Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου 2019

Κοίμηση π. Γεωργίου Μεταλληνού: Σε ευχαριστούμε για όλα ΔΑΣΚΑΛΕ! Καλό Παράδεισο!



Αγαπημένε μας Δάσκαλε, 

ευχαριστούμε τον πανάγαθο Θεό, που ευτυχήσαμε να σε έχουμε φωτεινό οδοδείκτη, όχι μόνο στα χρόνια των σπουδών αλλά κυρίως στα σκοτάδια των καιρών!

Καλό Παράδεισο Δάσκαλε!

Φεύγεις λίγο πριν τα επερχόμενα δικαιώσουν τον αγώνα σου για την Ρωμηοσύνη.

Πλέον, ο δικαιοκρίτης Κύριος στις ουράνιες μονές Του σού απονέμει «τον στέφανον της δικαιοσύνης».

Έμεινες όρθιος και αγέρωχος απέναντι στα αγρίως επαφρίζοντα κύματα της ισοπεδωτικής εποχής μας.

Κράτησες και μας όρθιους Δάσκαλε, σε αυτόν τον υψηλό και άοκνο αγώνα για την Ορθοδοξία και την Πατρίδα, για το Ρωμαίικο, όπως έλεγες, μεγάλε και ασυμβίβαστε αγωνιστή!

Σε ευχαριστούμε που δεν μάς γέμισες με «κούφια» και πλάνα λόγια αλλά μάς  πρόσφερες το πιο ιεροπρεπές  παράδειγμα!

Για όλα σε ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ, καλέ μας Δάσκαλε!

Να είσαι βέβαιος ότι ο ευγενής αγώνας συνεχίζεται μέχρι την αναγέννηση της Ρωμηοσύνης!

Την ευχή σου να έχουμε.

                                                Με πόνο καρδιάς, ευγνωμοσύνη, 
                                                           προσμονή κι ελπίδα
                                                 
                                                      Παρασκευάς  Ι. Λαλιώτης




π. Γεώργιος Δ. Μεταλληνός, 

Τό πολιτικό πρόβλημα το νέου λληνισμο

"Ἡ θεμελίωση Κρισιμότατη καμπή γιά τή ρωμαίικη - λληνορθόδοξη πραγματικότητα πρξε συνάντηση μέ τά δυτικά φτα. Διαφωτισμός, ς πνευματική καί κοινωνική πλημμυρίδα, πο εχε κατακλύσει τήν Ερώπη, λθε νά ναταράξει καθολικά τήν ρθόδοξη νατολή, πο κινετο μέσα στό ρθόδοξο - κκλησιαστικό πλαίσιο μέ τίς καθιερωμένες πρακτικές του. διαφωτιστικός - γνωσιολογικός καί κοινωνικοπολιτικός - ριζοσπαστισμός εσέδυσε στήν λληνική διανόηση, ναπροσαρμόζοντας τά συστατικά της λληνικς δεολογίας καί ναπροσανατολίζοντας τούς στόχους της. Τό ατημα, λλωστε, τς «μετακένωσης» πέβαλε τή μεταφορά τν ερωπαϊκν θεσμν καί δομν -ατούσιων μάλιστα- στήν «καθ’ μς νατολήν». Ο κοραϊκές μως προϋποθέσεις τς «μετακένωσης» βαρύνονται πό τό τερατδες λάθος, τι εσαγόμενη στήν ρθόδοξη νατολή «Ερώπη» οτε «κλασική» λλάδα ταν, οτε «ρωμαίικη», φο μέν λληνικότητά της εχε περάσει μέσα πό τούς λλοτριωτικούς μηχανισμούς το φράγκικου σχολαστικισμο, δέ ρθοδοξία μέσα στόν παπικό συγκεντρωτισμό καί τήν προτεσταντική πολυδιάσπαση εχε χαθε γι’ ατήν μετάκλητα.

Τό κοινωνικοπολιτικό ντούτοις μοντέλο, πο εχε διαμορφωθε στή φραγκική Ερώπη, μεταφυτεύθηκε σταδιακά καί στόν λληνικό χρο, τουλάχιστον πό τούς διαφωτιστές κείνους, πο δέν εχαν σωτερική σχέση μέ τήν προγονική τους παράδοση. Καί ατό ταν τό ερωπαϊκά δομημένο καί πρός τήν «καθολική μας μητρόπολη» -κατά τόν Κ. Μοσκώφ- μόνιμα προσανατολισμένο θνικό κράτος.

μεθοδευμένη μάλιστα καί συστηματικά καλλιεργούμενη στροφή στήν ρχαία λλάδα, ς πολιτιστική πηγή τς Ερώπης, λειτούργησε ς συνειδησιακός καταλύτης μέ μεσα ποτελέσματα στήν ποστροφή πρός τό θναρχικό κέντρο τς Ρωμηοσύνης, τό Οκουμενικό Πατριαρχεο, καί τόν προσανατολισμό στό στενό - κλειστό «κράτος», στά ρια τς ρχαίας παρχίας τς λλάδας καί μέ κέντρο χι πιά τήν Πόλη, λλά μονιστικά τήν θήνα, γιά τήν ριστική λήθη τς ρθόδοξης Ατοκρατορίας τς Νέας Ρώμης, τς λληνορθόδοξης Ρωμανίας.

Μέ τούς δυτικότροπους (γιατί πρχαν καί παραδοσιακοί) Διαφωτιστές καί τά ράματά τους πεσε τό Γένος στήν καλοστημένη παγίδα τς Φράγκικης Ερώπης καί το νθελληνισμο τν πογόνων του Καρλομάγνου, στε νά δομηθε τό λληνικό Κράτος χι πάνω στά παραδοσιακά θεμέλιά του, λλά ντιγράφοντας τά προϊόντα τν ερωπαϊκν μακραίωνων ξελίξεων, πο εναι λότελα ξένα στήν ρωμαίικη - λληνορθόδοξη στορική σάρκα καί διαμετρικά ντίθετα πρός τήν ρθόδοξη παράδοση, στε καμιά συμφωνία καί σύμπτωση νάμεσά τους νά εναι δυνατή.

Τό ατημα τν Διαφωτιστν γιά λληνικό κράτος ερωπαϊκο τύπου, πο θά πραγματώσει τούς ραματισμούς τους, θά γίνει μέ τούς Βαυαρούς πραγματικότητα, στω κι ν χρειάσθηκαν περισσότερα πό 150 χρόνια, γιά νά κπληρώσει τό κράτος ατό τίς διαφωτιστικές προσδοκίες. Δέν μπορομε μως νά κατανοήσουμε τίς σημερινές σχέσεις, οτε πολύ περισσότερο νά ναζητήσουμε κάποιες ναγκαες βασικές σορροπίες, πέρα πό καιροσκοπικούς συμβιβασμούς, ν δέν λάβουμε πόψη, πς ργανώθηκε τό λληνικό κράτος μέσα στή Βαυαροκρατία.


Καρπός τς ερωπαϊκς - κοραϊκς δέας τό κράτος ατό, θά θέσει πό τήν ρχή ς μέτρο τς νάπτυξής του τόν καθολικό ξευρωπαϊσμό του, ποος μως δέν ταν δυνατόν νά πραγματοποιηθε χωρίς περιθωριοποίηση καί γκατάλειψη το ρωμαίικου - ρθόδοξου πλαισίου ζως καί λων τν παραμέτρων του. πολιτειακή φιλοσοφία τν Βαυαρν, σέ σχέση μέ τόν Διαφωτισμό, κφράσθηκε μέ μία ριστοτεχνικά σχεδιασμένη καί κτοτε κατά κανόνα συνεχιζόμενη παραλλαγή. Φαινομενικά ενόησε (περτροφικά γιά πολλούς) τή Θρησκεία, δίνοντας τήν ντύπωση μάλιστα πιστροφς στή συντήρηση. Καί πράγματι στράφηκε στή συντήρηση, λλά χι στήν παράδοση! Μέ τήν ποκοπή της πό τό Οκουμενικό - Ρωμαίικο πλαίσιο, κκλησία (1833), πό θναρχικό σμα γίνεται νας κρατικός θεσμός, ποβοηθητικός τν σκοπν το Κράτους. Ο Βαυαροί, βέβαια, συνεδύασαν τίς ερωπαϊκές πολιτειακές κατευθύνσεις μέ τήν προτεσταντική πολιτειακή ντίληψη, πο περιέκλειε καί τήν ννοια τς κρατικς θρησκείας (σύμφωνα μέ τήν ρχή: cujus regio, eius religio). Καί ατό οσιαστικά πηρετοσε τό πραξικοπηματικό ατοκέφαλό του 1833 (Staatskirchentum).

κκλησιαστικός ργανισμός γίνεται τώρα μία κρατική θρησκευτική πηρεσία, πο θά δίνει μέν να θρησκευτικό χρμα στήν σύνθεση τς κοινωνίας -ρεθιστικό γιά τούς Διαφωτιστές- λλά δέν θά χει ποφασιστικό ρόλο στήν πραγμάτωση το λληνα νθρώπου καί στήν πορεία το θνους. ντίθετα, μπορε νά γίνει νετα λόγος γιά ποεκκλησιοποίηση το κοινωνικο χώρου, παρά τήν φαινομενική θρησκευτικότητα, μέ τήν αταπάτη τν δημόσιων θρησκευτικν τελετν, πο πλούστατα νισχύουν κτοτε τήν κρατική δεολογία. πό τήν κκλησιαστικότητα, ς καθολική θεονομία, πεσε τό ΄θνος στήν κρατική θρησκευτικότητα, ς νεοειδωλολατρία.

λληνική Πολιτεία, διαφωτισμένη καί προτεσταντίζουσα, θά βλέπει τήν παραδοσιακή πίστη το Λαο καί τήν θεσμική κπροσώπησή του, τόν Κλρο - εραρχία, ς μέρος τς κρατικς μηχανς καί θά τό «χρησιμοποιε», πως λα τά λλα. Τό πλαίσιο, συνεπς, διαμόρφωσης το λληνα δέν θά εναι πιά τό κκλησιαστικό σμα μέ τήν παράδοσή του, λλά Πολιτεία, στήν συντηρητικότητα προοδευτικότητά της, πο κι ατές θά προσδιορίζονται πό τίς μπειρίες τς Ερώπης, ς ερωπαϊκός συντηρητισμός ερωπαϊκή προοδευτικότητα. Στά δεκαεπτά χρόνια του σχίσματος τς λλαδικς κκλησίας (1833-1850) κυοφορήθηκε κοινωνικά καί πολιτικά λη μεταγενέστερη λλάδα. Στά κατοπινά χρόνια θά πραγματοποιηθον (μέ κάποιες παλινδρομήσεις λόγω τς παθητικς ντίστασης το νυποψίαστου Λαο), λες ο ελημμένες δη γιά τόν ξευρωπαϊσμό μς ποφάσεις.

πραγμάτωση

ξευρωπαϊσμός σημαίνει ναγκαστικά κφράγκευση, μετάσταση δηλαδή συνόλου το θνικο βίου στόν τρόπο ζως τς φραγκικς καί μεταφραγκικς Ερώπης. Σ’ ατήν δέ τήν διαδικασία, σον φορ στόν πολιτικό μας χρο, ξευρωπαϊσμός σήμανε πρτα, μεταφύτευση τν ρχν καί μηχανισμν τς δυτικς κοινωνίας στήν νατολή, πο ταν πόμενο νά συνοδευθε πό τήν μεταφορά καί το ριζοσπαστκότερου σκέλους το ερωπαϊκο Διαφωτισμο, το μαρξισμο, στόν ποο κορυφώθηκε μακραίωνη διαλεκτική πολιτική διαδικασία τς Δ. Ερώπης.

πειδή μως ατά τά εσαγόμενα στήν θνική δεολογία καί ζωή στοιχεα εναι λότελα ξένα πρός τήν γχώρια παράδοση, ταν πόμενο μόνο μέ τήν περιθωριοποίηση τς παραδόσεως νά μπορον νά πικρατήσουν. Γι’ ατό μέν «προοδευτική» παράταξη θά ντιμάχεται μόνιμα ,τι εναι – φαίνεται– ς παράδοση, δέ πολιτική συντήρηση θά νέχεται στοιχεα τς παραδόσεως, λλά στό χρο τν μουσειακν πιβιώσεων κθεμάτων λαογραφικο χαρακτήρα, καί χι ς ζωτικά καί ζωοποιητικά συστατικά της λληνικς παρξης.

Τόν λόγο το Κ. Μοσκώφ « ρθοδοξία παραμένει στά πλατύτερα στρώματα λαϊκή» (Εσαγωγικά στήν στορία το κινήματος τς ργατικς τάξης…, θήνα 1985, σ. 93) νας κκλησιαστικός τά καταλαβαίνει μέ τήν ννοια τι πλατειά λαϊκή βάση διασώζει νεπίγνωστα τίς παραδοσιακές συχαστικές πρακτικές – καί χι μόνο στά πνευματικά ζητήματα – λλά σέ λο τό φάσμα τς ζως. Καί εναι ατό τό πλαίσιο ζως, πο λλαξε καί λλάζει συνεχς ερωπαϊκή λλοτρίωση το λαο μας, ποία τά τελευταία χρόνια εσδύει στό θνικό σμα νομικά κατοχυρωμένη καί κατευθυνόμενη. Θά σταθομε δειγματοληπτικά σέ κάποιες εγλωττες περιπτώσεις δυτικοποίησης:

να Λαό, πο ρίζει στόν καθημερινό του λόγο τήν παξία κάποιου μέ τήν συχαστικς προέλευσης φράση: «δέν χει Θεό μέσα του» ( νοίκηση το Θεο στόν νθρωπο εναι ρθόδοξα καταξίωση το νθρώπου)· να Λαό πο κόμη καί σήμερα διασώζει τήν πίστη του στό θαμα, στήν παρουσία δηλαδή καί φανέρωση το Θεο στήν στορική πραγματικότητα καί δέχεται τήν προτεραιότητα τς Χάρης, ζητομε νά τόν γκλωβίσουμε στά στεγανά κάποιου συστήματος καί στήν ρθολογικότητά του. Σ’ να Λαό, πο εχεται κόμη στά γλέντια του γιά «καλή καρδιά», δηλαδή «καθαρή –πό πάθη– καρδιά», πως κριβς καί στή λατρεία το «ν καθαρά καρδία σέ δοξάζειν…» καί «ξαγορεύεται», γιά νά συμφιλιωθε μέ τούς δελφούς τους καί νά κάμει νάσταση («συγχωρήσωμεν πάντα τή ναστάσει καί οτω βοήσωμεν, Χριστός νέστη…»), μεταφέρεται δυτικός δεολογικός διχασμός μέ τίς κομματικές του συγκρούσεις, ξένες λότελα, ς πρός τό περιεχόμενό τους στήν λληνική νοοτροπία, πο δέν γνοε βέβαια συγκρούσεις, λλά μέσα στά δικά της νιαία πλαίσια.

Εσάγεται δηλαδή Λαός μας στήν πόλωση τν παρατάξεων, πο λληλοαναιρονται, στω καί ν μία εναι παραλλαγή τς λλης. να Λαό, πο στορική του παρουσία δέθηκε μέ τήν ατοθυσία καί τήν πέρβαση τς τομικότητας (π.χ Κούγκι, Ζάλογγο, ρκάδι, 1940, ντίσταση, Κύπρος), τόν γκλωβίζουμε στά «τομικά δικαιώματα καί τίς νομικές διεκδικήσεις, τήν προτεραιότητα δηλαδή το νεκρο γράμματος το Νόμου. σως γι’ ατό Ρωμηός - Νεοέλληνας ασθάνεται δονή παραβαίνοντας τό νόμο. Γιατί ο περισσότεροι νόμοι γιναν, γιά νά φυλακίζουν τήν λευθερίαν το μέσα στό «σύστημα». Κι ατό πο λέμε δέν χει καμιά πολύτως σχέση μέ τήν γνωστή ναρχία, γιατί κι ατή, μέ τή μορφή πο κυκλοφορεται στόν τόπο μας, πάλι ξενόφερτη εναι. λόγος εναι γιά τήν ναρχία τήν κλεφτουρις καί τν ρεινν της Τουρκοκρατίας, τς ρωικς δηλαδή παρακοινωνίας, πο παρξή της πλωνόταν στά ρια Κτιστο καί κτίστου, στό θεονόμο θος το «πειθαρχεν Θε μλλον νθρώποις» (Πράξ. 5, 29)

Τό δράμα μως τς νεώτερής μας στορίας εναι, τι λες ο λλαγές στήν θνική παράδοση γίνονται ρήμην του Λαο, πιβαλλόμενες πό τήν Διανόηση καί τήν Πολιτική γεσία. ρκε νά πενθυμίσω τό συνταγματικά μέν καθιερωμένο, λλ’ οδέποτε φαρμοζόμενο δημοψήφισμα γιά θέματα ψίστης θνικς σημασίας. τσι λειτούργησε διαδικασία το ξευρωπαϊσμο π’ τό ξεκίνημά της. πρεπε νά ποξενωθε Λαός πό τήν κκλησιαστική του παράδοση, γιατί τό θελαν ο Ερωπαοι καί Φαρμακίδης, ποκαθιστώντας τήν μέ να κατασκεύασμα - σύγκραση Διαφωτισμο, ωσηφινισμο, Προτεσταντισμο καί ερωπαϊκς πολιτικς. Τό ρώτημα εναι, βέβαια, πόση σχέση εχε Φαρμακίδης καί λοι ο συνεχιστές του μέ τήν παράδοση, πο ζητοσε νά ποκαταστήσει.

λόγος το Κ. Οκονόμου εναι δ καταλυτικός: «ερομόναχος τς ν λόγοις μέν παιδείας γκρατής (…) λλ’ ες οδέν νήκων μοναστήριον κκλησίαν οδεμις το Κράτους πισκοπς». λλο νάλογο τραγικό σύμπτωμα το ερωπαϊκο μιμητισμο –παπάς καί ατός– ταν κραος διαφωτιστής Θεόφιλος Καΐρης, πο ντί γιά μία (ναγκαία) νανέωση τς κκλησιαστικς παράδοσης, κατασκεύασε τό «δικό» του ερωπαΐζον σύστημα μίας εροκρατικς κοινωνίας, θεμελιωμένης στόν (στικό) τεκτονισμό καί τόν εσεβισμό, καί ς να βαθμό στό δεολογικό πλέγμα τς Γαλλικς πανάστασης. Καί ο δύο εναι χαρακτηριστικά παραδείγματα γιά τό πς λειτουργε κδυτικισμός στόν τόπο μας.

Στή διαδικασία μως το ξευρωπαϊσμο λαβε μέρος καί «πίσημη» κκλησιαστική παράταξη, μέ πρώτη τήν καδημαϊκή μας Θεολογία. πηρεασμένη τελευταία πό τήν διαφωτισμένη ερωπαϊκή θεολογία, δέν μπόρεσε στό σύνολό της νά γαπήσει τή λαϊκή εσέβεια καί δεολογία τν Κολλυβάδων, το Μακρυγιάννη καί το Παπαδιαμάντη. λλ’ ν κατά κανόνα καδημαϊκή Θεολογία, μέσα στόν «πιστημονισμό» της, προτεσταντίζει, κκλησιαστική γεσία, γγυστωμένη στήν συντηρητικότητά της, κατά κανόνα παπίζει, λειτουργε δηλαδή δεσποτικά. παπικός - δεσποτικός συντηρητισμός, πο συμβαδίζει στήν νατολή μέ τήν ξάπλωση το Βααρλαμικο ντιησυχασμο, στηρίζεται χι στό Πνεμα καί τή Χάρη, λλά στήν λική δύναμη καί τήν ξουσία. Τό «σκοτάδι» (Μάτθ. 6, 23) γίνεται πυκνότερο, ταν στά πείσακτα δυτικά πλαίσια ζως δέν ντιπαρατάσσεται παράδοση, λλά μία συντήρηση, πο θέλει νά διαλεχθε μέ τήν ντιπαράδοση, προβάλλοντας μία δυτικοποιημένη ψευδοορθοδοξία, κυμαινόμενη νάμεσα στόν παπικό δεσποτισμό καί τόν προτεσταντικό εσεβισμό.

Μία πό τίς δυνηρότερες ψεις ατς τς σύγχυσης εναι κριβς τοποθέτηση το προβλήματος τν σχέσεων «κκλησίας - Πολιτείας», μονίμου πονοκεφάλου τς πολιτικς μς ξουσίας.

Ο δυτικοί δυτικίζοντες ρυθμιστές τς θνικς μας πορείας δέν μποροσαν – καί δέν μπορον – νά συλλάβουν τήν ρθόδοξη παράδοση τν σχέσεων τν δύο ατν μεγεθν ς «συναλληλίας» καί «συμφωνίας». ντίθετα, μετέφεραν καί δ κέραιο τόν δυτικό προβληματισμό τν σχέσεων ατν καί πιδιώκουν μία δυτική λύση, γνοώντας τήν φυσική καί ατονόητη γιά τήν παράδοσή μας συνύπαρξη καί συμπόρευση τν δύο ρωμαίικων διακονιν το διου λαο, τς «βασιλείας» (πολιτικς διακονίας) καί τς «ερωσύνης» (πνευματικς διακονίας). Μέσα σ’ ατή τή σύγχυση, πάλι, γίνεται κατανοητό τό -φράγκικο καί ατό- ατημα το «χωρισμο» κκλησίας - Πολιτείας, χι ς λευθερία βέβαιά της κκλησιαστικς διακονίας, λλά ς περιθωριοποίηση καί φίμωσή της, γιά νά μήν χει λόγο στήν πορεία το θνους καί ποσύνδεση τς παραδοσιακς ρθοδοξίας πό λες τίς δομές του. Τό πιχείρημα τν βερμπαλιστικν προκλήσεων γετικν μορφν το κκλησιαστικο χώρου δέν εναι παρά πρόφαση. Μέ μία πρόχειρη νατομία τς πιδίωξης ατς τς πολιτικς μς γεσίας, μπορε εκολα νά διαπιστωθε, πιστή ντιγραφή τν ερωπαϊκν («δυτικν») προτύπων καί καταστάσεων γιά τήν λοκλήρωση τς ναίρεσης τς μακραίωνης παράδοσης ατο του τόπου, πο πνιγε ς τώρα τήν ταυτότητά του.

Μολονότι πευθυνόμαστε σέ καλούς γνστες τς λληνικς πραγματικότητας θά πιτραπε νά πενθυμίσουμε, τι πό τινν τν σκανδαλώδης τονισμός τν διαφόρων θρησκευτικν μειονοτήτων τς Χώρας μας καί συνεχιζόμενη πό τόν 19ο αώνα μφισβήτηση τς ννοιας τς «πικρατούσης θρησκείας» στοχεύουν στή δημιουργία συνείδησης θρησκευτικς πολυμορφίας καί πολυφωνίας στόν σύγχρονο λληνισμό, στε νά καταστε καί δ δυνατή φαρμογή τς ερωπαϊκς μερικανικς λύσεως το «-θρήσκου» κράτους καί το «θέου» κράτους, ν τό πιτρέψουν κάποτε ο Μεγάλοι μας Προστάτες. Ο λληνες πολιτικοί θά πρέπει νά χουν γίνει πρτα «πολύ δυτικοί», γιά νά μπορον νά βλέπουν τήν κκλησία τόσο ερωπαϊκά… Γι’ ατό θά μο πιτραπε νά δώσω μία προέκταση στήν πικρατοσα ννοια τς «ξενοκρατίας», ς πέμβασης τν Ξένων στή χάραξη τς θνικς πολιτικς καί τή μεταβολή το κράτους σέ μεταπρατικό χρο, τονίζοντας καί τήν ψη τς κυριάρχησης το «ξένου» στή συνείδηση καί τό φρόνημα λων τν ποξενωμένων πό τήν λληνική παράδοση, πο χουν τή δύναμη νά χαράσσουν τήν πολιτική τς Χώρας.

Καταλήγουμε, τσι, στή διαπίστωση, τι καί ο κκλησιαστικοί καί ο (ληθινοί ποθετικοί) ντιεκκλησιαστικοί συναντώμαστε συνήθως σέ μία ερωπαΐζουσα καρικατούρα μας, πο τή θεωρομε ς (παραδοσιακή) ρθοδοξία καί τήν προβάλλουμε ς σωτηρία, τήν πορρίπτουμε ς καταστροφή. Στό σημεο ατό λ.χ. μπορε νά ναφέρει κανείς τόν θεσμό τς κληρονομικς βασιλείας, πο μς πέβαλε πάλι Ερώπη, γιατί ρωμαίικη (ρθόδοξη) βασιλεία δέν ταν κληρονομική, δηλαδή ρατσιστική. Καί ν «πρόοδος» φρίττει καί στό πλό κουσμα το ρου «βασιλέα», στω καί ν λληνική παράδοση γνωρίζει δη πό τήν ρχαιότητα βασιλεία, λλά αρετό, ρισμένοι «κκλησιαστικοί» πιστεύουν, τι κπτωση τς φράγκικου τύπου βασιλείας στή Χώρα μς σημαίνει καί πεμπόληση τς παραδόσεώς μας!

Μέ τίς ναφορές, φυσικά, ατές δέν ζητ νά καταλογίσω εθύνες, λλά νά πογραμμίσω τήν τρομερή σύγχυση στήν ποία ζομε, λλά καί τή φρικιαστική γνοια τς ρθόδοξης Παράδοσης. Ο διαστάσεις ατς τς σύγχυσης γνοιας γίνονται τραγικές, ταν σέ Συνέδρια πιστημονικά γίνεται λόγος, καί πό στορικούς κόμη, γιά τόν «Χριστιανισμό» γενικά καί όριστα, μέσα στόν ποο στριμώχνονται μέ κάθε νεση ρθοδοξία καί μή ρθοδοξία, Ρωμηοσύνη κά Φραγκοσύνη. Καί ατά πό λεγόμενους «συντηρητικούς».

πό τήν λλη μως πλευρά τό φαινόμενο πολλν παδν τς παραδοσιακς ριστερς, πο διατηρον στενές σχέσεις μέ τήν ζωή τς κκλησίας καί τίς πρακτικές της, δέν εναι μία πόδειξη γιά τήν πόσταση, πο χωρίζει κόμη τό Λαό στό ερύ φάσμα πό τήν πολιτική το γεσία;

λαϊκή εσέβεια, πο μέσα στή λαϊκότητά της εναι πιό αθεντική πό τήν πεφωτισμένη θρησκευτικότητα το ερωπαϊκο συντηρητισμο, πιμένει κόμη νά γνοε τόν Διαφωτισμό καί τά εσαγόμενα στό θνος παράγωγά του. Ατή ντοχή το Λαο μας, σέ μία τόσο παρατεινόμενη διάρκεια, μόνο στήν νέργεια τς Θείας Χάρης μπορε νά ποδοθε. Καί μόνος, πο τελικά εναι νεύθυνος γιά ,τι σέ βάρος το συντελεται, εναι Λαός, «πάσχων Χριστός» τς στορικς συνέχειάς μας."

(Πατήρ Γεώργιος Δ. Μεταλληνός, τ. Κοσμήτορας Θεολογικς Σχολς Πν/μίου θηνν,

Περιοδικό «ΡΕΣΑΛΤΟ» τ. 11 καί τ. 12) http://www.orthodoxia-ellhnismos.gr/2019/12/blog-post_240.html

Πηγή μας: