Παρασκευή 9 Οκτωβρίου 2020

"Λατινοφραγκικός καί Ὀρθόδοξος πολιτισμός: Οἱ βασικές διαφορές"



Λατινοφραγκικός καί ρθόδοξος πολιτισμός: 
Ο βασικές διαφορές

Πρωτοπρεσβύτερου πατρός Θεόδωρου Ζήση

Καθηγητού Θεολογικς ΑΠΘ


ρθόδοξη ατοσυνειδησία καί νεπηρέαστη πό τούς δυτικούς στορικούς μας ρευνα, λλά καί τά δια τά πράγματα, δικαιολογον τήν πιλογή τν ρθοδόξων τόν 15ο αἰῶνα νά προτιμήσουν τήν τουρκική κατάκτηση πό τήν δυτικοευρωπαϊκή νωση καί συμμαχία, πο θετε ς ρο γιά τή στρατιωτική βοήθεια τήν πολιτιστική καί κκλησιαστική νταξη στόν παπισμό μέ σημερινούς ρους στήν Ερώπη. Ο σημερινοί πολιτικοί μας γέται καί πνευματική γεσία στήν πλειονότητά τους, χι μόνο δέν κατανοον, λλά καί πικρίνουν κείνη τήν προβληματική, γιατί διαφοροποίηση λατινοφραγκικού καί ρθοδόξου πολιτισμο δέν πάρχει πλέον καί λοι στήν λλάδα ξωτερικά καί σωτερικά φορομε φράγκικα, ερωπαϊκά. γιος Κοσμς Ατωλός, γρυπνη καί φωτισμένη ατή λληνορθόδοξη συνείδηση, μεγαλύτερη σως μορφή το λληνισμο μετά τήν λωση, καταλάβαινε καί κατανοοσε πολύ καλά ατό πο εχε πε τότε, πρίν πό τήν λωση, Λουκς Νοταρς, τό «κρειττότερον στιν ν μέσ τή πόλει δέσθαι φακιόλιον τουρκικόν καλύπτραν λατινικήν». Θεωροσε ενοϊκή τή ρύθμιση γιά τή διάσωση τς ρθοδοξίας τό τι μς κατέκτησε Τορκος καί χι Φράγκος. λεγε: «Τριακοσίους χρόνους μετά τήν νάστασιν το Χριστο μς στειλεν Θεός τόν γιον Κωνσταντνον καί στερέωσε βασίλειον χριστιανικόν καί τό εχαν Χριστιανοί τό βασίλειον 1150 χρόνους. στερον τό σήκωσεν Θεός πό τούς Χριστιανούς καί φερε τόν Τορκον καί το τό δωκε διά δικόν μς καλόν, καί τό χει Τορκος 320 χρόνους. Καί διατί φερεν Θεός τόν Τορκον καί δέν φερε λλον γένος; Διά δικόν μς συμφέρον, διότι τά λλα θνη θά μς βλαπτον ες τήν πίστιν, δέ Τορκος σπρα μα το δώσεις κάμνεις ,τι θέλεις». γιος κουβαλοσε τότε καί ξέφραζε νόθευτα καί κέραια τήν παράδοση το λληνισμο καί τς ρθοδοξίας· καυχιόταν γιατί ταν ρθόδοξος καί μετέδιδε στόν λαό ατή το τήν καύχηση· «λαι α πίστεις, λεγε, εναι ψεύτικες· τοτο κατάλαβα ληθινόν, τι μόνη πίστις τν ρθοδόξων Χριστιανν εναι καλή καί γία, τό νά πιστεύωμεν καί νά βαπτιζώμεθα ες τό νομα το Πατρός καί το Υο καί το γίου Πνεύματος. Τοτο σς λέγω τώρα· νά εφραίνεσθε πού εσθε ρθόδοξοι Χριστιανοί καί νά κλαίετε διά τούς σεβες καί αρετικούς πού περιπατον ες τό σκότος».

