Κυριακή 14 Μαΐου 2017

Τι θα πει σχολείο "ανοιχτό στη ζωή";



Γράφει Δημήτρης Νατσις, δάσκαλος-Κιλκς

π τος τελευταίους Δασκάλους το Γένους μας, Φώτης Κόντογλου, γι ν παραστήσει τν εκόνα τς σημερινς λλάδας, κατέφυγε σ' να μύθο. Τ μύθο το χταποδιο. χταπόδα βοσκ στν πάτο τς θάλασσας μαζ μ τ χταποδάκι. ξαφνά το καμακώνουνε. Τ χταποδάκι φωνάζει: «Μ πιάσανε μάνα». μάνα το λέγει: «Μ φοβσαι παιδί μου». Ξαναφωνάζει τ μικρό: «Μ βγάζουν π τ θάλασσα». Πάλι λέγει μάνα: «Μν φοβσαι παιδί μου. Κα πάλι: «Μ σγουρίζουνε (μ τρίβουνε στ βράχια): Μ φοβσαι παιδί μου». «Μ μασνε». «Μν φοβσαι παιδί μου». «Πίνουνε κρασί, μάνα». «χ! σ 'χασα παιδί μου». Τ χταποδάκι, λέει Κόντογλου, συμβολίζει τν λλάδα. «Παλαιόθεν κα ς τώρα λα τα θερία πολεμον ν τν φάνε» τρνε, λλ μένει κα μαγιά. Χταποδομάνα εναι μοίρα τς λλάδας. Τ κρασ συμβολίζει τ φτα το φράγκικου πολιτισμο, πο μετακενώθηκαν στν καθ' μς νατολ π τος ξιπασμένους νεόπλουτούς τς μάθησης. Μ τ κρασ ξεχνς ποις εσαι...

γραψε Χουρμούζης, γωνιστής το '21 κα λόγιος, γι τος τότε ψαλιδόκωλους πο κατέφταναν σωρηδν π τ Δύση, γι ν μς φωτίσουν. «προκάλυπτος περιφρόνησης τν πατρίων μας κα τς θρησκείας κόμη, ς δεγμα ερωπαϊκς προόδου. Συμπεριφορ γελοιωδέστατη, δθεν ψηλς νατροφς κα σφαίρας ριστοκρατικς. Ξιπασμένων ψιπλούτων ηδέστατοι πιδείξεις! Πτωχοαλαζονεία ξία οκτου, γλώσσα παρδαλή».

Παράδειγμα. Βιώνουμε στς μέρες μας κάποιες στρεβλώσεις κα παρανοήσεις στν Παιδεία ( μλλον κπαίδευση). κοινς νος βεβαιώνει πς δν λείπουν πλς αθουσες διδασκαλίας διδακτικ προσωπικό, ποπτικ μέσα κα λοιπά, τ ποα θ λείπουν κα θ συμπληρώνονται ενάως. Λείπει κάτι κρισιμότερο. μαθητς δν καταλαβαίνει γι ποι λόγο εναι μαθητής, δάσκαλος γι ποι λόγο εναι δάσκαλος, πολιτεία τί θέλει π τ σχολεο. Δν πρόκειται γι κάποια πιγενόμενη κρίση ξιν, πρόκειται περ κρίσεως νοήματος, χι δηλαδ τί ξίζει κα τί χι, λλ τί σημαίνει κα πο ποσκοπε τοτο κενο.

πειδ τ θέματα ατ εναι μεγάλα, θ περιοριστ σ δύο τρέχοντα δεολογήματα καλύτερα, ροι - γλειφιτζούρια ναγκαστικς κατανάλωσης, τν ποίων τ πλεονεκτήματα δν μπαίνουν καν στν κόπο ν μς τ ξηγήσουν ο νεόκοποι παιδαγωγοί. Πρώτον τι κέντρο το σχολείου εναι μαθητς κα χι δάσκαλος κα δεύτερον τι τ σχολεο πρέπει ν νοίξει στ ζωή, σχολεο νοικτ στ ζωή, τ ποο συνοδεύεται μ τ γνωστὰ... καρυκεύματα περ δημοκρατικο, προοδευτικο, νέου σχολείου κα λοιπ χηρ παρόμοια.  

Σήμερα δέα τι τ παιδ εναι τ κέντρο το σχολείου, ποια κα ν εναι γενεαλογία της κα σοι κι ν εναι ο πιστημονικοί της καρποί, χει ποβε να λέθριο δεολόγημα, καταστρεπτικό της διας της πόστασης το σχολείου. δρυτικ συνθήκη το σχολείου εναι τι πάρχει κάποιος πο γνωρίζει ( δάσκαλος) κα κάποιος πο δν γνωρίζει ( μαθητς) κα τι δεύτερος προσέρχεται στν πρτο γι ν διδαχτε κα ν μάθει. μαθητς πηγαίνει σχολεο γι ν μάθει γράμματα, γι ν μάθει συγκεκριμένα περιεχόμενα κα χι «γι ν μαθαίνει πς ν μαθαίνει» πως λέει να τρέχον εφυολόγημα, τ ποο εναι μία πελώρια νοητολογία- «κέλυφος ρημο ννοίας» κατ τ Ροΐδη- γι τν πλούστατο λόγο τι μόνο μαθαίνοντας συγκεκριμένα πράγματα μαθαίνει κανες τελικ ν μαθαίνει. περιβόητη κριτικ κανότητα, νάπτυξη τς ποίας χει ναχθε σ πρωταρχικ στόχο τς κπαίδευσης, προϋποθέτει μαθητεία, σπουδ κοπιαστικ μελέτη. λα ατ τ μορφωτικ γαθά τα μεταδίδει φοσιωμένος δάσκαλος - χει μεταδοτικότητα λεγαν παλιὰ - κα τότε παίρνει κα ατός, ς ντίδωρο, τν ελογημένη γάπη τν μαθητν του. Σήμερα δυστυχς καταστρέψανε τ δάσκαλο, γι ν τν μεταβάλλουνε σ συνδικαλιστ κα φροντιστή, σ μίζερο πενταροκυνηγό, πο ξέρει μόνο ν διεκδικε κα ν κομματ()ζεται. Κα βέβαια, λα κυρώνονται, ν δάσκαλος δν διδάσκει μ τ παράδειγμά του. («Τοτο διδασκάλου ρίστου, τ δ' ατο παιδεύειν λέγει». Διδάσκει γ. ωάννης Χρυσόστομος. πως ο ορανο διηγονται δόξαν Θεο χωρς ν χουν στόμα, λλ δι το κάλλους τους, τσι κα δάσκαλος, τ ξαναγράφω, πρέπει ν χει ζω φωτεινή, γι ν φωτίζει).  

Τ δεύτερο, τώρα, ερόπλαστο δεολόγημα, περ σχολείου νοιχτο στ ζωή. σοι μιλον γι ζω σίγουρα πονοον τι ζω σημαίνει χαμόγελο, ετυχία, σοφία , καλοσύνη κα λοιπ χαζοχαρούμενα, κάτι τέλος πάντων περιόριστα θετικό. Στ ζω μως νήκουν νταγωνισμός, βία, φανατισμς κα μισαλλοδοξία, δόλος κα πάτη, χυδαιότητα κα βλακεία. ποστηρίζω πς τ σχολεο πρέπει ν κλείσει στ ζωή. Τ σχολεο πρέπει ν γίνει κάστρο συντήρησης, κα χρησιμοποι τ λέξη μ τν πρωταρχική, κυριολεκτική της σημασία. Ν συντηρε δηλαδ ,τι παρέλαβε -τν παράδοση- κα ν τ παραδίδει στος νεότερους. παράδοση μ τν παιδαγωγική της ξοχότητα, ποτελε πνευματικ θησαυρό, δαπάνητο, ποος μεταβιβάζεται π γενε σ γενεά. παράδοση προσφέρει τ θικ πρότυπα ς βιωμένες ξίες, τν γιο κα τν ρωα, τν Πατροκοσμ κα τν Καραϊσκάκη, κα χι ς νωθεν πιταγές. φο προσλάβουν ο νεότεροί τα τιμαλφ κα τς ξίες, ταν ποφοιτήσουν κα «βγον» στ ζωή, ταν πλώσουν τ φτερά τους σν θαλασσοπούλια πάνω στ πέλαγος, θ καινοτομήσουν. λεγε Χάννα ρεντ, δη π τ 1958, στ προσπέραστο δοκίμιό της « κρίση τς κπαίδευσης». «Μο φαίνεται τι συντηρητισμς νοούμενος ς συντήρηση, ποτελε τν δια τν οσία τς κπαίδευσης, ποία χει πάντοτε ς ργο της ν περιβάλλει κα ν προστατεύει κάποιο πράγμα τ παιδ ναντί το κόσμου, τν κόσμο ναντί το παιδιο, τ καινούργιο ναντί το παλαιο, τ παλαι ναντί του καινούργιου». Σήμερα μως χι μόνο δν προστατεύουμε τ σχολεο π τν τύρβη κα τν βλακεία το κόσμου, λλ τ μετατρέψαμε σ κακέκτυπό του, φήσαμε τ πορτοπαράθυρά του νοιχτ κα εσβάλλει περιρρέουσα σχήμια.

Σχολεον σον δάσκαλος, λεγε Παλαμς. Ο καιρο παιτον φοσιωμένους δασκάλους, συντηρητς τς παράδοσης κα μεταλαμπαδευτς ξιν, πο θ διδάσκουν σ' να σχολεο, κλειστ στν φόρητο «ξω» κόσμο.

«Γιατί σήμερα φαίνεται τι δάσκαλος μετατρέπεται σ κπαιδευτικό, πο περισσότερο διεκδικε, παρ διακονε, πράγμα πο πιδεινώθηκε λόγω κρίσεως-πο μεταδίδει «πληροφορίες» στ νέα γενιά, λλ δν χει πρόταση ζως. Κα μαθητς γίνεται κπαιδευόμενος, ποος δν θέλει ν κούει, δν μαθαίνει ν κούει, λλ ν χει ποψη γι λα κα ν κρίνει. «κπαιδευτοποίηση» το δασκάλου κα πώλεια τς δέας τς μαθητείας μπορον ν ποβον μοιραία γι τν παιδεία μας. Γιατί δάσκαλος δν ρκε ν εναι εδικς πιστήμονας τς γωγς κα παράγοντας τς κπαίδευσης δν φτάνει ν χει νθρωπιστικ παιδεία, πρέπει ν χει κα τ «θος το δασκάλου», τν λευθερία κα τ σοφία, πο δν ποκτνται μ τν καλύτερη ργάνωση τς κπαίδευσης τν κπαιδευτικν, λλ εναι πόθεση ληθινς μαθητείας, πευθυνότητας κα αθυπέρβασης. Κα γιατί λέξη «μαθητς» κατονομάζει μι π τς σημαντικότερες διαστάσεις τς νθρώπινης παρξης, τν λήθεια τς σχέσης, τς σκησης, τς πακος, το σεβασμο, τς γάπης γι τν πνευματική μας κληρονομιά.

Δάσκαλος κα μαθητς εναι κατάκτηση, πο θ πρεπε ν προσέχουμε ς κόρην φθαλμο. Μαζ μ τν δάσκαλο κα τν μαθητ πειλεται σήμερα κα δια ννοια τς παιδείας ς νθρωποποιίας, φο, μέσα στ γενικότερη σύγχυση ξιν, κυριαρχε χρησιμοθηρικς προσανατολισμς στν χρο τς κπαίδευσης κα πεμπολονται λήθειες ζωτικς γι τν νθρωπο κα τν λευθερία του. Ο λήθειες πο συγκλόνισαν τος Πατέρες κα τος Μάρτυρες, τος γωνιστς κα τος ρωες, πο διέσωσαν τ Γένος, δν φαίνεται σήμερα ν μς γγίζουν. Χάνεται λήθεια τι παιδεία ναφέρεται στν κάνωση τς νέας γενις ν νακαλύπτει νόημα ζως κα ξιολογικ προσανατολισμ μέσα π τ συνάντηση μ τ πολύτιμα στοιχεα τς παράδοσης, ποία δν εναι «τ δικαίωμα ψήφου τν νεκρν», λλ νεξάντλητη πηγ νοηματοδότησης τς λευθερίας μας.

«Παράδοση εναι ζωνταν φων τν κεκοιμημένων κα χι νεκρ φων τν ζωντανν» σύμφωνα μ μι εφυ ρμηνεία».


Πηγή μας: