Σάββατο 17 Νοεμβρίου 2018

«Ὑπάρχουν ὅρια στήν διάθεση τοῦ ἀνθρωπίνου σώματος;»




«Ὑπάρχουν ρια στήν διάθεση το νθρωπίνου σώματος;» 
Θεολογική καί πιστημονική προσέγγιση

Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου εροθέου

Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. ερόθεος στις 30-03-2018 συμμετεχε στήν Διημερίδα Βιοηθικς, πού διοργανώθηκε πό τά ρσάκεια Σχολεα Πατρν σέ συνεργασία μέ τό Τμμα Φιλοσοφίας το Πανεπιστημίου Πατρν. 

Η εσήγηση το Σεβασμιωτάτου:

«Τό θέμα πού μο δόθηκε νά ναπτύξω στήν Διημερίδα ατή Βιοηθικς εναι: «πάρχουν ρια στήν διάθεση το νθρωπίνου σώματος; Θεολογική καί πιστημονική προσέγγιση». πως ντιλαμβάνεσθε τό θέμα ατό εναι μεγάλο καί θά ρκεσθ σέ μερικές παραίτητες πισημάνσεις.

Κατ’ ρχάς διαβάζοντας τήν ρωτηματική πρόταση καί τήν καταφατική πρόταση πού μο δόθηκε, ντιλαμβάνομαι τι πό μένα θέλετε νά σς π γιά τήν «διάθεση το νθρωπίνου σώματος», δηλαδή τίς μεταμοσχεύσεις, γιά τό ν «πάρχουν ρια» σέ ατήν τήν διάθεση καί ποιά εναι ατά, καθώς πίσης νά κάνω μιά μικρή θεολογική καί πιστημονική προσέγγιση το σοβαρο ατο θέματος καί λα ατά σέ χρονικό διάστημα εκοσι λεπτν. 

ν πάσ περιπτώσει θά τονίσω μερικά σημεα καί στήν συζήτηση πού θά γίνη θά δώσω ερύτερες ξηγήσεις. Στήν ρχή θά τονίσω τά
θεωρητικά καί μετά τά πρακτικά.

1. Μερικές βασικές θεολογικές ρχές γιά τήν ζωή καί τόν θάνατο

πειδή εμαι Κληρικός καί θεολόγος πρέπει νά τονίσω τίς βασικές θεολογικές ρχές γιά τήν ζωή καί τόν θάνατο.

Πρώτη βασική θεολογική ρχή εναι τι, κατά τήν διδασκαλία τς κκλησίας, ζωή το νθρώπου εναι δρο το Θεο. γιος ωάννης Χρυσόστομος τό τονίζει ατό πιγραμματικά: «Τό τεκεν νωθεν χει τήν ρχήν, πό τς το Θεο προνοίας, καί οτε γυναικός φύσις, οτε συνουσία, οτε λλο οδέν αταρκες πρός τοτο στίν». Ατό σημαίνει τι ζωή δέν εναι διοκτησία κανενός, δέν χουμε ποκλειστική κατοχή πάνω σέ ατήν. γιος ωάννης Δαμασκηνός κάνει τήν διάκριση μεταξύ το «φ’ μν», δηλαδή το ατεξουσίου καί το «οκ φ’ μν», στό ποο πάγονται σα νήκουν στόν Θεό, τοι ζωή καί θάνατος, πως καί πό τά γινόμενα λλο εναι στήν ξουσία μας καί λλο δέν εναι. Γιά παράδειγμα, δέν εναι στήν ξουσία μας καί στήν θέλησή μας νά δημιουργήσουμε να Σύμπαν.

Δεύτερη θεολογική ρχή εναι τι ψυχή συνδέεται μέ τήν ζωή, πότε δέν πάρχει ζωή στόν νθρωπο χωρίς ψυχή, οτε, βέβαια, προϋπρχε ψυχή πρίν τήν σύλληψη. μέσως μέ τήν σύλληψη το νθρώπου, πάρχει καί ψυχή. Ατό στόν γιο ωάννη τόν Δαμασκηνό λέγεται τι ψυχή πάρχει «ξ κρας συλλήψεως» καί τι «μα τ συλλήψει μψύχωται».

Ατό σημαίνει τι πό τήν πρώτη στιγμή πού γονιμοποιεται τό άριο πό τό σπερματοζωάριο καί δημιουργεται τό ζυγωτό, πάρχει ψυχή. Γνωρίζουμε πό τήν βιολογία τι μέσως μετά τήν γονιμοποίηση το πρώτου κυττάρου, τά βλαστοκύτταρα πολλαπλασιάζονται χωρίς νά διαφοροποιονται. διαφοροποίηση τν βλαστοκυττάρων ρχίζει τήν 14η μέρα πό τήν σύλληψη. μέσως μετά τήν πρώτη διαφοροποίηση ρχίζουν νά δημιουργονται ο στοί, γιά νά γίνουν τά ργανα, γκέφαλος, καρδιά καί λόκληρο τό σμα. μως, πό τήν πρώτη στιγμή πρίν διαφοροποιηθον τά βλαστοκύτταρα, πρίν σχηματισθον τά ργανα, πάρχει ψυχή μέσα στό ζυγωτό. Ατό εναι κρως σημαντικό γιά τίς μεταμοσχεύσεις, πως θά δομε.

Τρίτη βασική θεολογική ρχή εναι τι ψυχή εναι μία, λλά εναι πολυδύναμη. Ο δυνάμεις τς ψυχς εναι ζωτική νέργεια πού δίνει ζωή στό σμα, θρεπτική νέργεια πού τρέφει τό σμα, αξητική πού αξάνει τό σμα, συντηρητική πού τό συντηρε, λογική πού νεργε στόν γκέφαλο καί νοερά πού εναι ατοτελής οσία πού δέν χει κάποιο ργανο γιά νά νεργήση. γιος Γρηγόριος Παλαμς θά π τι ψυχή «πανταχο το σώματος στί» καί νεργε διαφοροτρόπως. Ατό σημαίνει τι τό σμα δέν τρέφεται, αξάνεται, συντηρεται, σκέπτεται μέ τά κύτταρα πλς, λλά μέ τήν ζωή πού πάρχει σέ ατά καί τήν ψυχή πού εναι στενά συνδεδεμένη μέ τήν ζωή. Γι’ ατό σοι πιστήμονες δέν πιστεύουν στήν ψυχή δέν μπορον νά ρίσουν τί εναι ζωή, πλς μιλον γιά μιά vis vitalis. 

τσι, δέν συγκρατε τό σμα τήν ψυχή, πως λεγε Πλάτων, οτε πάρχει ποιητική καί παθητική ψυχή, πως λεγε ριστοτέλης, λλά ψυχή ζωογονε καί τρέφει τό σμα. πότε, ταν μερικά κύτταρα, στοί, ργανα πάθουν κάποια ζημία, δέν νεργε σέ ατά ψυχή, λλά νεργε στά λλα πού λειτουργον. πότε, ψυχή πάρχει κε πού πάρχει ζωή.

Ατό σημαίνει τι, στήν περίπτωση πού μς νδιαφέρει, ταν πάρχη νέκρωση το γκεφαλικο στελέχους, λεγόμενος γκεφαλικός θάνατος, τότε δέν νεργε στόν γκέφαλο λογική νέργεια τς ψυχς, λλά πάρχει νοερά νέργεια καί χει νθρωπος πικοινωνία μέ τόν Θεό, πως λειτουργον ο λλες νέργειες τς ψυχς, τοι θρεπτική, αξητική, συντηρητική, γι’ ατό καί ργανισμός το γκεφαλικά νεκρο τρέφεται καί συντηρεται, πως πίσης νεργε ζωτική νέργεια τς ψυχς στήν καρδιά στίς λεγόμενες φυσικές λειτουργίες της, πως τόν κόμβο Ταβάρα, τόν κόμβο το Χείθ καί τό δεμάτιο το Χίς. Βεβαίως, στήν περίπτωση το γκεφαλικο θανάτου τίθεται μηχανική ποστήριξη τς ναπνος, λλά ν δέν πάρχη στίς «φυσικές» μπαταρίες τς καρδις ζωτική νέργεια τς ψυχς, δέν θά μπορε νά λειτουργήση καρδιά.

Τέταρτη βασική θεολογική ρχή εναι τι τό δικαίωμα στόν θάνατο το νθρώπου νήκει ποκλειστικά στόν Θεό. νθρωπος μπορε νά ποφασίση νά δώση τήν ζωή του γιά τόν Θεό καί τούς συνανθρώπους του, γιά μεγάλα καί ψηλά δανικά, πως τό πέδειξε Χριστός μέ τόν κούσιο θάνατό Του στόν Σταυρό, πού γάπησε τούς Μαθητές Του καί λους τούς νθρώπους «μέχρι τέλους», λλά δέν μπορε νά γίνη ποδεκτή ατοχειρία, οτε στέρηση τς ζως του πό κάποιους λλους, χωρίς τήν θέλησή του.

Ατές τίς τέσσερεις βασικές θεολογικές ρχές πρέπει νά τίς συγκρατήσετε γιά νά δομε τό θέμα τν μεταμοσχεύσεων πό πλευρς θεολογικς καί ρθοδόξου κκλησίας.

2. Ο μεταμοσχεύσεις πό θεολογικς προοπτικς

ταν κάνουμε λόγο γιά μεταμοσχεύσεις, ννοομε τήν φαίρεση το μοσχεύματος, δηλαδή κάποιου ργάνου στο, πό ναν νθρωπο καί τήν μφύτευσή του σέ λλον νθρωπο. Στήν περίπτωση ατή εναι δότης, πού δίνει τά ργανα, λήπτης πού τά λαμβάνει καί μεταμοσχευτική μάδα πού κάνει ατό τό λεπτό καί δύσκολο ργο.

πίσης, διακρίνονται δύο μορφν μεταμοσχεύσεις.

πρώτη εναι ταν λαμβάνωνται μοσχεύματα πό ζωντανούς δότες, δηλαδή, άν νας νθρωπος θέλη νά δώση κάποιο διπλό ργανό του, πως ναν νεφρό, ναν φθαλμό, τό δέρμα, χωρίς ατό νά συντελέση στόν θάνατό του, νά γίνη μετάγγιση αματος, φο τό αμα εναι ρευστός στός. Ατό τό κάνουν μερικές φορές ο γονες στά παιδιά τους, πως σημειώνεται στήν βιβλιογραφία, ο γυνακες γιά τούς νδρες τους, σπάνια δέ ο νδρες γιά τίς γυνακες τους. Ατό γίνεται γιατί ατή πράξη δέν παιτε μόνον νδρεία, λλά εαισθησία, καρδιά, γάπη.

Ατό δέν παγορεύεται πό πλευρς βιοθεολογίας, ρκε νά γίνεται μέ ρισμένες προϋποθέσεις πού θά τονισθον πιό κάτω.

δεύτερη μορφή μεταμοσχεύσεων εναι ταν δίνωνται μοσχεύματα πό λεγόμενους πτωματικούς δότες. Γιά παράδειγμα, ταν μπορον νά λάβουν ργανα μέσως μετά τόν βιολογικό θάνατο το νθρώπου, πως τόν κερατοειδ χιτώνα.

κενο πού πικρατε σήμερα εναι τι θεωρεται συνήθως γκεφαλικός θάνατος, δηλαδή νέκρωση το γκεφαλικο στελέχους (προμήκης μυελός) ς βιολογικός θάνατος.

Στήν περίπτωση ατή τίθενται τρες βασικές προϋποθέσεις γιά νά ληφθον ργανα. πρώτη νά γίνη πιστοποίηση γκεφαλικο θανάτου, πό συγκεκριμένες κλινικές καί ργαστηριακές ξετάσεις καί μέ τήν παρέλευση συγκεκριμένων ρν. δεύτερη προϋπόθεση νά πάρχη γγραφη λεύθερη συγκατάθεση το δότη σο εναι ζωντανός. Εναι ενόητον πό πλευρς ρθοδόξου θεολογίας δέν μπορομε νά ποδεχθομε τήν «εκαζόμενη συναίνεση» τήν ντικατάσταση τς συναίνεσης το γκεφαλικά νεκρο πό τήν συναίνεση τν συγγενν. Καί τρίτη προϋπόθεση εναι νά μή γίνη τό μόσχευμα ντικείμενο μπορικν συναλλαγν, καί φυσικά νά τηρονται ο προϋποθέσεις τς πιλογς τν ποψηφίων γιά τήν λήψη το μοσχεύματος.
Ατές ο τρες προϋποθέσεις εναι ναγκαες γιά τήν λήψη τν ργάνων τν γκεφαλικά νεκρν, σέ περίπτωση πού θεωρεται τι ταυτίζεται γκεφαλικός θάνατος μέ τόν βιολογικό θάνατο. Βέβαια, στό σημεο ατό πρέπει νά σημειωθ τι λλαξαν πολλές φορές τά κριτήρια το θανάτου καί ατό δημιουργε προβληματισμό.

πό πλευρς ρθοδόξου θεολογίας φίσταται στό σημεο ατό να καίριο ρώτημα: Εναι γκεφαλικός θάνατος βιολογικός θάνατος;

Διατυπώθηκαν πολλές πόψεις πάνω στό ρώτημα ατό. μία πάντηση εναι τι στήν ατρική κοινότητα γινε κατά βάση ποδεκτό τι ταυτίζεται γκεφαλικός θάνατος μέ τόν βιολογικό θάνατο, φο στόν γκεφαλικά νεκρό δέν πάρχει ναστρεψιμότητα, οτε γίνεται μεταμόσχευση γκεφάλου, οτε μπορε γκεφαλικά νεκρός νά ζήση χωρίς μηχανική ποστήριξη τς ναπνος (ναπνευστήρα). Μιά λλη ποψη εναι τι γκεφαλικός θάνατος εναι μία «ατρογενής ννοια», πού εναι ποτέλεσμα τς τεχνολογίας καί χι τς φυσιολογικς ξελίξεως το νθρώπινου ργανισμο, καί πάντως δέν εναι θέμα τν ατρν νά θεολογήσουν πότε ξέρχεται ψυχή πό τό σμα, πότε ατό φήνεται στίς θρησκευτικές, φιλοσοφικές καί θεολογικές ρχές το γκεφαλικά νεκρο νθρώπου. πίσης, δέν εναι πόλυτο τι γκεφαλικά νεκρός εναι καί βιολογικά νεκρός, διότι ο γκεφαλικά νεκροί, πού ζον μέ μηχανική ποστήριξη τς ναπνος, χουν στοιχεα ζως, φο εναι θερμά, χουν καρδιακό παλμό καί αματική ροή, παράγουν ορα καί πορροφον καί μεταβολίζουν τίς τροφές, ναφέρθηκαν δέ στήν βιβλιογραφία καί περιπτώσεις πού γκυες γυνακες κυοφορον (περίπτωση Susan Torres, πού μεινε γκεφαλικά νεκρή 3 μνες, πού κυοφοροσε καί στερα πό τήν γέννηση τς κόρης της, ποσυνέδεσαν τήν μηχανική ποστήριξη τς ναπνος). πότε, ναν νθρωπο πού παράγει ορα, τρέφεται, συντηρεται καί κυοφορε δέν μπορε κανείς νά τόν θεωρήση βιολογικά νεκρό.

πό πλευρς θεολογίας δ πάρχει ντονος προβληματισμός. Θυμηθτε τήν βασική θεολογική ρχή πού σς ξέθεσα στήν ρχή τς εσηγήσεώς μου, τι ψυχή πάρχει πό τήν πρώτη στιγμή τς συλλήψεως το μβρύου πρίν διαφοροποιηθον τά βλαστοκύτταρα, πρίν σχηματισθον ο στοί καί τά ργανα, πρίν σχηματισθ νευρικός στός πού θά γίνη γκέφαλος πού διαφοροποιεται πό τήν 14 μέρα πό τήν σύλληψη, πρίν ρχίσουν νά λειτουργον τά κύτταρα πού θά γίνουν καρδιά καί ατό γίνεται τήν τρίτη βδομάδα πό τήν σύλληψη το μβρύου. Δηλαδή, τό μβρυο, νθρωπος πό πλευρς ρθοδόξου θεολογίας, φίσταται «ξ κρας συλλήψεως» πό τήν πρώτη στιγμή τς σύλληψης.

Εμαι σίγουρος, τι θά χετε τήν ρώτηση τελικά ποιά εναι ποψη τς ρθοδόξου θεολογίας γιά τίς μεταμοσχεύσεις; Τίς ποδέχεται τίς πορρίπτει;

κκλησία δέν χει θικό πρόβλημα μέ τούς ζωντανούς δότες, ρκε νά τηρονται ο παραίτητες προϋποθέσεις τι δίνονται μέ λεύθερη συγκατάθεση καί τά μοσχεύματα δέν θά εναι ντικείμενα μπορικν συναλλαγν. Γιά τούς λεγόμενους «πτωματικούς δότες» μπορε νά ποδεχθ τήν προσφορά τους ταν γίνεται μέ λεύθερη συγκατάθεση, ταν εχαν σώας τάς φρένας, ταν τό εχαν δηλώσει, καί δέν μπορε νά ποδεχθ τήν εκαζόμενη συναίνεση, γιατί καταργεται τό βασικό γνώρισμα το νθρώπου πού εναι τό ατεξούσιο, προαίρεση καί λευθερία, καί ταν ατή προσφορά τεθ στήν προοπτική τς θυσίας ς προσφορς καί χι μέ τήν προοπτική τι γκεφαλικός θάνατος εναι συγχρόνως καί βιολογικός θάνατος.

Πρέπει νά ναφερθ τι κτός τν λλων κειμένων πού χω γράψει γιά τό θέμα ατό, κανα μία εσήγηση στήν εραρχία τς κκλησίας τς λλάδος μέ τίτλο «ο μεταμοσχεύσεις πό ρθόδοξη κκλησιαστική πλευρά». Στήν εσήγηση ατή φο ναφέρθηκα στήν πολυποίκιλη, πολυεπίπεδη καί πολυσήμαντη ντιμετώπιση τν μεταμοσχεύσεων πό πλευρς κοινωνικς, βιοηθικς, νομικς καί ατρικς καί φο προσδιόρισα τίς θεολογικές σχέσεις γιά τό πρόβλημα τν μεταμοσχεύσεων καί τήν ποιμαντική ντιμετώπιση το θέματος κατέληξα σέ μιά συγκεκριμένη πρόταση, ποία γινε ποδεκτή πό τήν εραρχία τς κκλησίας τς λλάδος. Καταγράφω ατήν τήν πρόταση.

«1. Σεβόμαστε τήν ατρική πιστήμη καί πικροτομε κάθε προσπάθεια γιά τήν θεραπεία τν σθενν καί τήν παράταση τς ζως τν νθρώπων, ποία ζωή χει μεγάλη σημασία γιά τήν πνευματική λοκλήρωση το νθρώπου. ρκε, βέβαια, καί ατρική πιστήμη, καθώς πίσης καί ο ατρικές ρευνες νά κινονται μέσα στά πλαίσια τν ατρικν καί βιοηθικν δεοντολογικν κανόνων, καί ο ποοι κανόνες προστατεύουν τόν νθρωπο ς προσωπικότητα (πρέπει νά γίνεται κλινική καί ργαστηριακή διαπίστωση το θανάτου). Καί ο ατροί πρέπει νά ργάζωνται μέ ταπείνωση καί βαθυτάτη ασθηση τι εναι ργανα το Θεο γιά τήν ξυπηρέτηση το νθρώπου. 

2. Σεβόμαστε τήν λευθερία τν νθρώπων κείνων πού, γιά διαφόρους λόγους, δέν πιθυμον νά γίνουν δότες ργάνων το σώματός τους, καθώς πίσης σεβόμαστε καί τήν λευθερία τν ατρν κείνων, ο ποοι πό εαισθησία καί λόγους συνειδήσεως δέν πιθυμον νά συμβάλλουν στήν θανάτωση ζωντανν πάρξεων, γιά νά ξυπηρετήσουν κάποια λλη παρξη (πρέπει νά καταργηθ τό σχετικό ρθρο το νέου νόμου).

3. Σεβόμαστε τήν λεύθερη πιθυμία (προσωπική συναίνεση) κείνων πού πιθυμον νά γίνουν δότες ργάνων το σώματός τους, ρκε βέβαια ατό νά γίνεται μέσα στό πνεμα τς ατοθυσίας καί τς λοκληρωτικς γάπης καί χι γιά λλους σκοπούς (μπορικές συναλλαγές).

4. Σεβόμαστε τήν πιθυμία τν σθενν κείνων, πού μέ τήν λήψη μοσχευμάτων πιθυμον νά παρατείνουν τόν χρόνο τς βιολογικς τους ζως, μέ τήν προϋπόθεση τι θά συντελέση στήν πνευματική τους λοκλήρωση καί τήν πίτευξη το σκοπο τς πάρξεώς τους. 

5. Γενικά, ποιμαντική τς κκλησίας πρός τούς δότες, τούς λπτες καί τούς ατρούς πρέπει νά εναι τέτοια, στε μέ λους ατούς τούς τρόπους νά δοξάζεται Θεός, νά λοκληρώνωνται πνευματικά ο νθρωποι, καί σθένεια παράταση ζως νά γίνουν προϋπόθεση γιά τήν κπλήρωση το βαθυτέρου σκοπο τς δημιουργίας».

(Μεταξύ δύο αώνων, σελ. 167-168).

Ατή εναι καί πίσημη πόφαση τς κκλησίας πάνω στό θέμα τν μεταμοσχεύσεων. πως ντιλαμβάνεσθε πόφαση ατή δέν κινεται σέ ρνητική προοπτική, οτε σέ μιά θικιστική καί πατροναλιστική νοοτροπία, λλά μιλε μέ θετικό τρόπο, θέτοντας κάθε φορά τίς παραίτητες προϋποθέσεις. Μέ τόν τρόπο ατόν κκλησία σκε ποιμαντική στά τέκνα της καί τσι πιλύει δύσκολα ζητήματα, χωρίς νά παγορεύη, λλά θέτει τίς παραίτητες προϋποθέσεις καί τίς οσιαστικές μεθοδολογικές ρχές καί σκε εαίσθητη ποιμαντική διακονία. ρα πάρχουν κάποια θεολογικά ρια τά ποα περβαίνονται μέ τήν θελούσια προσφορά, τήν κενωτική γάπη μέσα στό πλαίσιο το ατεξουσίου το νθρώπου.

3. Μιά σύγχρονη μαρτυρία ναισθησιολόγου ατρο 

Πρόσφατα μο στάλη ς πιστολή να κείμενο πού εναι γραμμένο πό ατρό ναισθησιολόγο, ποος ργάσθηκε πάνω πό τριάντα (30) χρόνια σέ μονάδα ντατικς θεραπείας στήν Γερμανία, καί κατέληξε νά εναι διευθυντής στήν μονάδα ατή, καί πομένως χει μεγάλη πείρα πάνω στά θέματα ατά.

Στό κείμενο ατό γράφονται πολλά νδιαφέροντα σημεα γιά τήν θέσπιση το γκεφαλικο θανάτου, γιά «τό μεγάλο φάσμα καί λαστικότητα» πού παρατηρεται σχετικά μέ τήν συζήτηση «γιά μερικό καί λικό θάνατο γιά κριτήρια το θανάτου» καί τι «λοι ατοί ο ρισμοί εναι σχετικά σαφες καί παρουσιάζουν μιά ρευστότητα στε εκολα νά μεταβαίνει μιά κατάσταση στήν λλη νάλογα μέ τίς νάγκες». πίσης, τίθεται τό θέμα τι θάνατος «εναι να μυστήριο, καί παγκόσμια πολυφωνία δηλώνει γνοια καί διαφορία τν πιστημν». Σέ ατήν τήν ναζήτηση το ρισμο το θανάτου δέν πρέπει νά εναι μόνη ατρική πιστήμη πού θά ρίση τόν θάνατο. κόμη, στό κείμενο ατό τίθενται διάφορα ζητήματα τν ποίων συγγραφεύς πέκτησε γνώση πό προσωπική μπειρία γιά τόν «νόμο τς γορς, προσφορς καί ζήτησης» ργάνων, γιά τήν λίστα ναμονς πού εναι λαστική κατά περίπτωση, τήν ξαφάνιση φοιτητν καί πώληση στήν μαύρη γορά ργάνων, γιά τά οκονομικά προβλήματα πού τίθενται, γιά τό τι « γεία χει γίνει μπόρευμα, σθενής πελάτης καί σκοπός τό κέρδος» κ..

πό λα σα νδιαφέροντα γράφει σημειώνω δύο.

Τό πρτον, τά σα ναφέρονται στόν τρόπο μέ τόν ποο λαμβάνονται τά ργανα γιά μεταμόσχευση πό τόν δότη. Γράφει:

« δότης πρέπει νά εναι τόσο νεκρός σο εναι ναγκαο, καί τόσο ζωντανός σο εναι δυνατό. Κατ’ νάγκη νεκρός, κατά δύναμη ζωντανός. χει καρδιοαναπνευστικό σύστημα πού λειτουργε στω καί μέ διαρκ ποστήριξη, παραμένει ζεστός μέ πλήρη μερική λειτουργία τν ργάνων. ντιδρ κατά τήν διάρκεια τς κτομς τν ργάνων μέ ταχυκαρδία, αξηση τς ρτηριακς πίεσης, φίδρωση καί κινητικότητα. ρισμένοι τά ρμηνεύουν σάν ντανακλαστικές ντιδράσεις, λλοι σάν κδηλώσεις πόνου. Ατό δείχνει, πως καί πείρα, τι πάρχουν πολλές ντιδράσεις καί πλάνες σον φορ στό θέμα τς διαγνώσεως το γκεφαλικά νεκρο».

Γι’ ατό φαίρεση τν ργάνων γίνεται μέ ναισθησία.

Τό δεύτερο σημεο ναφέρεται στό τι προσφορά ργάνων μπορε νά γίνεται πό λεύθερη πόφαση το δότη, στερα πό νημέρωση καί χι μέσα πό σαφες ρισμούς περί γκεφαλικο θανάτου. Γράφει:

«Ποιός εναι ραγε πληρεξούσιος τς ζως; λα εναι ρευστά. να μένει θικτο, τό ατεξούσιο, λεύθερη πόφαση το δότη, ποία εναι ρθό νά λαμβάνεται σέ εθετο χρόνο μετά πό πολύπλευρη νημέρωση. Τό διο σχύει καί γιά τά προβλήματα τς Μ.Ε.Θ. Σέ να εδος ταυτότητος τεκμηριώνεται πιθυμία το δότη ποία μς παλλάσσει πό πολλούς πονοκεφάλους. δότης καί μόνο ατός ποφασίζει μετά πό ντικειμενική πληροφόρηση, χωρίς πιέσεις καί πιρροές. πόφαση ατή χι μόνο εναι σεβαστή, λλά πρέπει καί νά προστατευθ. καλή πληροφόρηση πιβάλλεται, πιβολή παγορεύεται. Ο καιροί εναι πονηροί. Σέ λίγο μή τεκμηριωμένος μή δότης θεωρεται ατόματα δότης μέ συνέπεια τήν φαίρεση τν ργάνων του».

πιστήμονας ατός ναισθησιολόγος καταλήγει τίς σκέψεις του: « πείρα μου στίς Μ.Ε.Θ. πάνω πό τριάντα (30) χρόνια μέ δίδαξε μεταξύ λλων τήν δυναμία μου, περιορισμός γνώσεων, τήν ματαιότητα το κόσμου καί τι θάνατος εναι μεγάλος παιδαγωγός».

Τελικά, ο μεταμοσχεύσεις εναι να σοβαρό ζήτημα τό ποο πρέπει νά μελετηθ πό πολλές πλευρές, γιατί φορ τήν ζωή καί τόν θάνατο καί το δότη καί το λήπτη καί μπλέκονται ζητήματα βιοηθικς πού φορον τήν διαδικασία τν μεταμοσχεύσεων. Χρειάζεται σοβαρή ρευνα καί μεγάλη πευθυνότητα μέ λους σοι σχολονται μέ τό σοβαρό ατό ζήτημα.»

Εκκλησιαστική Παρέμβαση – parembasis

Πηγή μας: