου καί πάσης Οκρανίας. ν τούτοις, ατό τό καθεστώς τής επαχθους νεξαρτησίας της κκλησίας Οκρανίας σχετικοποιειται καί ποδυναμώνεται απο τήν αντικανονικη ξίωση το Πατριαρχείου Μόσχας νά εναι Μητροπολίτης Κιέβου τακτικό μέλος καί τς Ι. Συνόδου του Πατριαρχείου Μόσχας, γιά νά κφράζεται προφανώς η αθαίρετη ξίωση τς πλήρους παγωγής της στήν κανονική του δικαιοδοσία»! Εναι προφανές πς πληρέστερη ναίρεση τν νωτέρω καινοφανν πόψεων το καθηγητο χει γίνει πό τόν διο σέ παλαιότερα δημοσιεύματά του…]

6. Αξίζει νά πισημάνουμε τό γεγονός τι καί η κκλησιαστική συνείδηση κόμα καί τν δίων τν σχισματικν της Οκρανίας μεχρι πολύ πρόσφατα δεχόταν τι υπαγονταν κανονικς στό Πατριαρχεο τς Μόσχας καί γι’ ατό τήν 1-3 Νοεμβρίου 1991 καί 22 ανουαρίου 1992 στή Μόσχα πέβαλαν δύο φοργραπτό ατημα γιά νά τούς χορηγήσει τήν Ατοκεφαλία καί χι στήν Κωνσταντινούπολη!

Τό Οκουμενικό Πατριαρχεο στό κείμενό του μέ τίτλο « Οκουμενικός Θρόνος καί κκλησία τς Οκρανίας, μιλον τά κείμενα» σημειώνει γιά τήν Πατριαρχική καί Συνοδική Πράξη το 1686: «Πρέπει πίσης, νά πισημανθ καί να κ τν βασικν ξιωμάτων το δικαίου: ρχή, ποία ξέδωσε μίαν Πράξιν χει πόλυτον προτεραιότητα ες τήν ρμηνείαν της. Συνεπς, ες τήν συγκεκριμένην περίπτωσιν ρμηνεία τν Πατριαρχικν καί Συνοδικν Πράξεων νήκει πρωταρχικς ες τόν Οκουμενικόν Θρόνον»40. πειδή ατό πιστεύουμε καί μες, στήν παροσα σύντομη συμβολή μς περιοριστήκαμε στό σημεο ατό καί προσπαθήσαμε νά καταδείξουμε αποκλειστικα καί μόνο μέ στοιχεα το δίου το Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως καί τν στελεχν καί συνεργατν Ατο, πς ρμόδια ρχή, δηλαδή τό Οκουμενικό Πατριαρχεο, ρμήνευσε, κατανόησε καί βάσει ατο ζησε πί τρεισήμισι συνεχες αώνες την πιό πάνω πόφαση το Οκουμενικο Πατριάρχου Διονυσίου Δ΄ (1686) καί τήν διαμφισβήτητη παγωγή το Κιέβου στήν κκλησία τς Ρωσίας.

Καί τά στοιχεα καταδεικνύουν χωρίς καμία πιφύλαξη τι πί 332 συναπτά χρόνια σταθερά καί χωρίς σοβαρές διαφοροποιήσεις δια κκλησιαστική συνείδηση το Οκουμενικο Πατριαρχείου, τς κκλησίας τς Ρωσίας καί λων τν κατά τόπους Πατριαρχείων καί Ατοκεφάλων κκλησιν δεχόταν τι ο ρθόδοξοί της Οκρανίας πάγονται στήν κκλησία τς Ρωσίας, στή ζωή τς ποίας κανονικς συμμετεχαν σέ λα τά πίπεδα ς ργανικά της μέλη.

πανορθόδοξη ατή κατασταλαγμένη καί μάχητη γνώση καί κκλησιαστική μπειρία κδηλωνόταν συνεχς καί διαλείπτως σέ πανορθόδοξα συλλειτουργα, σέ ερηνικές επισκεψεις, σέ πανορθόδοξους εορτασμους, σέ πανορθόδοξες διασκεψεις, σέ διεθνή συνεδρια, χωρίς καμία νσταση πιφύλαξη.

Ποιός, ραγε, μπορε νά περιφρονήσει ατή τήν πολυμερς καί πολυτρόπως κπεφρασμένη πανορθόδοξη συνείδηση καί μπειρία;

Ποιός μπορε νά διεκδικήσει τι σταται περάνω της πανορθόδοξης συνείδησης, τήν ποία καί μπορε νά περιφρονε;


_____________________________________
1 νδεικτικά βλ. ΒΛ. ΦΕΙΔΑ, κκλησιαστική στορία τς Ρωσίας (988-1988), κδ. ποστολικς Διακονίας, θήνα 19883, σσ. 466, Θ. ΖΗΣΗΣ, Κωνσταντινούπολη καί Μόσχα, Θεσσαλονίκη 1989, πρωτοπρ. Θ. ΖΗΣΗΣ, Τό Οκρανικό Ατοκέφαλο, κδ. “Τό Παλίμψηστον”, Θεσσαλονίκη 2018, σσ. 110, J. MEYENDORFF,  βυζαντινή παράδοση μετά τήν λωση τς Κωνσταντινο-πόλης, μτφρ. Στέφ. Εθυμιάδης, κδ. ΜΙΕΤ, θήνα 1994, σέλ. 69 κ.ξ.

2 Εναι φοβερό νά συνειδητοποιήσουμε τι τή διάσπαση τν ρωσικν λαν-κκλησιν γωνίστηκαν νά πιβάλουν, χωρίς τελικά νά τό κατορθώσουν τότε, ο Λατίνοι (μέ τήν Ονία) καί ο λατινόφρονες πατριάρχες Κωνσταντινουπόλεως Γρηγόριος Μάμας (πέρμαχος τς Φερράρας-Φλωρεντίας) καί βαρλααμίτης ωάννης Καλέκας, ν ο ρθόδοξοι Πατριάρχες σίδωρος, Νελος καί γ. Φιλόθεος Κόκκινος περαμύνθηκαν τς νότητος, πρωτοπρ. Θ. ΖΗΣΗΣ, Τό Οκρανικό Ατοκέφαλο, σ. 40-78. Τραγική διαπίστωση γιά τή σημερινή γεσία το Πατριαρχείου μας…
Εναι χαρακτηριστική πιστολή το Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Νείλου (1380-1388) πό τήν ποία προκύπτει τι κκλησιαστική τάξη καί παράδοση («ρχαία της μητροπόλεως ταύτης συνήθεια … παλαιά κείνη συνήθεια») θελε τήν κκλησία τς Ρωσίας (Μεγάλη καί Μικρή Ρωσία) νωμένη πό να πίσκοπο: «προηγουμένως μέν χειροτονηθναι τόν Ποιμένα μητροπολίτην Μεγάλης Ρωσίας, πικηρυχθναι δέ ατόν καί Κυέβου κατα τήν ρχαίαν της μητροπόλεως ταύτης συνήθειαν, πε δύνατον Μεγάλης Ρωσίας γενέσθαι ρχιερέα, ε μή Κυέβου πρότερον νομασθείη, περ στίν η καθολική κκλησία πάσης Ρωσίας, καί προκαθεζομένη μητρόπολις … καί Κυέβου καί πάσης Ρωσίας μόνος ατός, … νακηρυχθήσεται, καί μετ’ ατόν δέ ες τόν παντα χρόνον ρχιερεύς πάσης Ρωσίας σται κατά τήν παλαιάν κείνην συνήθειαν» (F. Miklosich-I. Muller, Acta et Diplomata graeca medii aevi, sacra et profana, κδ. Nindobonae Carolus Gerold 1862, τ. Β΄ σ. 17-18).

3 http://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/23802-presbeutis-sam-mpraounmpak-oi-ipa-upostirizoun-tin-autokefalia-stin-oukrania, βλ. ΑΝ. ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ, «φελ ρωτήματα φελος ερέως…», στό http://anastasiosk.blogspot.com/2018/09/blog-post_45.html.

4 http://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/24036-oi-ipa-sto-pleuro-tou-oikoumenikou-patriarxeiou-gia-tin-oukrania

5 πάντηση ατή δόθηκε ταν ρωτήθηκε «προκαθήμενος» πιφάνιος γιά τό περιεχόμενο τς πρόσφατης τηλεφωνικς πικοινωνίας μέ τόν πουργό ξωτερικν τν ΗΠΑ, Μάικ Πομπέ, http://aktines.blogspot.com/2018/12/blog-post_161.html

6 λόκληρες ο δηλώσεις το νέου «προκαθημένου», στό http://aktines.blogspot.com/2018/12/blog-post_843.html

7 ποκαλυπτικό εναι τό ρθρο το Οκρανο δημοσιογράφου Taras Melnick, «νωτική συνοδος” στό Κίεβο – συμπεράσματα καί προοπτικές», http://aktines.blogspot.com/2019/01/blog-post_6.htm.

8 « Οκουμενικός Θρόνος καί κκλησία τς Οκρανίας, μιλον τά κείμενα», Σεπτέμβριος 2018, σ. 4, 12, στό https://www.ec-patr.org/deltiotypou/ukraine/final%20oukraniko-1.pdf.

9 ΙΩΒ, ρχιεπίσκοπος Τελμησσού: «Ο σχυρισμοί τς Ρωσικς κκλησίας γιά τήν δικαιοδοσία στήν Οκρανία εναι βάσιμοι καί χωρίς νόημα, δεδομένου τι Οκρανία ταν νέκαθεν μία νευ ρων κανονική πικράτεια το Οκουμενικο Πατριαρχείου» (http://www.romfea.gr/oikoumeniko-patriarxeio/23889-arxiepiskopos-telmissou-oi-apeiles-tou-patriarxeiou-mosxas-einai-asimantes), βλ. καί ΑΘ. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ-ΕΜΜ. ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΥΔΗΣ, « κόσμος τς ρθοδοξίας στίς σημερινές γεωπολιτικές ξελίξεις στήν Ερώπη. Ο περιπτώσεις Μητροπόλεως Κιέβου, δικαιοδοσίας τς Μητρός κκλησίας Κν/πόλεως (Πατριαρχικό καί Συνοδικό Γράμμα κδόσεως, 1686) καί τς ρχιεπισκοπς χρίδος, δικαιοδοσίας το Πατριαρχείου Βελιγραδίου (Πατριαρχικός καί Συνοδικός Τόμος, 1922), στό https://www.romfea.gr/katigories/10-apopseis/25686-o-kosmos-tis-orthodojias-stis-simerines-geopolitikes-ejelijeis-stin-europi-.

10 «Συνταγμάτιον» εναι κατάλογος τν μητροπόλεων, ρχιεπισκοπν καί πισκοπν καί τάξις πρωτοκαθεδρίας τους στά πλαίσια τς κκλησιαστικς δικαιοδοσίας τν κατά τόπους ρθοδόξων Πατριαρχείων καί κκλησιν. Τά «Συνταγμάτια» παλαιότερα νομάζονταν «Τακτικά» (Notitia Episcopatuum), ν σήμερα κδίδονται πό τήν νομασία «μερολόγιο», «Δίπτυχα» «πετηρίδα».

11 « Οκουμενικός Θρόνος καί κκλησία τς Οκρανίας, μιλον τά κείμενα», Σεπτέμβριος 2018, σ. 4, 12, στό https://www.ec-patr.org/deltiotypou/ukraine/final%20oukraniko-1.pdf.

12 βλ. ποσημείωση 2.

13 Προσφώνησις το Πατριάρχου Μόσχα Ποιμένος πρός τόν Οκουμενικόν Πατριάρχην Δημήτριον (Αγουστος 1987): «μες μετ’ εγνωμοσύνης ναμιμνησκόμεθα τι ν τή ρχή τς στορικς ατς πάρξεως ρθόδοξος κκλησία τς Ρωσίας διωκετο πό λληνικς εραρχίας ς μία τν μητροπόλεων το Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως», στό Θ. ΖΗΣΗΣ, Κωνσταντινούπολη καί Μόσχα, σ. 217.

14 Θ. ΖΗΣΗΣ, Κωνσταντινούπολη καί Μόσχα, κδ. Βρυέννιος, Θεσσαλονίκη 1999, σ. 198-203.

15 πρωτοπρ. Θ. ΖΗΣΗΣ, Τό Οκρανικό Ατοκέφαλο, σ. 90.

16 πρωτοπρ. Θ. ΖΗΣΗΣ, Τό Οκρανικό Ατοκέφαλο, σ. 95.

17 J. DARROUZES, Notitiae Episcopatuum Ecclesiae Constantinopolitane, Paris 1981, σ. 319-418.

18 «Τάξις προκαθεδρίας τν σιωτάτων πατριαρχν καί α μητροπόλεις καί α ρχιεπισκοπαί, α ποαι ερίσκονται τήν σήμερον καί εναι ποκείμεναι τή βασιλίδι Κωνσταντινουπόλει», J. DARROUZES, Notitiae Episcopatuum Ecclesiae Constantino-politane, Paris 1981, σ. 419-421.

19 ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΤΩΝ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ, Συνταγμάτιον, Τεργόβυστον Ογγροβλαχίας, 1715.

20 Τό ν χρήσει ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΟΝ τν πό τόν Οκουμενικόν Θρόνων Μητροπολιτν καί πισκόπων, ν Κωνσταντινουπόλει κ το Πατριαρχικο Τυπογραφείου, 1896, σσ. 20.

21 Τό ν χρήσει ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΟΝ τν πό τόν Οκουμενικόν Θρόνων Μητροπολιτν καί πισκόπων, ν Κωνσταντινουπόλει κ το Πατριαρχικο Τυπογραφείου, 1902, σσ. 24

22 Γ. ΡΑΛΛΗ-Μ. ΠΟΤΛΗ, Σύνταγμα τν θείων καί ερν Κανόνων, θήνησι 1855 (νατύπωση κδ. Β. Ρηγόπουλου, Θεσσαλονίκη 2002), τ. ΄ σέλ. 513-522.

23 μιλία τς Α.Θ.Π. το Οκουμενικο Πατριάρχου Βαρθολομαίου πρός τόν Οκρανικόν Λαόν (26 ουλίου 2008), στό https://fanarion.blogspot.com/2018/09/blog-post_25.html

24 https://www.ec-patr.org/deltiotypou/ukraine/final%20oukraniko-1.pdf. Κριτική στό νωτέρω γγραφο πό τήν κκλησία τς Ρωσίας βλ. https://mospat.ru/wp-content/uploads/2018/11/Answer-to-Ecumenical-Throne.pdf?x43367.

25 Στό παρόν δημοσίευμα παραπέμπουμε μόνο σέ στελέχη καί στενούς συνεργάτες το Οκουμενικο Πατριαρχείου. μως πισημαίνουμε τι σοι χουν σχοληθε μέ τό ζήτημα ατό μογνωμον τι τό 1686-1687 Πατριάρχης Διονύσιος Δ΄ πήγαγε τή Μητρόπολη Κιέβου στήν κανονική δικαιοδοσία το Πατριαρχείου Μόσχας. νδεικτικά: Β. ΤΖΩΡΤΖΑΤΟΥ, Ο βασικοί θεσμοί διοικήσεως τν ρθοδόξων Πατριαρχείων, μετά στορικν νασκοπήσεων, ν θήναις 1972, σ. 169: « πό το Οκουμενικο Πατριάρχου Διονυσίου διοικητικη παγωγή τς μητροπόλεως Κιέβου ες τό Πατριαρχεον Μόσχας (1687)», Β. ΣΤΕΦΑΝΙΔΗ, κκλησιαστική στορία, θναι 19703, σ. 448: «Μέσα τς ζ΄ κατονταετηρίδος η Μικρά Ρωσία … νώθη καί κκλησιαστικς μετ’ ατς (1685). νωσις πεκυρώθη πό το Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως (1687) καί οτως ξέλιπε πάσα ξάρτησις τς Μικρς Ρωσίας κ το πατριαρχείου τούτου (Κωνσταντινουπόλεως). Κιέβου πετάγη στόν Μόσχας».

26 χει νατυπωθε ς Κ. ΔΕΛΙΚΑΝΗΣ, πίσημα κκλησιαστικά γγραφά του Οκουμενικο Πατριαρχείου, τ. Α-Γ, 1999.

27 Κ. ΔΕΛΙΚΑΝΗΣ, ο.π., τ. Γ΄ σ. 36.

28 Κ. ΔΕΛΙΚΑΝΗΣ, ο.π., τ. Γ΄ σ. 7 σημείωση.

29 Κ. ΔΕΛΙΚΑΝΗΣ, ο.π., τ. Γ΄ σ. 34.

30 Θ. ΖΗΣΗΣ, Κωνσταντινούπολη καί Μόσχα, σ. 31.

31 Β. ΣΤΑΥΡΙΔΟΥ, Συνοπτική στορία το Οκουμενικο Πατριαρχείου, κδ. Πατριαρχικό δρυμα Πατερικν Μελετν, Θεσσαλονίκη 1991, σ. 91-93.

32 ΓΡ. ΛΑΡΕΝΤΖΑΚΗ, «Σκέψεις καί σχόλια τν ξελίξεων γιά τό Ατοκέφαλόν της κκλησίας τς Οκρανίας», στό http://anastasiosk.blogspot.com/2018/11/blog-post_703.html

33 ΒΛ. ΦΕΙΔΑ, κκλησιαστική στορία τς Ρωσίας, σ. 273-274. Στήν δια διαπίστωση καταλήγει καί πρώτ. Θ. ΖΗΣΗΣ, Τό Οκρανικό Ατοκέφαλο, σ. 79-98.

34 ΒΛ. ΦΕΙΔΑ, κκλησιαστική στορία τς Ρωσίας, σ. 317-318, ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ, «Ρωσική κκλησία», ΘΗΕ τ. 10 στ. 1055.

35 ΒΛ. ΦΕΙΔΑ, κκλησιαστική στορία τς Ρωσίας, σ. 301-304.

36 ΒΛ. ΦΕΙΔΑ, κκλησιαστική στορία τς Ρωσίας, σ. 335.

37 ΒΛ. ΦΕΙΔΑ, κκλησιαστική στορία τς Ρωσίας, σ. 348-349, ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ, «Ρωσική κκλησία», ΘΗΕ τ. 10 στ. 1077, Β. ΤΖΩΡΤΖΑΤΟΥ, Ο βασικοί θεσμοί διοικήσεως τν ρθοδόξων Πατριαρχείων, μετά στορικν νασκοπήσεων, ν θήναις 1972, σ. 177.

38 ΒΛ. ΦΕΙΔΑ, «Ρωσική κκλησία», ΘΗΕ τ. 10 στ. 1078.

39 ΒΛ. ΦΕΙΔΑΣ, « Συνοδική Πράξη το Οκουμενικο Πατριαρχείου (1686) καί Ατοκεφαλία τς κκλησίας Οκρανίας», στό https://www.orthodoxianewsagency.gr/gnomes/h-συνοδική-πράξη-1686-καί-η-ατοκεφαλία/.

40 « Οκουμενικός Θρόνος καί κκλησία τς Οκρανίας, μιλον τά κείμενα», Σεπτέμβριος 2018, σέλ. 16, στό https://www.ec-patr.org/deltiotypou/ukraine/final%20oukraniko-1.pdf.

Πηγή μας: