Σάββατο 17 Νοεμβρίου 2018

«Ἡ ἀλήθεια δέν ἐξαρτᾶται ἀπό τό πλῆθος»


« λήθεια δέν ξαρτται πό τό πλθος. Ἔστω καί ἕνας φτάνει!»


σίου Θεοδώρου το Στουδίτου,

πιστολή 48 (ΜΗ) στό τέκνο του θανάσιο...

«... Πρόσεχε λοιπόν, δελφέ, τί λέγει μέγας Βασίλειος  σ΄ κείνους πο κρίνουν τήν λήθεια πό τό πλθος.

«Ατός πο δέν τολμ», λέγει, «νά δικαιολογήσει τή συζήτηση πο γίνεται, οτε χει νά παρουσιάσει ποδείξεις, καί ξαιτίας ατο καταφεύγει στό πλθος, μολογε τήν ττα του, πειδή δέν χει κανένα φόδιο θάρρους». 

Καί μετά πό λλα: «ς μου δείξει τήν μορφιά τς λήθειας, στω καί νας, καί πολύ σύντομα θά πεισθ. μως πλθος πολύ χωρίς ποδείξεις, εναι βέβαια κανό νά πειλήσει, λλά νά πείσει καθόλου. Ο πόσες μυριάδες θά μέ πείσουν νά πιστέψω τι μέρα εναι νύχτα, τό χάλκινο νόμισμα νά τό θεωρήσω χρυσό καί τσι νά δεχθ, νά πιστέψω λοφάνερο δηλητήριο, ντί γιά κατάλληλη τροφή;».

πειτα, ξαιτίας γήινων πραγμάτων δέν θά φοβηθομε τούς πολλούς πο ψεύδονται, καί γιά χάρη τν δογμάτων θά κολουθήσω μέ νεύματα ναπόδεικτα, γκαταλείποντας κενα πο παραδόθηκαν πό παλιά καί πό μακρό χρόνο μέ πολλή συμφωνία καί τίς μαρτυρίες τν γίων Γραφν;

Δέν κούσαμε τόν Κύριο πο λέγει...

«Πολλοί εναι ο καλεσμένοι, λίγοι μως ο κλεκτοί», καί λλο πάλι, «Στενός καί γεμάτος θλίψεις εναι δρόμος πο δηγε στή ζωή, καί εναι λίγοι κενοι πο τόν βρίσκουν»; Ποιός λοιπόν λογικός δέν εχεται νά εναι μεταξύ τν λίγων, πο μέσα πό τή στενή πύλη μπαίνουν στή σωτηρία, παρά μεταξύ τν πολλν, ο ποοι μέσω τς πλατεις δο σπρώχνονται πρός τήν πώλεια; Καί ποιός δέν θά πιθυμοσε, ν ζοσε κατά τήν ποχή το μαρτυρίου το γίου Στεφάνου, νά βρίσκεται μέ τό μέρος κείνου, πο ταν μόνος πο δεχόταν τούς λίθους καί ταν περίγελος λων, παρά μέ τούς πολλούς πο νόμιζαν πς χουν τήν ληθινή πίστη πό τήν κακή ξουσία;

νας νθρωπος πο προκόβει κατά Θεόν, εναι προτιμότερος πό μυριάδες πο καμαρώνουν μέ αθάδεια. πως βλέπουμε καί τήν Παλαιά Διαθήκη, που χιλιάδες πό τόν λαό πεφταν χτυπημένοι πό θεϊκή ργή, καί «Μόνος Φινεές στάθηκε καί ξευμένισε τόν Θεό, καί κόπασε καταστροφή». ν μως κενος λεγε, Πς νά τολμήσω νά ζητήσω ξιλέωση στερα πό τά τόσα πο γιναν; Πς νά καταψηφίσω ατούς πο ποφάσισαν νά ζον μέ τόν τρόπο ατόν; Οτε ατός θά ρίστευε, οτε τό κακό θά σταματοσε, οτε ο πόλοιποι θά σώζονταν, οτε Θεός θά τούς χάριζε τήν ενοιά Του. 

Εναι λοιπόν καλό, εναι καλό καί νας νά μιλάει μέ παρρησία καί νά κυρώνει τήν δικη πόφαση τν πολλν. Σύ μως, ν σου ρέσει, προτίμησε ντί το Νε πο σώζεται, τό πλθος πο πνίγηκε, καί μένα πίτρεψέ μου νά τρέξω στούς λίγους πο εναι μέσα στήν κιβωτό. ν πάλι θέλεις κατάταξε τόν αυτό σου μαζί μέ τούς πολλούς στά Σόδομα, γώ μως θά συνοδέψω τόν Λώτ, στω καί ν μόνος του ποχωρίζεται πό τά πλήθη πιδιώκοντας τό συμφέρον του. 

στόσο γιά μένα καί τό πλθος εναι σεβαστό, 

χι μως κενο πο ποφεύγει τήν ξέταση, λλά κενο πο παρέχει ποδειξη• 

χι κενο πο μύνεται μέ κακία, λλά κενο πο διορθώνεται μέ τρόπο πατρικό• 

χι κενο πο χαίρεται μέ τήν καινοτομία, λλά ατό πο φυλάγει τήν πατρική κληρονομία. 

Καί γιά ποιό πλθος μου μιλς; Ατό πο πληρώθηκε μέ κολακεία καί δρα; Ατό πο ξαπατήθηκε πό μάθεια καί γνοια; Ατό πο πεσε πό δειλία καί φόβο; Ατό πο προτίμησε τήν πρόσκαιρη πόλαυση τς μαρτίας, πό τήν αώνια ζωή; Ατά πο πολλοί μολόγησαν φανερά. 

Μέ τό πλθος νισχύεις τό ψέμα; δειξες τό μέγεθος το κακο. Γιατί, σο περισσότεροι βρίσκονται στό κακό, τόσο μεγαλύτερη εναι συμφορά.»

(ΕΠΕ, Φιλοκαλία τόμος 18Β , σέλ. 243-247)

Πηγή μας: