Πρωτοπρεσβύτερος
π. Ἀναστάσιος
Γκοτσόπουλος
Ἐφημέριος
Ι. Ν. Ἄγ.
Νικολάου Πατρών
6945-377621, agotsopo@gmail.com
Πάτρα 29.8.2020
Ἐπιτέλους, τέλος στά κρατικά καί παρακρατικά fake news.
ΔΕΝ ΜΟΛΥΝΟΜΑΣΤΕ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ !
Η ΜΑΣΚΑ ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΙΤΤΗ ΣΤΟΝ Ι. ΝΑΟ
!
Α. Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος
Κρήτης Εἰρηναῖος, ἐπίσκοπος ἐγνωσμένου
ἤθους καί
κύρους, ποῦ ἀπολαμβάνει
μεγάλου σεβασμοῦ καί τιμῆς στίς
συνειδήσεις τῶν πιστῶν, σέ ὁμιλία του
στόν πανηγυρίζοντα Μητροπολιτικό Ναό Ἀποστ.
Τίτου Ἡρακλείου
στίς 25.8.20 προέτρεψε τούς πιστούς νά μή χρησιμοποιοῦν τή
μάσκα μέσα στούς Ι. Ναούς διότι, δέν εἶναι
δυνατόν κατά τή διάρκεια τῆς Θ. Λειτουργίας νά ὑπάρξει
διασπορά τοῦ ἰοῦ, διότι
δέν εἶναι οἱ Ναοί μᾶς ἑστίες
μολύνσεως καί μεταδόσεως τοῦ κορωνοϊοῦ. Μάλιστα
σέ δήλωσή του σέ τοπικό τηλεοπτικό σταθμό μετά τή Θ. Λ. ἐπέμεινε
στήν προτροπή τοῦ δηλώνοντας: «εἴμαστε ἐλεύθεροι
στήν Ἐκκλησία,
δέν εἴμαστε
σκλαβωμένοι. Τουλάχιστον μέσα στό ναό νά μή φοροῦμε. Ἔξω ἀπό τό
ναό, ἐντάξει»
1.
Ὅπως ἦταν ἀναμενόμενο,
τά κρατικά καί παρακρατικά στελέχη καί ἡ
μισθωμένη ἀργυρώνητη δημοσιογραφία ὅρμησαν ἐναντίον
τοῦ 2, διότι
τόλμησε νά διαφοροποιηθεῖ καί νά χαρακτηρίσει οὐσιαστικά ὡς fake
news τόν ἰσχυρισμό ὅτι
μολυνόμαστε μέσα στήν Ἐκκλησία κατά τή διάρκεια τῶν ἰ. Ἀκολουθιῶν.
Ἄς
προσπαθήσουμε λοιπόν νά συμβάλουμε καί ἐμεῖς στό
δημόσιο προβληματισμό, ἄν πράγματι ὑπάρχει
κίνδυνος μολύνσεως τῶν πιστῶν κατά τή
διάρκεια τῆς Θ. Λειτουργίας, ὅποτε ἡ χρήση
μάσκας εἶναι ἀπαραίτητη
ἤ ἄν ὁ ἰσχυρισμός
αὐτός εἶναι ἐπιστημονικά
ἀναπόδεικτος
καί ὡς ἐκ τούτου
ψευδής.
Ὅπως εἶναι
γνωστό, ἡ βάση
κάθε ἐπιστημονικῆς ἔρευνας καί
ἐργασίας
συνίσταται στό τρίπτυχο παρατήρηση - ὑπόθεση -
πείραμα. Στήν προκειμένη περίπτωση: i) παρατηρήθηκε καί καταγράφηκε ὅτι ἡ ὕπαρξις τῆς νόσου
τοῦ κορωνοϊοῦ καί τῆς διασπορᾶς της
στήν κοινότητα εἶναι γεγονός, ii) γιά νά κατανοηθεῖ δέ ὁ
μηχανισμός τῆς διασπορᾶς καί οἱ ἑστίες
μεταδόσεως διατυπώνεται μία θεωρία (ὑπόθεση) ἡ ὁποία
βασίζεται στά μέχρι τώρα δεδομένα καί τέλος, iii) γιά νά ἐπιβεβαιωθεῖ ἡ θεωρία ὡς πρός
τίς ἑστίες
μετάδοσης διεξάγεται ἀνάλογο πείραμα. Ἄν ἡ
διατυπωθεῖσα ὑπόθεση εὐσταθεῖ θά τήν ἐπιβεβαιώσουν
τά ἀποτελέσματα
τοῦ
πειραματικοῦ ἐλέγχου. Ἄν τό
πείραμα δέν ἐπιβεβαιώσει τή θεωρία, ἡ θεωρία αὐτομάτως
καταπίπτει καί –ἄν εἴμαστε
σοβαροί– δέν δικαιολογούμαστε πλέον νά τήν ὑποστηρίζουμε.
Ὀφείλουμε,
τότε, νά ἀναζητήσουμε ποιές παράμετροι δέν ἀξιολογήθηκαν
σωστά ἤ δέν ἐλήφθησαν ὑπ’ ὄψιν κατά
τή διατύπωση τῆς ὑποθέσεως-θεωρίας.
Β. Στό καθοριστικό γιά τήν Ἐκκλησία,
τήν ἐπιστημονική
κοινότητα καί τήν κοινωνία ἐρώτημα ἄν οἱ Ναοί εἶναι ἑστίες
μολύνσεως καί διασπορᾶς τοῦ ἰοῦ καί ἄν ὑπάρχει
περίπτωση νά μολυνθεῖ ἀπό τόν
κορωνοϊό ἕνας πιστός, ὁ ὁποῖος
συμμετέχει σέ Θ. Λειτουργία στή χώρα μᾶς
δίνονται δύο, κυρίως, ἀπαντήσεις:
1. Ἡ πρώτη ἀπάντηση εἶναι ἡ ἐπίσημη, ἡ
“κρατική” (τήν ὁποία ὑποστηρίζουν
πολλοί ἐκ τῶν εἰδικῶν, σχεδόν
ὁμόφωνα οἱ
δημοσιογράφοι καί ὁρισμένοι κληρικοί): «Ναί, μπορεῖ νά
μολυνθεῖ ὁ πιστός!
Διότι στή Θ. Λειτουργία ὑπάρχει συνωστισμός λαοῦ καί ἀφοῦ στό
συνωστισμό προκαλεῖται διασπορά, ὁ λαός ποῦ
παρίσταται μολύνεται. Γι’ αὐτό τό λόγο καλῶς ἀπαγορεύτηκαν
οἱ Θ.
Λειτουργίες καί καλῶς ἔκλεισαν οἱ Ναοί,
γιά νά προστατευτεῖ ἡ δημόσια ὑγεία. Ἐάν δέν
λαμβάνονταν αὐτά τά μέτρα θά θρηνούσαμε χιλιάδες νεκρούς ὅπως στήν Ἰταλία!
Καί τώρα καλῶς ἐπιβάλλεται
ὑποχρεωτική
ἡ χρήση
μάσκας μέσα στό Ναό! Εἶναι ἄκρως ἀπαραίτητη!».
2. Τή δεύτερη ἄποψη διατυπώνουν
πολλοί ἐκ τῶν πιστῶν
Χριστιανῶν καί
σημαντικῶν κληρικῶν καί
θεολόγων: «Ὄχι, δέν εἶναι
δυνατόν νά μολυνθεῖ ὁ πιστός
μέσα στό Ναό κατά τή συμμετοχή του στή Θ. Λειτουργία καί συνεπῶς κακῶς ἀπαγορεύτηκε
ἡ Θ.
Λειτουργία καί κακῶς ἔκλεισαν οἱ Ναοί καί
ἀσφαλῶς εἶναι ἐντελῶς περιττή
ἐντός του
Ναοῦ ἡ χρήση
μάσκας».
Οἱ ὑποστηρίζοντες
τήν πρώτη ἄποψη κρατικοί ὑπάλληλοι
καί τά δημοσιογραφικά φερέφωνά τους –γιά νά ἑρμηνεύουμε
ὀρθά τά
δεδομένα, ποτέ δέν πρέπει νά ξεχνᾶμε ὅταν ἀναφερόμαστε
στήν ἑλληνική
δημοσιογραφία ἐν καιρῷ
κορωνοϊού ὅτι εἰσέπραξε ἀπό τόν
κρατικό κορβανά παρά τή δυσμενῆ δημοσιονομική κατάσταση τό ἀστρονομικό
ποσό τῶν
20.000.000 εὐρώ γιά νά πλασάρει στό λαό τήν κρατική
προπαγάνδα– χαρακτηρίζουν τή δεύτερη ἄποψη ὡς «ἀντιεπιστημονική»
καί fake news, εἰρωνεύονται καί ἀπαξιώνουν
τούς ἐκφραστές
της ὡς …
«ψεκασμένους», «συνομωσιολόγους», «φανατικούς», «ἠλιθίους»
κ.ο.κ.
Οἱ ἐκφραστές
τῆς
δεύτερης ἄποψης ἀντλοῦντες
στοιχεῖα ἀπό τήν Ὀρθόδοξη
Πίστη καί Θεολογία, τή διδασκαλία τῶν Ἁγίων καί
κυρίως ἀπό τή
δισχιλιόχρονη πορεία καί ἐμπειρία τῆς Ἐκκλησίας ὑποστηρίζουν
ὅτι ὁ Ναός ὡς χῶρος ἅγιος καί ἁγιασμοῦ παροχος ἰδιαιτέρως
δέ κατά τήν ὥρα ποῦ τελεῖται ἡ Θ.
Λειτουργία, δέν μπορεῖ νά εἶναι ἑστία
μολύνσεως καί διασπορᾶς τοῦ θανάτου,
σέ ἀνθρώπους
ποῦ
προσέρχονται μέ πίστη, εὐλάβεια καί μέ τίς ἀναγκαῖες
προϋποθέσεις ποῦ ἐπιτρέπουν
στή Θ. Χάρη νά ἐνεργήσει σωστικά 3.
Τό ἐρώτημα ποῦ τίθεται
εἶναι: ποιά
ἀπό τίς
δύο ἀπόψεις εἶναι
σωστή; Μπορεῖ νά μολυνθεῖ ὁ πιστός ἀπό
κορωνοϊό κατά τή διάρκεια τῆς Θ. Λειτουργίας, ναί ἤ ὄχι; Ἀσφαλῶς, τό
γεγονός ὅτι τή μία
ἄποψη τή
διατυπώνουν ὁρισμένοι ἐκ τῶν εἰδικῶν δέν τήν
καθιστά ἐξ αὐτοῦ καί
μόνου του λόγου ἀληθινή, οὔτε ὅτι ἐπειδή τήν
ἄλλη ἄποψη τήν
διατυπώνουν κάποιοι πιστοί, γι’ αὐτό καί
μόνο τό λόγο εἶναι ψευδής.
Νομίζω, λοιπόν, πῶς εἶναι ἀπαραίτητο
χωρίς προκαταλήψεις καί ἰδεοληψίες νά θέσουμε ὑπό τή
βάσανο τῆς ἐπιστημονικῆς
μεθοδολογίας καί τίς δύο ἀπόψεις. Καί ἡ ἐπιστημονική
μεθοδολογία ἀπαιτεῖ οἱ ἀπόψεις αὐτές νά ἐπαληθευθοῦν
πειραματικά!
Καί, δόξα τῷ Θεῷ! Ὑπάρχει αὐτή ἡ
δυνατότητα, ἤ ἀκριβέστερα
ἔχουν τεθεῖ καί ἔχουν ἐξεταστεῖ πειραματικά
οἱ ἀνωτέρω ἀπόψεις σέ
δεκάδες, ἑκατοντάδες, χιλιάδες καί ἴσως σέ ἑκατομμύρια
περιπτώσεις! Καί, μάλιστα, σέ πραγματικές συνθῆκες καί ὄχι in
vitro!
Εἶναι
γνωστό ὅτι τό
τελευταῖο ἑξάμηνο ποῦ ἔχει ἐνσκήψει ὁ
κορωνοϊός στή χώρα μας οἱ ἀνθρωποπαρουσίες
συμμετοχῆς στή Θ.
Λειτουργία συνολικά ὑπερβαίνουν κατά πολύ τό ἑκατομμύριο.
Σέ πολλά ἑκατομμύρια ἀνέρχονται
οἱ ἀσπασμοί τῶν ἱερῶν εἰκόνων καί
βέβαια ἡ Θ.
Κοινωνία σέ πιστούς! Ἀκόμα, καί στό δίμηνό της
πρωτοφανοῦς κρατικῆς ἀπαγόρευσης
χιλιάδες πιστοί ἐκκλησιάζονταν συστηματικά ἀλλά κρυφά
ὡς ἐν
κατακόμβαις. Γνωρίζω μετά βεβαιότητος ὅτι τό
δίμηνο Μαρτίου-Μαΐου 2020 ποῦ ἀπαγορευόταν
ἡ
συμμετοχή τοῦ λαοῦ στή Θ.
Λατρεία σέ κεντρικό Ναό τῆς πόλεως τῶν Πατρών
λειτουργήθηκαν συνολικά περισσότεροι ἀπό 1.200
πιστοί οἱ περισσότεροι
τῶν ὁποίων
κοινωνοῦσαν
τακτικότατα! Ἐπίσης, περίχαρης πληρωφορήθηκα ἀπό τόν ἐπίσκοπό
μου ὅτι σέ ἄλλους
Ναούς τῆς
Μητροπόλεως συντελέστηκε «πολύ σοβαρότερο καί σπουδαιότερο ἔργο» κατά
τή διάρκεια τῆς ἀπαγόρευσης
τῆς Θ.
Λατρείας! Δόξα τῷ Θεῷ! Νά σημειωθεῖ, ἐπίσης, ὅτι λόγω τῶν ἐκτάκτων
συνθηκῶν στίς
σύγχρονες “κατακόμβες” δέν μποροῦσαν νά
τηρηθοῦν ἀποστάσεις,
ἀριθμός ἀτόμων
κ.λ.π. καί παρ’ ὅλα αὐτά δέν ὑπῆρξε τό
παραμικρό πρόβλημα.
Μέ ἄλλα
λόγια: Οἱ πιστοί
μας κατά δεκάδες, ἑκατοντάδες, χιλιάδες σέ ὅλη τή
χώρα ἐκκλησιάστηκαν
χωρίς μάσκες κατά τήν πρώτη περίοδο τοῦ πανικοῦ
(16.3.-16.5.20) καί στή συνέχεια, ὅταν ἄνοιξαν οἱ ἐκκλησίες ὅλοι ἐκκλησιάζονταν
χωρίς μάσκες (17.5.-31.7.20) καί τώρα, ἀπό τίς
1.8.20 στούς περισσότερους Ναούς οἱ
περισσότεροι πιστοί ἐκκλησιάζονται καί πάλι χωρίς
μάσκες, τηρουμένων, ἀσφαλῶς, τῶν μέτρων ὑγιεινῆς
(καθαριότητα, ἔξοδος ἀπό τό Ναό
ἄν
παρουσιαστοῦν συμπτώματα βῆχα,
φτερνίσματος κ.ο.κ.).
Τό «πείραμα» λοιπόν,
πραγματοποιήθηκε!
Καί, ἐπαναλαμβάνω,
ὄχι in
vitro, ἀλλά in
vivo, σέ πραγματικές συνθῆκες!
Ποιά τά ἀποτελέσματα
τοῦ
«πειράματος» αὐτοῦ;
Ἐρωτῶ τούς
κυβερνητικούς παράγοντες καί τούς συνοδοιπόρους τους:
• Πόσοι πιστοί ἀπό τίς ἑκατοντάδες
χιλιάδες ποῦ συμμετεῖχαν στίς
Θ. Λειτουργίες σέ ὅλους τους Ναούς τῆς Ἑλλάδος
πέθαναν ἤ
νοσηλεύτηκαν στήν ἐντατική ἤ ἔστω ἀρρώστησαν
ἐξ αἰτίας τῆς
παρουσίας τους στό Ναό;
• Πόσοι μολύνθηκαν, ἔστω, ἀπό τόν
κορωνοϊό ἐντός του Ναοῦ, κατά τή
διάρκεια τῆς Θ. Λειτουργίας;
• Πόση ἡ διασπορά
τοῦ κορωνοϊοῦ, ἐξ αἰτίας τῆς Θ.
Λειτουργίας;
• Πόση ζημιά ἔγινε στή
δημόσια ὑγεία ἀπό τή
συμμετοχή τῶν πιστῶν στή Θ.
Λειτουργία; Πόσο ἐπιβαρύνθηκε τό ἐθνικό
σύστημα ὑγείας ἀπό τόν ἐκκλησιασμό
τῶν
χιλιάδων πιστῶν;
• Ἀπό τήν ἰχνηλάτηση
τῶν μέχρι
σήμερα 10.000 κρουσμάτων τῆς χώρας μᾶς πόσα
κρούσματα μᾶς ὁδηγοῦν στή Θ.
Λειτουργία καί στή Θ. Κοινωνία καί στόν ἀσπασμό τῶν εἰκόνων ὡς πηγή τῆς
μολύνσεως;
Νομίζω, πῶς οἱ ἀπαντήσεις
σέ ὅλες τίς ἀνωτέρω ἐρωτήσεις
εἶναι ἀρνητικές,
σύμφωνα μέ ὅσα μέχρι σήμερα οἱ ἁρμόδιες ὑπηρεσίες
(ΕΟΔΥ, Πολιτική Προστασία) ἔχουν ἀνακοινώσει
ἐπισήμως!
Τά ἀποτελέσματα
τοῦ
πραγματικά γιγαντιαίου αὐτοῦ
«πειράματος» σέ ὅλη τή χώρα εἶναι ἐντυπωσιακά
καί ἐπιβεβαιώνουν
θριαμβευτικά τή δεύτερη ἄποψη: Ποτέ, πουθενά καί κανένας
στή χώρα μας δέν μολύνθηκε ἀπό τή συμμετοχή του στή Θ.
Λειτουργία. Συνεπῶς, σύμφωνα μέ τά ἀνωτέρω
δεδομένα, ΚΑΚΩΣ ἀπαγορεύτηκε ἡ Θ.
Λειτουργία, ΚΑΚΩΣ ἔκλεισαν οἱ Ναοί,
ΚΑΚΩΣ ἐπιβάλλεται
τό μασκάρεμα ἐντός τῶν Ναῶν! Δέν
μεταδίδεται ὁ κορωνοϊός μέσα στό Ναό κατά τή διάρκεια τῆς Θ.
Λειτουργίας! Δέν εἶναι οἱ Ναοί μᾶς ἑστίες
μολύνσεως! Δέν χρειάζεται ἡ μάσκα μέσα στό Ναό!
Τό ἴδιο
συνέβη καί στίς Ἐκκλησίες τῆς
Γεωργίας καί τῆς Βουλγαρίας, οἱ ὁποῖες ποτέ
δέν ἔκλεισαν
τούς Ναούς τους οὔτε σταμάτησαν τίς ἀκολουθίες,
καθώς καί σέ ὅλες τίς Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες
(ἐκτός της Ἐκκλησίας
τῆς Ρωσίας,
βλ. πιό κάτω § Δ.): Πουθενά δέν μολύνθηκαν οἱ πιστοί ἐξ αἰτίας τῆς
συμμετοχῆς τους
στή Θ. Λειτουργία. Μάλιστα, τήν 1.5.20 ἡ Γεωργία
καί ἡ
Βουλγαρία μέ ἀνοικτούς τους Ναούς εἶχαν πολύ
μικρότερο συντελεστή θανάτων ἀνά ἑκατομμύριο
πληθυσμοῦ ἀπ’ ὅτι ἡ χώρα μας
ποῦ εἶχε
κλειστούς τους Ναούς: Γεωργία (ἀνοικτοί ναοί): 2 θάνατοι ἀνά ἑκατομμύριο
πληθυσμοῦ,
Βουλγαρία (ἀνοικτοί ναοί): 9 θ/ἑκατομ, Ἑλλάδα
(κλειστοί Ναοί): 13 θ/ἑκατομ. 4!
Τότε, λοιπόν, πῶς τολμοῦν κάποιοι
νά συνεχίζουν νά σερβίρουν ὡς δῆθεν ἐπιστημονικά
ἐπιβεβαιωμένα
τά παραμύθια τῶν ἀντιεκκλησιαστικῶν ἰδεοληψιῶν τους;
Πῶς τολμοῦν ἀνερυθρίαστα
καί συκοφαντοῦν τήν Ἐκκλησία;
Πῶς τολμοῦν καί
τρομοκρατοῦν τόν κόσμο!
Πῶς τολμοῦν καί
περιφρονοῦν τήν ἐπιστημονική
μεθοδολογία, ὄντας οἱ ἴδιοι ἐπιστήμονες;
Μέ ποιά ἐπιστημονικά
δεδομένα ἐπιβάλλουν ὑποχρεωτικό
τό μασκάρεμα στούς Ναούς μας;
Δέν ντρέπονται νά συνεχίζουν νά ἀναμεταδίδουν
τά κρατικά καί παρακρατικά fake news;
Γιατί ἡ ἐκκλησιαστική
μας Ἡγεσία δέν
παίρνει σαφῆ καί ξεκάθαρη θέση νά ὑπερασπιστεῖ τήν ἀλήθεια
καί τούς πιστούς; Γιατί ἀπώλεσε τό προφητικό φρόνημα, τό
προφητικό σθένος, τόν προφητικό λόγο ἐνώπιον τῶν ἰσχυρῶν του
κόσμου; Γιατί λησμόνησε τό «οὐκ ἔξεστι
σοί» τοῦ σήμερα ἑορταζομένου
Τιμίου Προδρόμου;
Μήπως, ὅλοι οἱ ὑπέρμαχοι
τῆς ἀπαγόρευσης
τῆς Θ.
Λειτουργίας καί τοῦ κλεισίματος τῶν Ναῶν ὀφείλετε
κάποια συγγνώμη στόν πιστό λαό;
Μήπως ὀφείλετε
κάποια συγγνώμη στούς κληρικούς, ἀρχιερεῖς καί ἱερεῖς, ποῦ
διασύρατε καί διώξατε καί λεκτικά προπηλακίσατε ἐπειδή ἔκαναν τό
(ἀρχι)ἱερατικό τους
καθῆκον ὑπακούοντας
στό Χριστό καί τή συνείδησή τους; Μάταια προσμονή! Ποῦ νά βρεθεῖ τέτοια εὐαισθησία,
φιλότιμο καί ταπείνωση γιά συγγνώμη!
Γ. Ἄς
προσπαθήσουμε νά ἑρμηνεύσουμε τήν πειραματικά,
πλέον, ἐπιβεβαιωμένη
πραγματικότητα ὅτι ποτέ καί πουθενά στόν Ἑλληνικό χῶρο δέν
παρατηρήθηκε μέχρι σήμερα μετάδοση τοῦ κορωνοϊοῦ κατά τή
διάρκεια τῆς Θ. Λειτουργίας, παρά τή μεγάλη συμμετοχή,
τήν πολύωρη παρουσία τοῦ λαοῦ στούς
Ναούς καί τήν προσέλευσή του στή Θ. Κοινωνία.
Γιά νά μήν ὑπάρχει ἠθελημένη ἤ ἀθέλητη
παρεξήγηση: Ἀσφαλῶς καί οἱ ἱερεῖς καί οἱ μοναχοί
καί οἱ πιστοί
μας καί κολλᾶμε κορωνοϊό καί ἀρρωσταίνουμε
καί πιθανόν νά πεθάνουμε ἀπό τή λοίμωξη αὐτή! Ποτέ
καί κανένας Ὀρθόδοξος δέν ἰσχυρίστηκε
ὅτι εἴμαστε ἀπρόσβλητοι!
Τό ζήτημα εἶναι ἄν ὁ ἰός
μεταδίδεται κατά τή σύναξη καί κατά τήν Θ. Μετάληψη στήν Θ. Λειτουργία. Καί στό
ζήτημα αὐτό ἡ ἀπάντηση εἶναι
κατηγορηματικά ἀρνητική, σύμφωνα μέ τά μέχρι σήμερα
πραγματικά δεδομένα!
Ἀξίζει νά
σημειωθεῖ: Ὁ
διευθυντής τοῦ Ρ/Σ ΣΚΑΪ κ. Β. Χιώτης στήν ἐκπομπή τοῦ τῆς 24.8.20
ἀνέφερε ὅτι στήν
περιοχή ποῦ ἔκανε
διακοπές ἀσθένησαν ἀπό τή
λοίμωξη τρεῖς ἱερεῖς καί εἰρωνεύτηκε
ὅσους
(ποιούς ἄραγε; Εἶμαι
βέβαιος ὅτι δέν ὑπάρχει
κανένας!) ἰσχυρίζονται ὅτι οἱ παπάδες
δέν ἀρρωσταίνουν!
Ἀσφαλῶς, ὑπάρχουν
σέ ὅλη τή
χώρα καί ἄλλοι ἱερεῖς ποῦ ἀσθένησαν
καί πιθανόν πέθαναν ἀπό τόν κορονοϊό. Καί ὅμως, ἐνῷ εἴχαμε ἀσθενοῦντες ἱερεῖς, οἱ ὁποῖοι,
προφανῶς, στό ἀρχικό
στάδιο, ποῦ δέν θά εἶχαν
συμπτώματα καί πρίν διαγνωστοῦν ὅτι εἶχαν
προσβληθεῖ ἀπό τόν ἰό, ἐπιτελοῦσαν
κανονικά Θ. Λειτουργίες ὄντας ἄρρωστοι οἱ ἴδιοι, ἐν τούτοις
δέν μετέδωσαν τή νόσο στούς ἐκκλησιαζομένους!
Γιατί λοιπόν, στούς Ναούς μας,
κατά τή διάρκεια τῆς Θ. Λ. ἐνῷ ἔχουμε
πράγματι συνωστισμό καί μάλιστα πολύωρο δέν ὑπάρχει
καμία ἀπόδειξη,
οὔτε κάν ἔνδειξη
γιά μετάδοση καί διασπορά τοῦ ἰοῦ; Νομίζω
πῶς οἱ ἀπαντήσεις
εἶναι δύο
καί ἀντλοῦνται ἀπό τό χῶρο τῆς πίστεως
καί τῆς λογικῆς:
1. Μαρτυρία-ἀπάντηση
πίστεως: Ἡ ἐφαρμοσμένη
πίστη, δηλαδή ἡ ἐμπειρία τῶν Ἁγίων μας
διδάσκει ὅτι ἡ Θ.
Χάρις, ἡ ὁποία
πλούσια ἐκκέχυται
κατά τή διάρκεια τῆς λατρείας καί ἰδιαίτερά
της Θ. Λ. ὑπερνικᾶ τή
φυσική τάξη. Ἡ φράση τοῦ νέου Ὁσίου της
Γεωργιανῆς Ἐκκλησίας,
τόν ὁποῖο οἱ
Γεωργιανοί εὐλαβοῦνται ὅπως ἐμεῖς τόν Ἄγ.
Παΐσιο, τοῦ Ἄγ.
Γαβριήλ Τιφλίδος τοῦ Ὁμολογητοῦ καί διά
Χριστόν σαλοῦ (+1995) «ἄν ξέρατε
πόση Θ. Χάρη ἔχει ὁ Ναός
κατά τή διάρκεια τῆς Θ. Λειτουργίας, θά μαζεύατε τή
σκόνη ἀπό κάτω
καί θά ἀλείφατε
τό πρόσωπό σας!» συνοψίζει ἐπιγραμματικά τήν ἐκκλησιαστική
ἐμπειρία
καί ἀκλόνητη
βεβαιότητα. Κανένας Ὀρθόδοξος δέν ἔχει τό
δικαίωμα, ἄν θέλει νά εἶναι
συνεπής πιστός, νά περιφρονεῖ τήν ζωντανή ἐμπειρία
τοῦ Σώματος
τοῦ Χριστοῦ.
Εἶναι ἡ ἴδια ἐμπειρία
μέσα στήν ὁποία ζοῦμε ὅλοι οἱ ἱερεῖς ποῦ, ἐνῷ κοινωνοῦμε
πολλούς ἀσθενεῖς ἀκόμα καί
μέ μολυσματικές ἀσθένειες καί μετά καταλύουμε τό ὑπόλοιπό
της Θ. Κοινωνίας, ποτέ δέν ἀρρωστήσαμε ἐξ αἰτίας αὐτοῦ. Καί
παλαιότερα σέ λεπροκομεῖα καί φθισιατρεῖα ὑπηρετοῦσαν ἱερεῖς γιά
δεκαετίες χωρίς νά μολυνθοῦν ἤ νά ἀρρωστήσουν!
Ἡ ἐκκλησιαστική
ἐμπειρία
διακηρύσσει αἰῶνες τώρα στεντορεία τή φωνή: «Ὅπου γάρ
βούλεται Θεός νικᾶται φύσεως τάξις»!
2. Μαρτυρία-ἀπάντηση
λογικῆς: Γιά
τούς δύσπιστους ἤ ἀμέτοχούς
της ἐκκλησιαστικῆς ἐμπειρίας ὑπάρχει
καί μία ἄλλη ἑρμηνεία της
μή διασπορᾶς τοῦ κορωνοϊοῦ κατά τή
διάρκεια τῆς Ὀρθόδοξης
λατρείας στή χώρα μας. Ἄς προσέξουμε τόν τρόπο συμμετοχῆς τῶν πιστῶν μας: Ὁ πιστός
μπαίνει στό Ναό, ἀφήνει τήν ὅποια
προσφορά του, παίρνει τό κερί ποῦ δέν τό ἔχει ἀκουμπήσει
κανένας ἄλλος, τό ἀνάβει καί
πηγαίνει στή θέση του, ὅπου στέκεται ὄρθιος ἤ κάθεται
στήν καρέκλα, χωρίς νά μετακινεῖται ἐδῶ καί ἐκεῖ. Οἱ πιστοί
κατά τή διάρκεια τῆς συμμετοχῆς τούς (ὁ χρόνος
ποικίλει ἀπό ὁρισμένα
λεπτά ἕως τρεῖς ὧρες) δέν ἀκουμπᾶνε τίποτα
καί πουθενά, δέν ἀλληλοασπάζονται, οὔτε κάν
χαιρετιοῦνται, δέν
κινοῦνται, δέν
ψάλλουν, οὔτε κάν μιλᾶνε μεταξύ
τους. Μόνο ἀνασαίνουν ἤρεμα καί
προσεύχονται ἐσωτερικά! Ἐννοεῖται ὅτι ἄν
παρουσιάσουν συμπτώματα βῆχα ἤ
φτερνίσματος θά βγοῦν ἔξω. Ἄν
συνεκτιμήσουμε ὅτι οἱ Ναοί στή
χώρα μᾶς εἶναι
μεγάλου ὕψους καί
καλά ἀεριζόμενοι,
διερωτῶμαι, πῶς εἶναι
δυνατόν νά ὑπάρξει περίπτωση μεταδόσεως τοῦ ἰοῦ; Εἶναι
προφανές ὅτι ἡ ἤρεμη ἀναπνοή ἀπό μόνη
της δέν παρέχει τό ἀπαραίτητο ἰικό
φορτίο γιά νά ὑπάρξει μετάδοση καί γι’ αὐτό δέν
παρατηρήθηκε ποτέ καί πουθενά διασπορά ἐντός του
Ναοῦ!
Συνεπῶς, ὄχι μόνο
γιά πνευματικούς λόγους ἀλλά καί γιά καθαρά φυσικούς εἶναι ἀδύνατη ἡ διασπορά
τῆς
λοίμωξης κατά τήν ὥρα τῆς Θ.
Λειτουργίας.
Συνεπῶς, ἡ χρήση
μάσκας κατά τή διάρκεια τῆς Θ. Λατρείας εἶναι ἐντελῶς
περιττή, δέν προσφέρει τίποτα θετικό, παρά μόνο πολλαπλασιάζει τό φόβο καί
πανικό τῆς
κοινωνίας, ἀπομειώνει τή ψυχραιμία τοῦ λαοῦ καί
καταδεικνύει τήν ἄμβλυνση τῆς πίστεως
στήν πρόνοια τοῦ Θεοῦ, τήν ὑποχώρηση
τῆς λογικῆς καί
κριτικῆς σκέψης,
τήν ὑποταγή
μας στόν παραλογισμό, τή συμμόρφωσή μας στά κρατικά καί παρακρατικά fake news!
Μήπως, τελικά, αὐτός εἶναι καί ὁ ἀπώτερος
στόχος τῆς ἐπιβολῆς της
στούς ναούς; Δέν θέλω νά τό πιστέψω…
Ἐπιπλέον
δέ, ἡ ἄνευ
πειστικῶν ἐπιχειρημάτων
προσπάθεια ἐπιβολῆς ὑποχρεωτικῆς της
μάσκας ἐντός τῶν Ναῶν ἐπιτείνει
τήν ἐπιφυλακτικότητα
καί καχυποψία σοβαρῆς μερίδας τοῦ λαοῦ,
προσθέτει ἐπιχειρήματα σέ ὅσους ἀρνοῦνται
γενικά τή χρήση της καί ναρκοθετεῖ τή
γενικότερη προσπάθεια τῆς Πολιτείας γιά χρήση μάσκας ἐκεῖ ποῦ πράγματι
εἶναι ἀναγκαία
καί ἡ ἐπιστημονική
κοινότητα τήν προτείνει 5.
Δ. Ὁ ἀντίλογος
εἶναι
γνωστός: Εἴχαμε περίπτωση διασπορᾶς τοῦ ἰοῦ κατά τή
διάρκεια τῆς Θ. Λειτουργίας στή Ρωσία, στήν περίφημη
Λαύρα τοῦ Ἄγ.
Σεργίου Ράντονεζ, ὅπως ὁ Ρῶσος ἐπίσκοπος
Πιτιρίμ Tvorogov ἐπιβεβαίωσε. Ἄρα ὑπάρχει
περίπτωση μεταδόσεως τοῦ ἰοῦ!
Ὑπάρχουν ὅμως δύο
παράμετροι τίς ὁποῖες θέλουν
νά παραβλέπουν ὅσοι προβάλλουν αὐτό τόν ἰσχυρισμό
καί οἱ ὁποῖες δέν ὑπάρχουν
στή χώρα μας. Ἡ μία εἶναι
φυσική: Ὅπως
δήλωσε ὁ ἐπίσκοπος,
ἡ μετάδοση
στή Μονή ἔγινε λόγω τῆς
παρουσίας πολυμελοῦς χορωδίας κατά τή διάρκεια τῆς Θ.Λ. Εἶναι ἀπολύτως ἀναμενόμενο
σέ μία χορωδία τῶν 50 ἀτόμων ὅπου τά
μέλη τῆς
βρίσκονται ὁ ἕνας κοντά
ἕως
κολλητά στόν ἄλλο καί συμψάλλουν ἐπί τρίωρο
μέ ἔνταση τό ἰικό
φορτίο ποῦ ἐκπέμπουν ἀπό τό
στόμα κατά τή διάρκεια τῆς πολύωρης ψαλμῳδίας νά εἶναι πολύ
μεγάλο καί ἕνας μόνο φορέας εἶναι ἀπολύτως
βέβαιο ὅτι θά
κολλήσει τούς πλησίον του μέ ὅλες τίς δυσάρεστες συνέπειες!
Στήν Ἑλλάδα ὅμως, δέν ἔχουμε
χορωδίες καί συνεπῶς τέτοιος κίνδυνος δέν ὑπάρχει. Ὁ ψάλτης
καί ὁ ἱερέας, οἱ
μοναδικοί ποῦ ψάλλουν καί ὁμιλοῦν στό
Ναό, στέκονται σέ μεγάλη ἀπόσταση ἀπό τούς ἐκκλησιαζομένους
καί εἶναι ἐντελῶς ἀδύνατο νά
τούς μεταδώσουν τόν ἰό ποῦ πιθανόν ἔχουν.
Ὑπάρχει ὅμως καί ἕνας ἄλλος
λόγος, πνευματικός, τόν ὁποῖο ὡς πιστός
δέν μπορῶ νά
παραβλέψω, διότι πιστεύω στήν ὕπαρξη καί λειτουργία τῶν
«πνευματικῶν νόμων»: Δυστυχῶς ἡ Ἐκκλησία τῆς Ρωσίας
μέ συνοδική ἀπόφασή της προσέβαλε τό Μυστήριο τῆς Θ. Εὐχαριστίας
καθιερώνοντας τήν ἀπολύμανση τῆς Ἄγ.
Λαβίδας! Ποιός, λοιπόν, μπορεῖ νά ἀποκλείσει
τήν λειτουργία πνευματικοῦ νόμου; Ποιός πιστός μπορεῖ νά ἀποκλείσει
μέ βεβαιότητα ὅτι τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ ἐπέτρεψε
νά προσβληθεῖ κατά τή διάρκεια τῆς Θ.
Λειτουργίας ὄχι ἕνας τυχαῖος
ρωσικός Ναός, ἀλλά τό καύχημα τοῦ
Πατριαρχείου τῆς Μόσχας, τό ἐπιφανέστερο
Μοναστῆρι τῆς Ρωσίας,
ἡ Ι. Μ. Ἄγ.
Τριάδος τοῦ Ἄγ.
Σεργίου Ράντονεζ, γιά νά ταπεινωθοῦν ἡ ἀσέβεια
καί ἡ ἀνθρώπινη ἀλαζονεία
ποῦ νομίζει ὅτι
περιφρονώντας καί ἀσεβώντας στήν ἐκκλησιαστική
τάξη μπορεῖ νά προστατεύσει τούς πιστούς; Προσεβλήθη ἡ περίφημη
Λαύρα, ποῦ μέχρι τό 1983 ἦταν ἡ ἕδρα τοῦ
Πατριαρχείου Μόσχας καί σήμερα στεγάζεται ἡ
Θεολογική Ἀκαδημία τῆς Μόσχας,
γιά νά διδαχθοῦν καί ἐμπειρικά
οἱ νέοι
Ρώσοι θεολόγοι καί μελλοντικοί κληρικοί ὅτι ὅταν οἱ ἐκκλησιαστικοί
Ἡγέτες δέν
σέβονται τήν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας
μας οἱ
συνέπειες γιά ὅλη τήν Ἐκκλησία εἶναι
καταστροφικές!
Ἡ ἐκκλησιαστική
ἐμπειρία
γνωρίζει ὅτι τό «ὅπου γάρ
βούλεται Θεός νικᾶται φύσεως τάξις», λειτουργεῖ καί ἀντιστρόφως.
Ἐκεῖ ποῦ κανονικά
δέν ἔχουμε
μετάδοση τῆς λοίμωξης, ἐπιτρέπει ὁ Θεός γιά
παιδαγωγικούς λόγους τή μετάδοσή της, ὥστε νά
κατανοήσουμε ὅλοι ὅτι μόνο ὁ σεβασμός
μας στήν ἐκκλησιαστική μας ἐμπειρία εἶναι ἐγγύηση
γιά τήν προστασία τοῦ λαοῦ μας.
Ἀκουέτωσαν,
λοιπόν, καί οἱ ἡμέτεροι ἐκκλησιαστικοί
καί λοιποί Ἡγέτες, ἀλλά καί ὅλοι ἐμεῖς οἱ πιστοί,
γιατί «ὁ Θεός οὐ
μυκτηρίζεται»… Εὐτυχῶς, στήν
πατρίδα μας δέν ὑπῆρξε ἀσέβεια
κατά τῆς Θ.
Κοινωνίας ἀπό ἐκκλησιαστικούς
παράγοντες.
Ε. Ἐνῷ δέν ὑπάρχει
καμία περίπτωση μετάδοσης τοῦ ἰοῦ κατά τή
διάρκεια τῆς Θ. Λειτουργίας στή χώρα μας, ὅλες οἱ ἀντιθέες
καί ἀντιχριστες
δυνάμεις ἐπέλασαν κατά τῶν πιστῶν καί τῆς Ὀρθοδόξου
Λατρείας γιά τήν ὑποθετικά μικρή πιθανότητα, τήν ἐλάχιστη ἤ μᾶλλον ἀπίθανη
περίπτωση νά συμβεῖ κάτι τέτοιο. Γιά φανταστεῖτε πόσο
θά λύσσαγαν καί θά ξερναγαν ὅλη τή χολή καί τό δηλητήριο τῆς καρδιᾶς τους, ἄν εἶχαν
στοιχεῖα ὅτι
μολύνθηκε ἔστω καί ἕνας ἄνθρωπος
στό Ναό! Ἀντίθετα, οἱ ἴδιες
δυνάμεις ἀποδέχθηκαν πανηγυρικά καί χωρίς κανένα
προβληματισμό ὄχι τή μικρή πιθανότητα ἀλλά τήν ἀπόλυτη
βεβαιότητα ὅτι μέ τό ἄνοιγμα τοῦ τουρισμοῦ, ἐσωτερικοῦ καί ἐξωτερικοῦ, θά ὑπάρξει
σίγουρα εὐρύτατη διασπορά τῆς λοίμωξης,
ὅπως καί
πραγματικά συνέβη καί τώρα τρέχουν νά τά συμμαζέψουν… Τήν 1.5.20 οἱ θάνατοι ἀνά ἑκατομμύριο
πληθυσμοῦ στή χώρα
μᾶς ἦταν 13, ἐνῷ σήμερα,
μετά τό ἄνοιγμα τοῦ τουρισμοῦ, σχεδόν
διπλασιάστηκαν (25 θᾶν./ἑκατομ.)!
Οἱ «εἰδικοί»
καί οἱ ἁρμόδιοι
ξέχασαν τό σλόγκαν «ἡ ὑγεία εἶναι τό ὕψιστο ἀγαθό», τό
ὁποῖο ἀντικατέστησαν
μέ τό «τά εὐρώ εἶναι τό ὕψιστο ἀγαθό».
Κατά τά ἄλλα ὁ Χριστός
καί ἡ Ἐκκλησία
Τοῦ ἦταν τό
πρόβλημα. Αὐτή εἶναι ἡ σημερινή
ἑλληνική
κοινωνία, ἡ δημοσιογραφία, ἡ
πολιτική. Ἀλίμονο ἄν τμῆμα αὐτῆς τῆς
πνευματικῆς ἀσέβειας
καί παρακμῆς ἀποτελέσει
καί ἡ ἐκκλησιαστική
μας Ἡγεσία…
Τελειώνοντας, υἱικῶς ὑποβάλλουμε
τά σέβη μας, εὐχαριστοῦμε καί εὐγνωμονοῦμε τόν
Σεβασμιώτατο Ἀρχιεπίσκοπο Κρήτης κ. Εἰρηναῖο καί
τούς λοιπούς ἐλαχίστους, δυστυχῶς, ἀρχιερεῖς τῆς Ἐκκλησίας
μας, οἱ ὁποῖοι
στέκονται στό ὕψος τῆς ἀρχιερωσύνης
τους καί καθοδηγοῦν ὀρθά τούς
πιστούς ὅτι ὁ χῶρος τοῦ Ι. Ναοῦ εἶναι ἅγιος καί ἁγιασμοῦ παροχος
καί ὅσοι
πιστοί προσέρχονται μέ πίστη καί εὐλάβεια
δέν ἔχουν νά
φοβηθοῦν τίποτα
καί συνεπῶς οἱ μάσκες εἶναι ἐντελῶς
περιττές μέσα στούς Ναούς κατά τή διάρκεια τῆς Θ.
Λειτουργίας!
Καλή μετάνοια καί φώτιση σέ ὅλους μας!
_____________________________
1
https://www.romfea.gr/oikoumeniko-patriarxeio-ts/arxiepiskopi-kritis/39084-to-creta24-adeiazei-ton-protosugkello-tis-arxiepiskopis-kritis-binteo
2 https://tasthyras.wordpress.com/2020/08/26/ἀρχιεπίσκοπος-κρήτης-μήν-φορᾶτε-μάσκ/
3 Ἐνδεικτικά: π. Θεοδ. Ζήσης, στό
https://katanixi.gr/synergates/p-theodoros-zisis/oi-maskoforoi-kai-oi-ypostiriktes-toys-den-akoysan-gia-ta-thaymata-tis-panagias/
καί https://tasthyras.wordpress.com/2020/08/27/οἱ-μασκοφόροι-καί-οἱ-ὑποστηρικτές-του/
. Ἐνδιαφέρουσες
συνεντεύξεις τοῦ π. Σάββα Ἁγιορείτη
καί τοῦ Καθηγητοῦ Δήμ.
Τσελεγγίδη στόν π. Πέτρο Χίρς στό orthodoxethos.com: βλ
https://www.youtube.com/playlist?list=PLCFiE3qfVkDj6Ks WSDNsN-1PYjDDNVG_t. καί
Καθηγητής Ν. Ξιώνης, στό
https://www.pemptousia.gr/video/i-vlasfimia-tou-agiou-pnevmatos/
4 βλ. π. Ἄν. Γκοτσόπουλος, «Ἐπειδή τό
ψέμα ἔχει κοντά
ποδάρια...» 1.5.20, στό http://anastasiosk.blogspot.com/2020/05 /blog-post_35
.html καί https://tasthyras.wordpress.com/2020/05/02/χριστός-ἀνέστη/#more-15399
5 Δέν ἔχω, ἀσφαλῶς, τίς
γνώσεις οὔτε τά δεδομένα γιά νά ἀναφερθῶ στή
χρησιμότητα τῆς μάσκας γιά τήν ἀντιμετώπιση
τῆς πανδημίας.
Μοῦ
προξενενοῦν ὅμως
μεγάλη ἀνησυχία οἱ ἐπιφυλάξεις
ποῦ
διατυπώνει ὁ Παγκόσμιος Ὀργανισμός
Ὑγείας
(Π.Ο.Υ.) σέ video ποῦ εἶναι ἀναρτημένο
στήν ἐπίσημη ἰστοσελίδα
του, ποῦ ἀποτρέπει
τή γενική χρήση μάσκας στούς ὑγιεῖς (βλ. https://www.youtube.com/watch?timecontinue=4&v=fJSvVAOXru8&feature=emb_logo). Ἐπίσης,
σοβαρότατες ἐπιφυλάξεις γιά τή χρήση ὑφασμάτινης
μάσκας (τέτοια θά φοροῦν συνεχῶς τά
παιδιά μας στό σχολεῖο) ἔχει
διατυπώσει ἐκτός ἄλλων καί ὁ
Καθηγητής Πνευμονολογίας καί Ἐντατικῆς
Θεραπείας τῆς Ἰατρικῆς Σχολῆς
Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν, Θεοδ.
Βασιλακόπουλος, δηλώνοντας ἐπί λέξει: «Μέχρι σήμερα δέν ὑπάρχει
καμία σοβαρή ἐπιστημονική ἀπόδειξη ὅτι οἱ ὑφασμάτινες
μάσκες προστατεύουν. Ὑπάρχουν μάλιστα σοβαρές μελέτες, ἡ καλύτερη
ποῦ
κυκλοφορεῖ, ποῦ λένε ὅτι ἄν φοράω
συνέχεια ὑφασμάτινη μάσκα, γιά ἀρκετή ὥρα, ἔχω 13
φορές μεγαλύτερη πιθανότητα νά πάθω λοίμωξη τοῦ ἀναπνευστικοῦ, ἀπ’ ὅ,τι ἄν φοράω
χειρουργική μάσκα καί 8 φορές ἀπό τό νά μή φοράω καμία μάσκα... Ἡ μόνη
λογική ποῦ μπορεῖ νά ἔχει μία ὑφασμάτινη
μάσκα εἶναι νά τή
φοράω γιά πολύ μικρό χρονικό διάστημα, μέχρι νά νοτίσει. Μέχρι, δηλαδή, ἀπό τήν ἐκπνοή μου
νά ὑγρανθεῖ. Πρίν
λίγο καιρό, ἐπίσημα ὄργανα τῆς ἐπιστήμης
δέν ἔλεγαν γιά
ὑφασμάτινες
μάσκες. Ὑπάρχει
σοβαρή μελέτη ποῦ εἶναι ἐναντίον τῆς χρήσεως
καί ὑπάρχει ἐλεύθερα
στό διαδίκτυο μελέτη ποῦ συλλέγει τά ἀποτελέσματα
ἀπό ὅλες τίς
μελέτες ποῦ ἔχουν
γίνει, ποῦ ἀφοροῦν ὅμως
κυρίως τίς χειρουργικές μάσκες, καί ποῦ λέει ὅτι τό ὄφελος εἶναι μᾶλλον
μικρό» (βλ. https://www.ethnos.gr/ygeia/103785_kathigitis-pneymonologias-13-fores-pio-pithano-na-nosisoyme-me-yfasma
tini-maska).
Ἐπίσης
βλ.https://tasthyras.wordpress.com/2020/08/28/quebec/#more-19061 καί
https://enromiosini.gr/arthrografia/ἐπιστολή-ἐκπαιδευτικοῦ-στό-ὑπουργεῖ/
Πηγή μας:
https://www.impantokratoros.gr/9E82BCA9.el.aspx