ς δομε μως σύντομα ποιές εναι ο ξίες το ερωπαϊκο πολιτισμο σέ σχέση μέ τίς ξίες το ρθοδόξου πολιτισμο καί ν ληθεύει πράγματι ατό πο σύγχρονοι ερωπαϊσταί σχυρίζονται. Στήν προσπάθειά τους νά μς πείσουν ο τελευταοι τι δέν διαφέρουν ο δύο πολιτισμοί προβάλλουν τή θέση τι δεύοντας πρός τήν Ερώπη, δεύουμε πρός τόν διο μας τόν αυτό, συναντομε μς τούς διους, πιβεβαιώνουμε τήν ατοσυνειδησία μας. Εναι μως διος ερωπαϊκός πολιτισμός μέ τόν δικό μας, τόν ρθόδοξο πολιτισμό;

 Κατ’ ρχήν να βασικό στοιχεο πο διαφοροποιε μέσως τούς δύο πολιτισμούς εναι περβολικά μεγάλη ξία πο δωσε ερωπαϊκός πολιτισμός στόν ρθό λόγο, στήν νθρώπινη γνώση, στήν πιστήμη. πό τήν ποχή το Μ. Καρόλου κυριάρχησε στή Δύση  σχολαστικισμός καί  ορθολογισμός.

Ατό συνεχίσθηκε καί ντάθηκε κόμη περισσότερο στήν περίοδο τς ναγεννήσεως καί στήν περίοδο το Διαφωτισμο, κατά τήν ποία πνευματικός κόσμος περιορίσθηκε στή λογική καί στήν πιστήμη· λα εναι νος, ρθός λόγος, πιστήμη. ,τι δέν ρμηνεύεται λογικά καί πιστημονικά, ατό εναι μθος, δεισιδαιμονία, δέν ποτελε στοιχεο πολιτισμο, εναι ξω πό τόν πολιτισμό. ντίθετα, στόν δικό μας πολιτισμό, τόν ρθόδοξο, δέν πορρίπτεται λογική, νθρώπινη γνώση, πιστήμη, εραρχεται μως σωστά στή θέση της, κάτω πό τό θεϊκό φωτισμό καί τή θεία σοφία. Καί εναι νδιαφέρον στή συνάφεια ατή νά τονίσουμε τι στήν πόλη μας, τήν Θεσσαλονίκη, πρχε προβληματισμός σχετικά μέ τό θέμα ατό καί ντονη ντιπαράθεση τόν 14ο αἰῶνα κατά τή διάρκεια τν συχαστικν διενέξεων. σύγκρουση το γίου Γρηγορίου το Παλαμ καί το Βαρλαάμ το Καλαβρο δέν ταν σύγκρουση δύο προσώπων, λλά δύο κόσμων, πο προσπαθοσαν καθένας νά προβάλει τό πρότυπό της νθρώπινης τελειότητας, τόν δανικό νθρωπο. Βαρλαάμ Καλαβρός ντιπροσώπευε καί ξέφραζε τό δανικό της τελειότητος το δυτικο νθρώπου, σύμφωνα μέ τό ποο νθρωπος γίνεται τέλειος μέ τή φιλοσοφία καί τήν πιστήμη. ταν φθασε στή Θεσσαλονίκη, δημιούργησε ναταραχή στούς μοναχικούς κύκλους, γιατί προβάλλοντας τό δυτικό ομανιστικό δεδες λεγε περίπου τά ξς: «Τί κάθεστε σες ο καλόγεροι καί σχολεσθε μέ τήν διάλειπτη νοερά προσευχή καί τίς λλες νοησίες καί δέν στρώνεσθε νά μάθετε φιλοσοφία, νά διαβάσετε ρχαίους λληνες συγγραφες, πο εναι μοναδικός δρομος γιά νά φθάσετε στήν τελειότητα». Τελειότητα χωρίς τήν φιλοσοφία εναι διανόητη γιά τόν Βαρλαάμ τόν Καλαβρό καί τόν δυτικό πολιτισμό.

γιος Γρηγόριος Παλαμς πο νέλαβε νά περασπισθε τόν ρθόδοξο πολιτισμό καί νά καθησυχάσει τούς μοναχούς πο νησύχησαν, πάντησε στούς συνηγόρους τν φιλοσόφων τι φιλοσοφία καταφέρνει τελικς νά προσφέρει χι γνώση, λλά γωνία καί γχος· «ο μλλον γνσιν γωνίαν κ τούτων μίν ατος περιποιεσθε, βέλτιστοι». Δέν πάρχει φιλοσοφική ποψη στήν ποία νά μπορε κανείς μέ σιγουριά νά στηριχθε, γιατί σίγουρα κάποιος λλος φιλόσοφος θά τήν νατρέψει, πως δειξαν ο λληνες φιλόσοφοι «διηνεκς λλήλους νατρέποντες καί π’ λλήλων νατρεπόμενοι». Χριστός, τό πρότυπό της χριστιανικς τελειότητος, ταν ντελς μαθής καί πειρος στήν νθρώπινη γνώση καί σοφία. ν νθρώπινη σοφία ταν παραίτητο στοιχεο τς τελειότητος, Χριστός δέν θά λεγε «ε θέλεις τέλειος εναι, τά πάρχοντα πώλησον, διάδος πτωχος, τόν σταυρόν ρον, κολουθεν μοί προθυμήθητι», λλά θά λεγε «τς ξω σοφίας πιλαβο, σπεσον πρός τήν τν μαθημάτων νάληψιν, περιποίησαι σεαυτ τήν πιστήμην τν ντων». Θά δίδασκε γεωμετρία καί στρονομία καί τίς λλες πιστμες, γιά νά διώξει τό σκοτάδι τς γνοίας. Δέν θά διάλεγε γραμμάτους ψαράδες ς μαθητς, λλά φιλοσόφους, οτε θά δίδασκε διά το ποστόλου Παύλου τι νθρώπινη σοφία εναι μωρία. νθρωπος, κατά τόν γιο Γρηγόριο τόν Παλαμά, χασε τήν ρχέγονη μακαριότητα, γιατί πέκυψε στόν πειρασμό τς γνώσεως καί δέν ρκέσθηκε στή φυλακή τς καρδίας, στή φρούρηση δηλαδή καί καλλιέργεια το συναισθηματικο κόσμου, που φύονται ο κακίες καί τά πάθη.

Τό ποφασιστικό πράγματι στοιχεο πο δείχνει τήν νωτερότητα το ρθοδόξου πολιτισμο ναντί της ρθολογιστικς καί τεχνοκρατούμενης Ερώπης εναι τι παράγει νθρώπους παθες, χωρίς κακίες καί πάθη, γίους, γιατί προϋπόθεση το θεϊκο φωτισμο καί τς νεργείας τς Χάριτος το Θεο εναι κάθαρση πό τά πάθη, πάθεια. πιστήμη καί φιλοσοφία οτε τούς διους τους πιστήμονες καί φιλοσόφους μπορε νά νακαινίσει, καί ο περισσότεροι πό ατούς εναι γεμάτοι κακίες καί πάθη. Δέν εναι παραίτητη κάθαρση καί πάθεια γιά νά γίνεις σοφός καί πιστήμων. Γι’ ατό γέμισε κόσμος πό μπαθες καί καλλιέργητους πνευματικά πιστήμονες, γι’ ατό καί πιστημονικά καί τεχνολογικά προηγμένος σύγχρονος πολιτισμός, πνευματικά καί θικά δηγεται στήν κατάπτωση.


να λλο στοιχεο πο διαφοροποιε τούς δύο πολιτισμούς εναι τό τι στή Δύση τό βάρος πέφτει χι στά πνευματικά γαθά, λλά στά λικά. τεχνολογική νάπτυξη χρησιμοποιεται γιά τήν κανοποίηση τν λικν ναγκν το νθρώπου. νεση, εημερία, πολυτέλεια, σπατάλη, πίδειξη πλούτου, κατέστρεψαν καί φάνισαν τό γνήσιο πρόσωπο το Χριστιανο, το ποίου ζωή πρέπει νά χαρακτηρίζεται πό τήν λιγάρκεια, τήν ετέλεια, τήν λιτότητα, τήν σκητικότητα, τήν πενία. Ατό πο σχύει γιά τόν νθρωπο, σχύει καί γιά τούς πολιτισμούς· ν χάσει νθρωπος τήν ψυχή του, τήν πνευματική του ντότητα, δέν κερδίζει τίποτε στω καί ν κατακτήσει λους τους θησαυρούς τς γής· «τί φελήσει νθρωπον, άν τόν κόσμον λον κερδίση καί ζημιωθ τήν ψυχήν ατο;»[1].

οκολογική καταστροφή πο μέ δέος τήν ντιμετωπίζουν ο πιστήμονες, εναι πόρροια τς λιστικς κατευθύνσεως το δυτικο πολιτισμο, πο δέν σέβεται τή δημιουργία, προκειμένου νά κανοποιήσει τήν νικανοποίητη λιστική βουλιμία το νθρώπου. Τό φυσικό περιβάλλον καί κεραιότητα τς δημιουργίας δέν θά κινδύνευαν, ν ντί το homo oeconomicus, ποος δέν ρρωδε πρό οδενός, προκειμένου νά αξήσει τά κέρδη καί νά ποκτήσει νέσεις, καί πο ποτελε τόν νθρώπινο τύπο το ερωπαϊκο πολιτισμο, κυριαρχοσε homo asceticus, σκητής, μοναχός, λιτοδίαιτος καί λιγαρκής, πο ποτελε τόν νθρώπινο τύπο το ρθοδόξου πολιτισμο.

σχατολογική προοπτική πίσης διαφοροποιε τούς δύο πολιτισμούς. Θά ναφέρω χαρακτηριστικές σκέψεις το Μεγάλου Βασιλείου καί το γίου ωάννου το Χρυσοστόμου, που φαίνεται τι ρθόδοξη κκλησία μέχρι σήμερα, ρθόδοξη νατολή, βλέπει τήν παροσα ζωή σχατολογικά, ζ μέ τήν πίστη τι δ εμαστε πάροικοι καί παρεπίδημοι, τι «τό πολίτευμα μν ν ορανος πάρχει». Σκοπός μας δέν εναι νά ργανώσουμε γκόσμια κράτη, νά κκοσμικεύσουμε τήν κκλησία, πως κανε Δύση μέ τόν Παπισμό καί τόν Προτεσταντισμό, νά ποκτήσουμε νέσεις καί ξιώματα, λλά νά προετοιμασθομε γιά τήν λλη ζωή. Παραθέτω να χαρακτηριστικό κομμάτι πό τόν λόγο το Μ. Βασιλείου Πρός τους νέους, που λέγει τι Χριστιανός ατά πο χουν σχέση μέ τήν λλη ζωή καί δέν βοηθον στήν κατάκτησή της, πως εναι πλοτος, καταγωγή, σωματική δύναμη, ο τιμές τν νθρώπων, τά θεωρε περιττά καί χρηστα, ατά δηλαδή πο λοι σήμερα, σοι ζομε στίς χρες τς μερικς, τς Ερώπης καί μερικές της νατολς, τά θεωρομε ς ξιοζήλευτα γαθά· «μες, παδες, οδέν εναι χρμα παντάπασι τόν νθρώπινον βίον τοτον πολαμβάνομεν, οτε γαθόν τί νομίζομεν λως, οτ’ νομάζομεν, τήν συντέλειαν μίν χρι τούτου παρέχεται. Οκουν προγόνων περηφάνειαν, οκ σχύν σώματος, ο κάλλος, ο μέγεθος, ο τάς παρά πάντων νθρώπων τιμς, ο βασιλείαν ατήν, οχ ,τι ν εποι τίς τν νθρωπίνων μέγα, λλ? οδ? εχς ξιον κρίνομεν, τούς χοντας ποβλέπομεν, λλ’ πί μακροτερον προΐμεν τας λπίσι καί πρός τέρου βίου παρασκευήν παντα πράττομεν. μέν ον ν συντελ πρός τοτο μίν, γαπν φαμεν, τά δ’ οκ ξικνούμενα πρός κενον ς οδενός ξια παρορν»[2]. Τά δια περίπου λέγει καί γιος ωάννης Χρυσόστομος· «Τί δεδοίκαμεν επέ μοί τόν θάνατον; μοί τό ζν Χριστός καί τό ποθανεν κέρδος. λλ’ ξορίαν, επέ μοί; Το Κυρίου γ καί τό πλήρωμα ατς. λλά χρημάτων δήμευσιν; Οδέν εσηνέγκαμεν ες τόν κόσμον, δλον τι οδέν ξενεγκεν δυνάμεθα. Καί τά φοβερώτερα το κόσμου μοί εκαταφρόνητα καί τά χρηστά καταγέλαστα. Ο πενίαν δέδοικα, ο πλοτον πιθυμ, ο θάνατον φοβομαι, ο ζσαι εχομαι, ε μή διά τήν μετέραν προκοπήν… Χριστός μέτ’ μο καί τίνα φοβηθήσομαι»[3].

Ατή σχατολογική ντιμετώπιση τς ζως χει τήν καθαρότερη φαρμογή της στόν μοναχικό βίο, στά μοναστήρια, που ο μοναχοί προσπαθον νά ζήσουν πό τώρα ς γγελοι τή ζωή τν σχάτων, προγεύονται καί προλαμβάνουν τά σχατα. λλά καί ξω πό τά μοναστήρια ατή σχατολογική θεώρηση, ποδέσμευση πό τά λικά καί φοβία μπροστά στόν θάνατο, χουν ποτυπωθε ς γνωρίσματα το πολιτισμο τς Ρωμηοσύνης πο σιγά-σιγά τόν γκαταλείπουμε. πρχε τό ρωμαίϊκο φιλότιμο· προκειμένου νά κρατήσει Ρωμηός τήν ξιοπρέπειά του, τήν τιμή του, δέν λογαρίαζε τι θά χάσει τίς νέσεις καί τά γαθά του, δέν φοβόταν, πως Διγενής κρίτας, νά συναντήσει τόν θάνατο καί νά μονομαχήσει· ατά σαν γνωρίσματα «το Ρωμαϊκο φύλου, το εγενος ρχθεν, το καρτερικο, το νδρικωτάτου, καί διά πόνων καί καρτερίας καί τς ες τήν ρχήν πακος χρι καί θανάτων μυρίων της οκουμένης σχεδόν πάσης ρξαντος», πως λέγει γιος Συμεών Θεσσαλονίκης[4].

να λλο στοιχεο πο διαφοροποιε τούς δύο πολιτισμούς εναι ταπείνωση. Μέσα πό τά κείμενα το Γένους μς βγαίνει πράγματι τι δυτικός πολιτισμός εναι νας πηρμένος, νας γωϊστικός πολιτισμός, χωρίς ταπείνωση, πο βλέπει καί ξιολογε περιφρονητικά τους λλους πολιτισμούς. δη νωρίς Μ. Βασίλειος καί γιος Γρηγόριος Θεολόγος διεπίστωσαν τήν παρση καί τή φυσίωση τν Δυτικν. ντίθετα πολιτισμός τς νατολς εναι πολιτισμός τς ταπείνωσης, το σταυρο, τς συγκατάβασης. Θά παραθέσω γιά τήν περίοδο τς Τουρκοκρατίας να συγκινητικό κείμενο, γραμμένο πό τόν πολύπαθο καί μαρτυρικό πατριάρχη Κύριλλο Λούκαρι, ποος παντ στούς Δυτικούς πο κατηγοροσαν τούς πόδουλους ρθοδόξους πς εναι γράμματοι καί πολίτιστοι: «σον πς δέν χομεν σοφίαν καί μαθήματα, λήθεια εναι. μή ς μετρήσουν δύο πράγματα ο Λατνοι· πρτον τι τόν καιρόν τόν παλαιόν, σον σοφία πολιτεύετο ες τήν λλάδα, τούς Λατίνους ο λληνες εχον διά βαρβάρους· καί τώρα ν βαρβαρώθημεν μες καί κενοι σοφίσθηκαν, παράδοξον δέν εναι· πτωχεία καί φαίρεσις τς βασιλείας, μς τό καμαν. Δεύτερον ς λογιάσουν τι, ν δέν χομεν σοφίαν ξωτέραν, χομεν Χάριτι Χριστο σοφία σωτέραν καί πνευματικήν, ποία στολίζει τήν ρθόδοξόν μας πίστιν, καί ες τοτο πάντοτε μεσθεν νώτεροι πό τούς Λατίνους, ες τούς κόπους, ες τάς σκληραγωγίας, καί νά σηκώνωμεν τόν σταυρόν μας καί νά χύνωμεν τό αμα μας διά τήν πίστιν καί τήν γάπην πρός τόν Κύριον μν ησον Χριστόν. άν εχε βασιλεύσει Τορκος ες τήν Φραγκίαν δέκα χρόνους, Χριστιανούς κε δέν ερισκες. Καί ες τήν λλάδα τώρα διακοσίους χρόνους ερίσκεται καί κακοπαθούσιν ο νθρωποι καί βασανίζονται διά νά στέκουν ες τήν πίστιν τους καί λάμπει πίστις το Χριστο καί τό μυστήριον τς εσεβείας, καί σες μου λέγετε τι δέν χομεν σοφίαν; Τήν σοφίαν σου δέν θέλω μπρός ες τόν σταυρόν το Χριστο. Κάλλιον το νά χει τινάς καί τά δύο. Δέν τό ρνομαι. Πλήν πό τά δύο, τόν σταυρόν του Χριστο προτιμ»[5].

Καί τέλος να πέμπτο χαρακτηριστικό, μολονότι μπορε κανείς νά παριθμήσει περισσότερα, εναι πιστία, θεΐα, ποία διαίτερα πό τήν ποχή το Διαφωτισμο, πό τήν ποχή το Βολταίρου χει κατασυντρίψει καί διαλύσει τόν πολιτισμό τς Δύσεως. Χάθηκε παφή μέ τόν οράνιο κόσμο, μέ τόν Χριστό, μέ τήν κκλησία. Χάθηκαν καί ξαφανίσθηκαν ο ρετές. Βολταρος παθιασμένος φώναζε: «Τσαλαπατστε, γκρεμίστε τήν κκλησίαν». σκοτεινός ατός Διαφωτισμός τς πιστίας καί θεΐας δημιούργησε τή Γαλλική πανάσταση, ποία πί τέλους, μετά πό διακόσια χρόνια, ρχισε νά μελετται κριτικά καί νά διαπιστώνεται τι πολυδιαφημισθεσα πανάσταση προκάλεσε το κόσμου τά προβλήματα· γκρέμισε ναν λόκληρο πνευματικό κόσμο καί στό νομα τς λευθερίας καί τς δημοκρατίας ξέθρεψε τήν ναρχία, τήν χαλίνωτη λευθερία, τήν λλειψη σεβασμο στήν πειθαρχία, τήν νομιμότητα, τήν τάξη. σβησε πίστη στόν αώνιο κόσμο, πο μς ποκάλυψε Θεός, καί ο ρετές πο πηγάζουν π’ ατόν, λπίδα, γάπη, φόβος το Θεο. Στήν πιστία ατή συνετέλεσαν κατά τόν Κόντογλου, πολλοί διανοούμενοι τς Δύσεως «δαιμονόψυχοι, λεεινοί νθρωποι, πο μισήσανε τόν Θεό, πως Βολταρος, Νίτσε, Φρόϋντ, Σάρτρ»[6].

πίλογος

Ατά λοιπόν εναι λίγα μόνο χαρακτηριστικά, πό τά ποία φαίνεται τι ερωπαϊκός πολιτισμός διαφέρει πολύ πό τόν λληνισμό καί τήν ρθοδοξία, πργμα πο δέν χουμε συνειδητοποιήσει ο λληνες. Ο περισσότεροι νομίζουμε τι δέν πάρχει διαφορά νάμεσα στούς δύο πολιτισμούς, τι λοι πολιτιστικά εμαστε Ερωπαοι. Μόνον σοι κολουθον τήν παράδοση τν Πατέρων τς κκλησίας, τν Τριν εραρχν, το μεγάλου Φωτίου, το γίου Γρηγορίου το Παλαμ, το γίου Μάρκου το Εγενικο, το Γενναδίου Σχολαρίου, το Κυρίλλου Λούκαρι, τν γίων της Τουρκοκρατίας, τν Κολλυβάδων, το Παπαδιαμάντη, το Κόντογλου, βλέπουν τι νάμεσα στούς δύο πολιτισμούς «χάσμα μέγα στήρικται».

ντιλαμβάνεστε λοιπόν πο ερίσκεται τό σημερινό μας χρέος. Χρειάζεται νά ργανωθε πνευματική σταυροφορία γιά νά παρουσιασθον ατά στόν λαό μας. Γιά νά φανε τι πάρχει κίνδυνος πνευματικός, στω καί ν πιτύχουμε τά οκονομικά καί πολιτικά νταλλάγματα πο διαρκς μς προβάλλουν ο ερωπαϊστές πολιτικοί μας, πρώϊμοι καί ψιμοι. Μπήκαμε καί μες λοι στό πολιτικό παιχνίδι καί κομε συχνά καί παναλαμβάνουμε τι μέ τήν νταξή μας στήν Ερώπη ξασφαλίζουμε τή δημοκρατία, τήν πολιτική σταθερότητα. Κανείς σφαλς δέν μφιβάλλει τι πάρχουν ατά τά πλεονεκτήματα. Σκεφθήκαμε μως τό τίμημα; Σκεφθήκαμε τι σέ παρόμοιες περιπτώσεις ο Πατέρες μας, πο ποτελον τούς κφραστές το ρθοδόξου πολιτισμο καί πο τούς τιμομε ς γίους, τάχθηκαν ναντίον τς Ερώπης, ναντίον τς νώσεως, τοιμοι νά ντιμετωπίσουν τίς συνέπειες, κόμη καί τήν πολιτική ποδούλωση στούς Τούρκους; Τά θνη δέν χάνονται, ταν πολέσουν τήν κρατική τους πόσταση, λλά ταν χάσουν τόν πολιτισμό, τήν ψυχή τους. ν λοιπόν τσι χουν τά πράγματα, τό καθκον τς παγρυπνήσεως περνάει ες λους μας, γονες καί κπαιδευτικούς. διάβρωση χει προχωρήσει πολύ, διαρκς τά πνευματικά κάστρα πέφτουν τό να μετά τό λλο. πολιτική καί οκονομική νοποίησή μας μέ τήν Ερώπη εναι πλέον γεγονός. Δέν μπορομε νά γυρίσουμε πίσω. Πολλοί ασιοδοξον τι λληνισμός καί ρθοδοξία θά πιτύχουν καί πάλιν ,τι πέτυχαν πί Ρωμαιοκρατίας καί Τουρκοκρατίας, θά ποτελέσουν τήν ζύμη τό λας πο θά νοστιμίσει τόν ερωπαϊκό πολιτισμό. Διατηρε μως τό λας τς ρθοδοξίας τή δύναμή του; Καί «άν τό λας μωρανθ, ν τίνι λισθήσεται;». δη πάρχουν νδείξεις τι ο Ερωπαοι δέν πολογίζουν ς κομμάτι, καί μάλιστα τό πιό ξιόλογό της ερωπαϊκς στορίας. Κυριαρχε κόμη καί ρχαία λλάδα, πως φάνηκε στό γνωστό βιβλίο τς ερωπαϊκς στορίας πο κυκλοφόρησε καί πρόκειτο νά διδαχθε στά σχολεα, καί σέ κάθε περίπτωση ρθοδοξία, πο ποτελε γκάθι γιά τόν σχυρό κόμη παπισμό, ποος μέ τούς διπλωμάτες καί πολιτικούς πο πηρεάζει, τήν ξωθε στό περιθώριο τν ερωπαϊκν ξελίξεων. Πς λοιπόν ποστηρίζουν ο ερωπαϊσταί μας τι δεύοντας πρός τήν Ερώπη δεύουμε πρός τόν αυτό μας, ν σίγουρα παίρνουμε τόν δρόμο τς πολιτιστικς μας διάβρωσης καί φομοίωσης; Μόνον ν μείνουμε στήν ρθοδοξία, στήν πίστη τν πατέρων μας, δέν θά ξεχάσουμε καί δέν θά χάσουμε τούς αυτούς μας.

 

ΕΝΩΜΕΝΗ ΡΩΜΗΟΣΥΝΗ, ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2014


[1]. Ματθ. 16, 26.

[2]. Πρός τούς νέους, πως ν ξ λληνικν φελοντο λόγων 2.

[3]. PG 52, 427.

[4]. Ομιλία καί πολογία ν τ μέλλειν πέρχεσθαι. Βλ. ν D. Balfour, Politico-Historical Works of Symeon archbishop of Thessalonica (1416-17 to 1429), Wien 1979, σέλ. 47.

[5]. Βλ. Κ. Σαρδελή, Τό Συναξάρι το Γένους, σέλ. 90-91.

[6]. Φ. Κόντογλου, Μυστικά νθη, σέλ. 111-112: « πιστία εναι θρονιασμένη στήν καρδιά μας… Ο ψυχές τν νέων εναι ρημαγμένες πό τά γρια νστικτα, πο τά νεβάσανε στήν πιφάνεια πό τά σκοτεινά τάρταρα τς νθρώπινης φύσης, κάποιοι χθροί του νθρώπου, κάποιοι πνευματικοί νθρωποφάγοι, πο νάμεσά τους πρωτοστατε νας τρελλός λύκος λεγόμενος Νίτσε, μιά μούμια σάν παληόγρια, λεγόμενη Βολταρος, κάποιος ζοχαδιακός Φρόϋντ κι να πλθος πό τέτοια ρνια καί κοράκια καί νυχτερίδες. σοι τούς θαυμάζανε, ς καμαρώσουνε σήμερα τά φαρμακερά μανιτάρια, πο φυτρώσανε μέσα στίς καρδιές καί στίς ψυχές τς γαγγραινιασμένης νθρωπότητος». Βλ. πίσης Κ. Καβαρνού, λλάς καί Ορθοδοξια, θναι 1987, σέλ. 35, 44, 45.

Ε.ΡΩ.

 

Πηγή μας:

http://www.orthodoxia-ellhnismos.gr/2014/12/blog-post_17.html